فولاد فيدار

لوله مسی چه کاربردی در صنعت های مختلف دارد؟ 

لوله مسی چه کاربردی در صنعت های مختلف دارد؟ 

یکی از لوله های پرمصرف و پرطرفدار در صنایع مختلف لوله مسی می باشد که به دو نوع سخت و نرم تولید می گردد. لوله مسی انواع مختلفی دارد که هر یک از آن ها در صنعت های مختلفی اعم از: سیستم های انتقال آب و گاز، صنایع برودتی، تهویه مطبوع، صنعت خودروسازی، تجهیزات الکتریکی، تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی و .... کاربرد گسترده ای دارد. ماده اصلی تشکیل دهنده این لوله ها مس است که به همین خاطر همواره با افزایش قیمت مس در سطح جهانی، شاهد افزایش نرخ این لوله ها نیز هستیم. لذا اگر می خواهید با کاربرد لوله های مسی به طور کامل و گسترده آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید. 


لوله مسی چیست؟


همان طور که از نام آن مشخص است، لوله ای است که جنس ماده اولیه آن، مس می باشد. این لوله همواره به دو نوع نرم و سخت تولید شده و روانه بازار می شود. لازم به ذکر است تا بدانید که لوله مسی سخت، نیازی به خم کاری ندارد و اغلب برای خطوط انتقال آب مورد استفاده قرار می گیرد. اما، زمانی که این لوله سخت، حرارت داده شده و سپس خنک شود، به لوله مسی نرم تبدیل می گردد. لوله مسی نرم، همانند نامی که دارد؛ انعطاف پذیری بسیار بالایی دارد و قابلیت خم کاری آن بسیار خوب است. اغلب اوقات از لوله های مسی نرم به عنوان یک عامل خنک‌ کننده در خطوط اسپیلت و پمپ ‌های حرارتی استفاده می کنند. 

لوله مسی - فولادفیدار
کاربردهای لوله مسی در صنعت های مختلف


همان گونه که در بخش ابتدایی مقاله عرض کردیم، لوله های مسی به دلیل دارا بودن نوع های مختلف، در صنعت های مختلف، به صورت کاملا گسترده و حیاتی، مورد استفاده قرار می گیرند. به نحوی که اگر این محصول به خط تولید یکی از این صنایع نرسد، ممکن است آن خط متوقف شود. لذا، تعدادی از مهم ترین کاربردهای لوله های مسی در صنایع مختلف، به شرح زیر می باشند: 


کاربرد لوله مسی در تهویه مطبوع و سیستم سرمایشی و گرمایشی


یکی از اصلی ترین کاربردهای لوله مسی، در سیستم گرمایشی و سرمایشی و تهویه مطبوع می باشد. زیرا، مس دارای ویژگی های منحصر به فردی همچون: مقاومت بالا، عملکرد حرارتی عالی، مقاومت در برابر خوردگی و شکل ‌پذیری بسیار بالا و .... می باشد که همگی این موارد برای سیستم های ذکر شده، مفید هستند. علاوه بر این، در برابر زنگ ‌زدگی و خوردگی بسیار مقاوم است. همین عامل موجب می شود تا تولید کنندگان بدون در نظر گرفتن قیمت بالای آن، از مس در لوله ‌کشی سیستم گرمایشی و سرمایشی و سایر سیستم ‌های مکانیکی استفاده نمایند.


کاربرد لوله مسی در سیستم انتقال آب خانگی 


یکی دیگر از کاربردهای لوله مسی، استفاده از آن در سیستم های انتقال آب خانگی می باشد. در واقع، مس دارای خواص ضد میکروبی طبیعی می باشد و می تواند باکتری های مضر را از بین ببرد. علاوه بر این، مس از رشد باکتری ‌ها و لجن ها، در درون لوله‌ های انتقال آب جلوگیری می نماید. از طرفی دیگر بهتر است بدانید که لوله های مسی زمانی که در معرض آب گرم قرار می گیرند، گرم شده و آب را در دمایی ثابت، نگه می دارند. تمامی این عوامل سبب می شوند تا از مس به عنوان بهترین گزینه در ساخت سیستم انتقال آب خانگی، استفاده شود. 


کاربرد لوله مسی در مصرف در گاز پزشکی


سیستم های بیمارستانی، یکی از حساس ترین سیستم ها هستند؛ لذا، برای ساخت تجهیزات آن ها باید از موادی استفاده شود که مانع رشد هر گونه باکتری می شوند. لوله های مسی، یکی از این موارد هستند که مانع از رشد میکروبی در سیستم‌ های گازی بیمارستان شده و همچنین، در برابر نفوذ نیتروژن، اُکسید نیتروژن، دی ‌اُکسید کربن و سایر گازها، مقاومت بالایی دارند. تمامی این عوامل منجر می شوند تا از انواع لوله های مسی در گازهای پزشکی و مصارف پزشکی، استفاده شود.

 
کاربرد لوله مسی در آبپاش ‌های آتش نشانی


یکی دیگر از کاربردهای مهم لوله های مسی، در آبپاشی های آتش نشانی می باشد. زیرا، لوله های مسی در برابر حریق و حرارت بالا، مقاوم هستند. همچنین، این لوله ها در برابر گازهای سمی، تجزیه و تحلیل نشده و در مقابله با خوردگی و زنگ زدگی، مقاومت بالایی دارند. لذا، تولید کنندگان آبپاش های آتش نشانی، تصمیم گرفته اند تا برای تولید این محصول، از انواع لوله های مسی استفاده نمایند. 


استفاده از لوله مسی در پخش سوخت و انتقال سیالات سنگین


لوله های مسی، خواص بسیار زیادی دارند که در بخش های پیش بیان کردیم، علاوه بر آن خواص، لوله های مسی دارای قطر کم و جنس نرمی هستند که به راحتی می توان آن ها را خم کرد. در واقع، انعطاف پذیری بالای لوله های مسی نرم، منجر به استفاده از آن ها در توزیع گاز طبیعی برای مجموعه ‌های مسکونی و غیر مسکونی، پخش بنزین و سیستم ‌های سوخت‌ رسانی، در پالایشگاه ‌ها و نیروگاه ‌ها صنایع نفتی و گازی و .... می گردد. 


کاربرد لوله مسی در صنعت ساختمان سازی


شاید فکر کنید که از لوله مسی در صنعت ساختمان سازی استفاده نمی شود که این تفکر کاملا نادرست است. زیرا، انواع لوله های مسی در صنعت ساختمان سازی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. علت اصلی استفاده از آن ها در این صنعت، مزیت های بی شماری است که دارا می باشند. در واقع، لوله های مسی به خاطر داشتن یک پوشش محافظ نازک، در مقابل خوردگی مقاوم هستند و می توان از آن ها در تمامی فصول سال استفاده کرد. به عنوان مثال: از لوله های مسی در تاسیساتی همانند: انتقال آب در مناطقی که ph خون بالایی دارند، استفاده می شود. 
علاوه بر این، لوله‌ های مسی گرما را به خوبی منتقل می کنند که این امر در فصول سرد سال، بسیار مفید واقع می شود. به عبارتی می توانیم بیان کنیم که از لوله های مسی برای گرم نگهداشتن آب ساختمان های مسکونی و غیر مسکونی، استفاده می شود. همچنین، لوله های مسی مانع رشد باکتری می شوند که این امر موجب می شود تا از بستن لجن و رشد باکتری ها در لوله ها جلوگیری شده و در آینده افراد دچار بیماری های مختلف، نشوند. 


استفاده از لوله مسی در کولر گازی


لوله های مسی در مقایسه با سایر لوله ها، سبک تر بوده، شکل پذیری بالایی دارند، ایمن تر هستند، بادوام بوده و قابلیت بازیافت دارند، به راحتی متصل می شوند و ..... که تمامی این عوامل منجر به استفاده گسترده از این لوله ها می گردد. علاوه بر موارد بیان شده، لوله های مسی دارای قابلیت خنک سازی محیط هستند که این عامل، اصلی ترین علت استفاده از آن ها در کولر گازی می باشد. لازم به ذکر است تا بدانید که عملکرد حرارتی و همچنین خنک‌ سازی لوله مسی حدودا 8 الی 9 برابر لوله های آلومینیومی است. لذا، برای بالا بردن کارکرد، افزایش قدرت سرمایشی و گرمایشی و ... باید از لوله های مسی استفاده کرد. زیرا، زمانی که قدرت سرمایشی و گرمایشی کولر های گازی افزایش پیدا کنند، محیط خنک تر و مطبوع تر خواهد شد. 


استفاده از لوله مسی در صنایع برودتی حرارتی


به خاطر بسپارید که لوله ‌های مسی دارای خواص فیزیکی و شیمیایی بسیار زیادی هستند و در مقابله با اکسیژنی که در آب موجود است، مقاومت فوق ‌العاده‌ زیادی دارند. همچنین، لوله های مسی، در برابر رطوبت و آب و هوای مرطوب، استحکام و مقاومت بالایی دارند و دچار زنگ زدگی نمی شوند. علت اصلی این مقاومت، وجود ماده ‌ای به نام ضد یخ گلیکول در لوله های مسی می باشد. لازم به ذکر است تا بدانید که این مقاوم بودن منجر به استفاده از لوله های مسی در صنایع برودتی و حرارتی شده است. در صنایع حرارتی و برودتی اغلب لوله های مسی شاخه ‌ای مصرف می کنند. زیرا، لوله های مسی شاخه ای شفاف بوده و می توان جریان هدایت الکتریکی و حرارتی را در آن ها به راحتی مشاهده کرد. البته علاوه بر نوع شاخه ای، از لوله های مسی کلاف نیز در صنعت برودتی استفاده می کنند. از این نوع لوله ها اغلب در بخش تهویه و برودت استفاده می شود.

لوله مسی  - استعلام قیمت لوله مسی - فولادفیدار
کارخانه های تولید کننده لوله مسی در ایران 


کارخانه های زیادی در کشورمان ایران وجود دارند که در حال حاضر، مشغول تولید انواع لوله های مسی می باشند. این کارخانه ها سالانه تعداد زیادی از لوله های مسی را تولید کرده و علاوه بر مصارف داخلی، آن ها را به کشورهای دیگر صادر می کنند. تعدادی از کارخانه های تولید کننده لوله های مسی در کشور عزیزمان ایران، شامل موارد زیر می باشند: 
•    کارخانه لوله مسی مهر اصل
•    کارخانه صنایع مس قائم
•    کارخانه صنایع مس باهنر
•    کارخانه بابک مس ایرانیان 
لازم به ذکر است تا بدانید که علاوه بر این کارخانه ها، تعداد زیادی از شرکت ها نیز لوله های مسی را تولید می کنند که ما در این بخش فقط به معروف ترین و اصلی ترین آن ها پرداختیم. 


نکات مهمی که در زمان خرید لوله های مسی باید بدانید


هم اکنون که به طور کامل با لوله های مسی و کاربردشان آشنا شدید، باید با نکات بسیار مهمی نیز آشنا شوید. در واقع، شما عزیزان از طریق این نکات می توانید لوله های مسی را بدون وجود هیچ مشکلی، خریداری کنید. به عبارتی دیگر می توانیم بیان کنیم که داشتن اطلاعات ابتدایی در زمان خرید لوله های مسی، کافی نیستند و نیاز است تا شما نکات مهمی را در این زمینه بدانید. تعدادی از مهم ترین نکاتی که باید در هنگام خرید لوله های مسی به آن ها توجه کنید، شامل موارد زیر می باشند: 
•    شما عزیزان باید در زمان خرید هر نوع از لوله های مسی، از پک بودن و کامل بودن پوشش بسته بندی آن ها مطمئن شوید. علاوه بر این، شما باید دقت کنید که هیچ یک از لوله ها دارای زدگی و یا سوراخ نباشند. زیرا، وجود سوراخ ها یا زدگی ها در کاربردهایی که مخصوص انتقال آب و یا گاز هستند، پس از مدت زمانی کوتاه، منجر به نشتی می شوند. 
•    شما باید میزان انعطاف پذیری لوله ها را بررسی کرده و بدانید که تا چه حدی می توان آن ها را خم کرد. زیرا، خمیدگی بیش از حد توان، منجر به آسیب زدگی لوله ها می شود. 
•    علاوه بر موارد ذکر شده، شما باید از قطر و سایز مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید؛ زیرا، لوله های مسی در قطر و اندازه های مختلفی تولید می شوند. در واقع، شما باید لوله های مسی را تهیه کنید که قطر و نوع آن ها، مناسب محیط مورد نظر شما است. به عنوان مثال : اگر تصمیم دارید تا از این لوله ها برای شومینه منزل خود استفاده کنید، باید لوله مخصوص به این نوع مصرف یعنی لوله مارپیچ را تهیه کنید. 
خلاصه مطلب
ما در این بخش تلاش کردیم تا شما عزیزان را به طور کامل و مفصل با کاربرد لوله های مسی آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که حتما پیش از خرید این لوله ها، تمامی نکات ذکر شده را رعایت کنید تا پس از خرید، دچار هیچ مشکلی نشوید. اگر نمی دانید که چه نوع لوله مسی مناسب مصرف شما است، می توانید با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار کرده و از آن ها مشاوره بگیرید. آن ها شما را در این زمینه به صورت کامل و مفصل راهنمایی خواهند کرد. پس از دریافت مشاوره نیز می توانید هر گونه لوله مسی، هر گونه محصول فولادی و یا آهنی را از ما خریداری کنید. فولاد فیدار با داشتن چندین سال سابقه درخشان، با کیفیت ترین محصولات را با قیمتی مقرون به صرفه به دست شما عزیزان خواهد رساند. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ