فولاد فيدار

معرفی سه ورق فولادی پرکاربرد

معرفی سه ورق فولادی پرکاربرد

ورقهای فولادی به فلزاتی مسطح از آهن گفته میشوند که با استفاده از عملیات نورد گرم از شمش فولادی ساخته میشوند. ورق ها در دو نوع شیت و کلاف در بازار به فروش میرسند.

این ورق ها بر اساس نوع تولید و یا مواد اولیه ای که در ساخت آنها استفاده میشود نام گذاری میشوند. در ادامه این نوشته با فولاد فیدار سه مورد از پر کاربردترین ورق های موجود در بازار را بررسی خواهیم کرد.

 

ورق روغنی یا (ورق سرد)

ورق روغنی یکی از مهمترین ورق های فولادی است که در بازار به فروش میرسد، به این ورق، ورق سرد هم گفته میشود. این ورق ها در ضخامت های 0.30 تا 3 میلیمتری و با ابعاد 100 و 120 سانتی متری در بازار به فروش میرسند. قیمت ورق روغنی کارخانه های مختلف متفاوت است، سه مورد از استانداردهای این ورق به شرح زیر هستند.

  • ورق های معمولی با استاندارد ST12
  • ورق های نیمه کششی با استاندارد ST13
  • ورق های فوق کششی با استانداردST14، که دارای تاریخ استفاده اند و پس از به ورق st12 تبدیل میشوند.

انواع دیگر هم از این محصول موجود هستند که قابلیت لعاب کاری و رنگ زدن را دارند که بیشتر در لوازم خانگی و آشپزخانه از آنها استفاده میشود.

 

ورق سرد روغنی

بیشتر بخوانید: روش تولید انواع ورق های فولادی

 

ورق سیاه یا (ورق گرم)  

ورق سیاه یا ورق گرم، به طور مستقیم از شمش یا بیلت با استفاده از عملیات نورد گرم ساخته میشوند و به نوعی مواد اولیه ساخت سایر ورق ها هستند با توجه به میزان سختی، با استانداردهای مختلفی در بازار به فروش میرسندو استانداردهای ST37، ST52 و ST33  مهمترین استانداردهای این ورق ها هستند. گران شدن قیمت ورق سیاه میتواند روی قیمت سایر ورق های فولادی در بازار هم تاثیر داشته باشد.

ورق ST37پر کاربرد ترین نوع این محصول است و در بازار ایران بسیار پر تقاضا است. اما ورق ST52 با داشتن درجه سختی بالاتر بیشتر برای کاربردهای صنعتی مناسب هستند.

 

ورق گرم


ورق گالوانیزه یا ورق سفید

ورق گالوانیزه یا ورق سفید از ورق روغنی با عملیات گالوانیزاسیون ساخته میشود. پس قیمت ورق گالوانیزه به روغنی وابسطه است. در واقع روی شیت های ورق با استفاده از لایه ای از فلز روی پوشانده شده است تا در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم تر شود. به طور استاندارد ضخامت روی باید بین 100 تا 350 میکرون باشد.

عملیات گالوانیزه کردن ورق در ایران معمولا با روش غوطه وری در حوضچه مواد مذاب انجام میشود.

وزن هر رول این ورق بین 5 تا 7 تن متغیر است. و با ضخامت های استاندارد بین 0.18 تا 6 میلیمتری تولید میشوند.

به دلیل خاصیت ضد زنگ و ضد اکسید شدن این ورق ها مناسب استفاده در مکان های مرطوب هستند و برای تولید، ساندویچ پانل، بدنه خودرو، صنعت کشاورزی و ساخت زیر سازی رابیتس سقف و تانکر آب و... از آنها استفاده میشود.

 

ورق سفید گالوانیزه

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ