فولاد فيدار

محدودیت‌های استفاده از آرماتور در المان های بتنی

محدودیت‌های استفاده از آرماتور در المان های بتنی

یکی از مهمترین مواردی که در آرماتور گذاری های در بتن اهمیت زیادی دارد، محدودیت های استفاده از آنها در المان های بتنی است که باید بر اساس ابعاد و مشخصات مقاطع مشخص شود، در ادامه این نوشته به بررسی این محدودیت ها و حداقل و حداکثر فواصل آرماتور ها در المان های مختلف میپردازیم. علاوه بر این برای دریافت قیمت میلگرد میتوانید به صفحه این محصول مراجعه کنید یا با کارشناسان فروش شرکت فولاد فیدار تماس بگیرید. 

محدودیت های حداقل و حداکثر آرماتور در تیرها چقدر است؟

به طور کلی تمام اجزا و مقاطعی که در بتن و ستون ها قرار میگیرند، تحت نیرو های مختلفی قرار میگیرند، مثلا تیرهایی که به صورت خمشی یا برشی استفاده میشوند را باید با توجه به نیرویی که سازه به آنها وارد میکند تعیین کنیم. 

محدویت های آرماتور

 محدودیت های آرماتورهای خمشی در تیرها

در صورتی که در سازه، مقاومت خمشی مقطع از لنگر ترک خوردگی آن کمتر باشد باعث شکست میشود، در صورتی که میلگرد کششی استفاده شده در بتن کم باشد، زمانی که سازه تحت نیروهایی که به آن وارد میشود قرار میگیرد، در ابتدا فولاد تغییر شکل میدهد و به همین شکل بتن هم دچار شکستگی و گسیختگی میشود.

با توجه به شرایط گفته شده، بهترین شرایط برای میلگردها در بتن، زمانی است که آرماتورهای مقطع دقیقا به انداره مجاز باشند، و در صورتی که در ستون های سازه، احتمال تسلیم شدن آرماتورها در بتن بیشتر باشد، شرایط مطلوب نیست. به طور کلی حداقل میزان استفاده از میلگردهای خمشی در بتن با فرمول زیر بدست می آید. 

 

{(ρ≥max{(1.4/𝑓𝑦) , (0.25 × √𝑓c/𝑓𝑦

محدودیت های استفاده از آرماتور برشی تیر

ترک های مورب ایجاد شده در ستون ها به دلیل کم بودن مقاومت خمشی ایجاد میشود، در صورتی که در سازه، نتوانیم به ظرفیت خمشی دست پیدا کنیم، باید مقاومت را با استفاده از آرماتورهای برشی ایجاد کنیم. به عبارت دیگر آرماتورهای برشی نقشی اساسی در تحمل برش مقطع برای افزایش مقاومت بتن در برابر ترک ها و برش ها ایفا میکند. 
برای محاسبه حداقل میزان استفاده از آرماتور برشی در تیرها باید از رابطه زیر استفاده شود. 

محدودیت های استفاده از آرماتورهای برشی

محدودیت استفاده از آرماتور پیچشی در تیر

برای جلوگیری از ترک و شکستگی در تیرهایی که از میلگردهای پیچشی استفاده میکنند، باید آرماتورهای پیچشی باید به صورتی در مقطع وجود داشته باشند که در هر چهار جهت تیر امتداد داشته باشند، در صورتی که پیچش مقاطع بیش تر از 25 درصد از پیچش ترک خوردگی باشند، باید از مقاطع پیچشی استفاده شود. در غیر این صورت استفاده از مقاطع برشی برای کار کافی است. به طور کلی برای محاسبه این مورد باید از رابطه زیر استفاده شود. 

محدویت استفاده از آرماتور پیچشی در تیر

محدودیت استفاده از آرماتور در دال‌ها

دال های بتنی به نوعی سقف یکپارچه گفته میشود که از مصالحی از جمله: بتن، فولاد و.. ساخته شده اند، و به دو نوع دال یک طرفه و دال دو طرفه تقسیم بندی میشوند. 

در صورتی که دهانه ی بزرگتر دال به اندازه 2 برابر از دهانه کوچکتر باشد، یعنی دال یک طرفه است و انتقال بار در این نوع به صورت طولی و به طرف دهانه کوچکتر است.  

اما در صورتی که نبست بزرگتر بودن دهانه از 2 برابر کمتر باشد به آن دال دو طرفه گفته میشود که انتقال بار در آنها به صورت دو طرفه است و میلگرد گذاری در آنها باید در دو جهت طولی و عرضی انجام شود. 

 برای محاسبه ی این میزان و محدودیت های  آرماتور بندی در این دو نوع دال میتوانید از رابطه زیر استفاده کنید. 

محدودیت استفاده از آرماتور در دال ها

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ