فولاد فيدار

لوله مسی چیست و انواع آن کدامند؟

لوله مسی چیست و انواع آن کدامند؟

لوله مسی یکی از رایج ترین و پر مصرف ترین لوله هایی است که در بخش هایی مختلفی از صنعت، مورد استفاده قرار می گیرد. این لوله، قابل بازیافت است و دوام و ماندگاری زیادی در شرایط آب و هوایی مختلف، دارد. این عوامل سبب شده اند تا استفاده از لوله مسی منجر به کاهش هزینه ها شده و طرفداران زیادی داشته باشد. لوله مسی، بر اساس کاربرد، بر اساس نیاز بازار، بر اساس ضخامت و .... دارای انواع مختلفی است. اگر می خواهید با لوله مسی، انواع آن و مزیت ها ومعایب استفاده از آن آشنا شوید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید. ما در ادامه تمامی آن چیزی که شما باید در رابطه با لوله های مسی بدانید را به طور کامل برای شما بیان خواهیم کرد. 


لوله مسی چیست و استفاده از آن چه مزیت ها و معایبی دارد؟ 


نوعی از لوله ها که از جنس مس ساخته شده اند را لوله مسی می نامند. این لوله ها بسیار نرم و سبک هستند و دارای قابلیت بازیافت می باشند که هین امر موجب می شود تا به محیط زیست آسیب نرسانند. البته، لوله های مسی در دو نوع سخت و نرم ساخته می شود که نوع اول آن یعنی سخت، مقاومت زیادی در برابر خوردگی دارد و جوش پذیر مناسبی است. اما، نوع دوم یعنی نوع نرم این لوله ها، انعطاف پذیری بالایی دارند و اغلب اوقات از آن ها در قسمت‌ های مختلف تأسیسات ساختمانی استفاده می شود. لازم به ذکر است تا بدانید که فشار سیالی که در داخل لوله قرار دارد و موجب انتقال مواد از نقطه‌ ای به نقطه دیگر است، عامل اصلی نوع لوله می باشد. استفاده از لوله های مسی، دارای مزیت ها و معایبی است که تعدادی از اصلی ترین آن ها، شامل موارد زیر می باشند: 


مزایای استفاده از انواع لوله های مسی


همان‌ طور که در بخش های پیشین مقاله بیان کردیم، انواع لوله های مسی طیف کاربرد وسیعی دارند و می توان از آن ها در بخش های مختلفی استفاده کرد. علت اصلی استفاده از آن ها در بخش های مختلف، مزیت هایی است که به ارمغان می آورند و تعدادی از آن ها، عبارتند از: 

 

  •    لوله های مسی دارای ضخامت ها و قطرهای مختلفی هستند که این امر منجر به استفاده از آن ها در اتصالات مختلف می شود. 
  •     یکی دیگر از مزیت های استفاده از لوله های مسی، مقاومت آن ها در برابر خوردگی، حرارت و .... می باشد. 
  •     لوله های مسی، دوام بالای دارند و نیازی به تعمیر و نگهداری، ندارند. همین امر موجب می شود تا از نظر اقتصادی، مقرون به صرفه تر از سایر لوله ها باشند. 
  •     انواع لوله های مسی را می‌ توان به‌ راحتی و با کمک رابط‌ های مختلف ( یا لحیم کاری ) ، به هم متصل کرد. 
  •     لوله های مسی بسیار انعطاف پذیر هستند و می توان آن ها را به هر شکلی خم کرد. 
  •     لوله های مسی در مقایسه با انواع لوله های پلاستیکی با محیط‌ زیست، سازگارتر می باشند.


معایب استفاده از لوله های مسی

لوله های مسی لوله | خریرد لوله مسی


استفاده از لوله های مسی همانند سایر لوله ها، علاوه بر این که مزیت های بسیار زیادی دارد، معایبی را نیز به همراه دارد. البته، معایب استفاده از آن ها، بسیار کمتر از سایرین می باشد. تعدادی از مهم ترین معایب استفاده از این نوع لوله ها، شامل موارد زیر می باشند: 


•    یکی از اصلی ترین معایب استفاده از لوله های مسی، هزینه آن ها است. هزینه استفاده از آن ها در قیاس با لوله های پلاستیکی و پلیمری بیشتر است.
•    انواع لوله های مسی از لحاظ اسیدیته آب، با مشکلاتی مواجه می شوند و سیستم های لوله کشی که از چاه آب می گیرند، بهتر است از این لوله ها استفاده نکنند. 
•    درست است که لوله های مسی انعطاف پذیر هستند، اما آن ها در مقایسه با لوله های پلاستیکی انعطاف کمتری دارند و نمی توان از آن ها در هر فضایی استفاده کرد. 

آشنایی با انواع لوله های مسی


همان گونه که در بخش ابتدایی مقاله بیان کردیم، لوله های مسی دارای انواع مختلفی هستند که هر یک از آن ها از نظر کاربرد، از نظر ضخامت دیواره، از نظر نیاز بازار و .... به دسته های مختلفی تقسیم می شوند و انواع مختلفی دارند. لازم به ذکر است تا بدانید که همین تفاوت باعث شده تا در بخش های مختلف و در صنعت های مختلف از لوله های مسی استفاده کنند. تعدادی از دسته بندی های مربوط به انواع لوله های مسی، به شرح زیر می باشند:


انواع لوله های مسی از نظر کاربرد 


لوله های مسی از نظر کاربرد و موارد مصرفشان، به طور کلی دارای 4 نوع هستند که هر یک از آن ها بنا به دلایل مختلفی، در بخشی مورد استفاده قرار می گیرند. انواع لوله های مسی از نظر کاربرد، شامل موارد زیر می باشند: 

 

  •     لوله مسی شاخه ‌ای : لوله مسی شاخه ای دارای هیچ گونه آلودگی نیست که همین امر موجب شده تا بتوان از آن در سیستم تهویه مطبوع، صنایع برودتی، الکتریکی و بهداشتی و .... استفاده کرد. 
  •     لوله مسی کلاف : نوع دیگری از انواع لوله است که معمولا در قطر های ۴.۱ تا ۷.۸ اینچ و طول ۱۵ تا ۵۰ میلی ‌متر ساخته شده و مصرف می شود. این لوله ها، جنس بسیار نرمی دارند و می توان از آن ها در سیستم های لوله کشی و سیستم های سرمایشی و گرمایشی و .... استفاده کرد. 
  •     لوله مسی کویل ( LWC ): لوله های مسی کویل با نام لوله‌ های LWC نیز شناخته می شوند که از آن ها در خطوط تولید انبوه سیستم ‌های حرارتی، برودتی و مبدل ‌های حرارتی نیز استفاده می شود. لازم به ذکر است تا بدانید که دلیل اصلی استفاده از این لوله های مسی، ضریب هدایت حرارتی بالای آن ‌ها می باشد. 
  •     لوله مسی مویی ( capillary ): لوله مسی مویی که با نام لوله Capillary نیز در بین عموم افراد معروف است، دارای قطر کمی است و از آن معمولا بین خروجی فیلتر (درایر) و ورودی اپراتور استفاده می شود. لوله های مسی مویی، معمولا در قطرهای ۶ تا ۲۲ میلی متر و با آلیاژ SF-CV ۲۲ به صورت کلاف تولید می شوند. 

انواع لوله های مسی از نظر ضخامت دیواره 

انواع لوله مسی| فولادفیدار
ضخامت دیواره لوله های مسی، با هم متفاوت می باشد و به سه نوع  L، K و M تقسیم شده اند. البته، بهتر است بدانید که معمولا ضخامت دیواره خارجی آن ‌ها شبیه به هم است. انواع لوله های مسی که از نظر ضخامت دیواره با هم متفاوت هستند، شامل موارد زیر می باشند:  

  •     لوله مسی نوع M : لوله های مسی نوع M ، به دو نوع سخت و انعطاف پذیر تولید شده و با ضخامتی بسیار کم، روانه بازار می شوند. از این نوع لوله ها اغلب برای سرویس های آب خانگی، ساخت و ساز خانه‌های مسکونی، سیستم ‌های خلاء و .... استفاده می‌ کنند. لازم به ذکر است تا بدانید که برای متصل کردن لوله های مسی نوع M  می توان از لحیم کاری و اتصالات شعله ور کمک گرفت. 
  •     لوله مسی نوع L : نوع دیگری از لوله های مسی که ضخامت آن ها از نوع قبلی، بیشتر است را لوله مسی L می نامند. این لوله معمولا دارای دو نوع سخت و نرم است و در برابر حرارت، مقاومت بالایی دارد. به همین دلیل از این نوع لوله مسی اغلب برای خطوط انتقال آب استفاده می شود. به خطر بسپارید که علاوه بر مصارف خانگی، از این لوله ها در خارج از خانه نیز استفاده می کنند. 
  •     لوله مسی نوع K: لوله مسی نوع K ضخیم‌ تر از دو نوع قبلی است و اغلب از آن برای انتقال آب، نشت روغن، محافظت در برابر آتش سوزی و .... استفاده می کنند. اما، بهتر است بدانید که بنا به دلایل مختلفی، نیم توان از این نوع لوله های مسی برای خطوط انتقال گاز طبیعی، استفاده کرد. 


انواع لوله های مسی از نظر نیاز بازار


علاوه بر دسته بندی هایی که بیان کردیم، لوله های مسی از نظر نیاز بازار نیز به چند نوع مختلف، تقسیم می شوند. لازم به ذکر است تا بدانید که در این دسته بندی لوله های مسی به 3 نوع کلی DLP ،  TPC و  DHP تقسیم می شوند. این لوله ها، هدایت الکترونیکی بسیار خوبی هستند و اغلب برای ساخت کابل ها و مصارف الکتریکی، مورد استفاده قرار می گیرند.  
خلاصه مطلب
ما در این بخش از مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را با لوله مسی و انواع آن آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که لوله های مسی نسبت به سایر لوله ها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده و می توان از ان ها در بخش های مختلفی استفاده کرد. لذا، اگر در حال حاضر تصمیم به خری این لوله ها را دارید، می توانید برای دریافت مشاوره و یا خرید هر یک از آن ها، با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار کنید. آن ها به شما مشاوره داده و بهترین و با کیفیت ترین لوله های مسی و یا سایر محصولات اعم از : انواع ورق ها، میلگرد و تیرآهن و .... را با قیمتی مناسب به دست شما خواهند رساند. 


 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ