فولاد فيدار

مفتول چیست و موارد استفاده آن کدام است؟

مفتول چیست و موارد استفاده آن کدام است؟

همه ما تا به امروز حداقل چند بار نام مفتول را شنیده ایم اما، ممکن است ندانیم که چیست و از آن چه استفاده ای می شود. مفتول، یک سیم تک رشته ای می باشد که از جنس فلز بوده و با کمک یک پلیمر عایق بندی شده است. سیم های مفتول انواع مختلفی دارند که هر کدام از مواد مختلفی، تشکیل شده اند و کاربردهای متفاوتی نیز دارند. برای آشنایی کامل با مفتول، انواع آن، روش ساخت و موارد استفاده از آن در ادامه مقاله با ما همراه باشید. ما در ادامه مقاله هر آن چه که باید در رابطه با مفتول بدانید را به طور کامل برای شما عزیزان بیان خواهیم کرد. 


مفتول چیست و چگونه ساخته می شود؟

همان طور که در بخش مقدمه مقاله بیان کردیم، مفتول یک سیم تک رشته ای است که دارای یک عایق از جنس پلیمر PVC می باشد. این سیم تک رشته ای، معمولا یا از جنس آهن، از جنس فولاد و .... ساخته می شود. هر یک از آن ها، کاربرد متفاوتی دارند و در صنایع مختلف، مورد استفاده قرار می گیرند. برای ساخت مفتول از جنس آهن و یا فولاد، ابتدا باید شمش های مورد نظر آن ها در یک کوره قرار گیرند. لازم به ذکر است تا بدانید که معمولا دمای کوره مورد نظر باید 1200 درجه سانتی گراد باشد. این درجه سبب می شود تا مواد موجود در کوره، به طور کامل ذوب شوند. 
پس از ذوب شدن شمش ها، آن ها را از دستگاه های مختلف عبور می دهند تا به قطر مورد نظر برسند. در واقع، این کار باعث می شود تا آن ها تبدیل به کلاف شده و دمای آن ها نیز به تدریج، کاهش یابد. زیرا اگر شمش ها فورا سرد شوند، آسیب پذیر شده و خیلی سریع می شکنند. به همین دلیل، آن ها باید از طریق عبور از دستگاه های مختلف و به آهستگی، سرد شوند. در مرحله آخر، مواد را از یک سیم پیچ مخصوص، عبور می دهند تا به اندازه های مورد نظر، تبدیل شوند. 

 

مفتول چیست و چگونه ساخته می شود؟

 

تاریخچه استفاده از مفتول

هم اکنون که با مفتول و روش تولید و ساخت آن آشنا شدید، بهتر است که در رابطه با تاریخچه این محصول نیز اطلاعات کاملی داشته باشید. اولین بار فردی به نام کریستوفر پاهم از کشور سوئد برای ساخت سیم های مفتول اقدام کرد. کریستوفر در آن سال ها تلاش کرد تا قطر مفتول ها را از طریق عبور بیلت های گرم شده از شیارهای کوچک، کاهش دهد. کار او موفقیت آمیز نبود اما، همواره از اقدام او، به عنوان اولین گام برای تولید مفتول، یاد می کنند. 
پس از کریستوفر، در سال 1860 در اروپا، یک نوع مفتول معرفی شد که از نورد بلژیکی ساخته شده بود. از آن سال به بعد، کشورهای مختلفی همچون آمریکا تلاش کردند تا سیم های مفتول را از نوردهای سرد و گرم بسازند. به نحوی که در سال 1925 کشور آمریکا ماشین های مختلفی را طراحی کرد که از طریق آن ها سیم مفتول را تولید کرده و راهی بازار نمود. 


معرفی انواع مفتول

اغلب افراد فکر می کنند که مفتول فقط از دو جنس آهن و فولاد ساخته می شود. این تفکر نادرست است؛ زیرا، این سیم تک رشته ای از مواد دیگری نیز تولید می شود. برخی از انواع مفتول، شامل موارد زیر می باشند: 


1- سیم مفتول گالوانیزه سرد و گرم

یکی از انواع سیم های مفتول، از جنس گالوانیزه است که خود به دو نوع گالوانیزه سرد و گرم تقسیم می گردد. برای تولید سیم مفتول با گالوانیزه سرد، ابتدا باید مقدار زیادی مفتول سیاه را تهیه کرده و پس از پاکسازی آن، از طریق الکترولیزر یک لایه بر روی مفتول سیاه، قرار گیرد. این کار باعث می شود تا سیم مفتول گالوانیزه سرد در برابر عوامل مختلف، مقاوم و انعطاف پذیر باشد. برای تولید گالوانیزه گرم نیز نوردهای گرم مخصوص باید در کوره قرار گیرند تا به طور کامل ذوب شود. در نهایت با اکسید زدایی و زدودن چربی ها، نوردها خنک شده و به سیم مفتول گالوانیزه گرم تبدیل می شوند. 

 

سیم مفتول گالوانیزه سرد و گرم

 

2- سیم مفتول استیل

یک نوع دیگر از مفتول ها، مفتول با جنس استیل است که خود آن به دو نوع مفتول فابریک و مفتول غیر فابریک، تقسیم می شوند. لازم به ذکر است تا بدانید که برای تولید هر یک از این دو نوع، باید میلگردهای استیل در طی فرایندهای مختلف بریده شده و کوچک شوند. پس از تبدیل شدن میلگردهای استیل به قطعات کوچک تر، آن ها در دمای بسیار بالا ذوب می گردند و در طی عملیاتی کشیده شده و به سیم مفتول تبدیل می شوند. سیم های مفتول با جنس استیل، نسبت به سایر انواع مفتول ها، مقاومت کششی و انعطاف پذیری بسیار زیادی دارند. 


3- سیم مفتول مسوار

شاید تا به حال نام سیم مفتول مسوار را نشنیده اید و نمی دانید که چگونه ساخته می شود. یکی دیگر از انواع سیم های مفتول، مسوار است که به صورت کلاف، شاخه و قرقره با سطوح صاف، ساخته می شوند. معمولا سیم های مفتول مسوار، در اندازه های مختلف و در قطرهای 1.5 الی 9 میلی متر تولید می گردند. از این سیم مفتول در صنایع مختلف در تهیه انواع لوازم آشپزخانه، تولید انواع قفس و ... استفاده می شود. 


4- سیم مفتول سیاه یا آرماتوری

سیم مفتول سیاه اغلب اوقات با نام سیم مفتول آرماتور بندی مشهور است و در برابر خم شدن، مقاوم می باشد. این مفتول زمانی که فولاد کم کربن در حرارت قرار گرفته و نرم شود، تولید می گردد. لازم به ذکر است تا بدانید که این نوع از مفتول هیچ پوششی ندارد که این امر سبب می شود تا در برابر خوردگی، بسیار ضعیف باشد. 


5- سیم مفتول سفید

یکی از پرکابردترین سیم های مفتول، نوع سفید آن است که برای تولید آن از گالوانیزه سرد و گرم، استفاده می شود. اغلب اوقات از این مفتول سفید برای مکان هایی که به محافظت نیاز است، استفاده می شود. در واقع، می توان گفت که از این سیم مفتول برای ساخت و تهیه انواع توری های حصاری، انواع سیم خاردار، انواع خطوط انتقال قدرت و ....  مصرف می شود.  

 

سیم مفتول سفید

 

کاربرد انواع مفتول

همان طور که بارها در طی مقاله بیان کردیم، هر یک از انواع مفتول ها دارای کاربرد گوناگونی می باشند. در واقع، هر کدام از آن ها برای صنایع مختلف، مورد نیاز هستند. بنابراین، پیش از خرید انواع سیم های مفتول، ابتدا باید با کاربردهای آن ها به طور کامل آشنا شوید. برخی از موارد استفاده از انواع مفتول ها، به شرح زیر می باشند: 

 

  • در ساختن انواع محصولات محافظتی اعم از: تولید انواع توری های حصاری
  • در ساختن فنر
  • در ساختن سیم جوش
  • برای بستن بخش های مختلف قالب بتن ریزی
  • برای ساختن انواع سیم های خاردار 
  • برای بستن بخش های مختلف آرماتور
  • برای ساختن انواع آسانسور
  • برای کابل کشی داخلی تابلو های برق
  • برای متصل کردن تابلوهای کنترل
  • برای تولید سازه های دریایی
  • در عایق کاری مکان ها
  • برای جوشکاری در مکان های مختلف

 

جمع بندی

ما در این بخش سعی داشتیم تا شما عزیزان را به طور کامل و مفصل با مفتول و انواع آن آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که پیش از خرید انواع سیم های مفتول بیان شده، حتما از مواد اولیه تشکیل دهنده آن اطلاعات کاملی را به دست آورید. زیرا، ممکن است محصولی را خریداری کنید که مواد اولیه آن برای محیطی که شما می خواهید استفاده کنید، مناسب نباشد. برای دریافت اطلاعات در خصوص قیمت ورق روغنی و قیمت ورق گالوانیزه کلیک نمایید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ