فولاد فيدار

لوله لنس چیست؟

لوله لنس چیست؟

یکی از انواع لوله های فولادی، لوله لنس است که جنس آن از تیوب فولادی بوده و جزء پر مصرف ترین لوله ها محسوب می شود. لوله لنس مقاومت بالایی در برابر تمامی شرایط و عوامل دارد که همین امر سبب شده است تا اغلب اوقات از آن برای انتقال گاز و پودرهای مختلف مذاب استفاده کنند. علاوه بر این، با کمک لوله لنس می توان بیشتر گازها حتی آرگون، اکسیژن و نیتروژن را نیز به مقصد مورد نظر منتقل کرد. اگر می خواهید با سایر کاربردهای این لوله و ویژگی های و مزایای استفاده از آن آشنا شوید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید. ما در ادامه هر آن چیزی که باید در رابطه با کاربرد، ویژگی و .... لوله لنس بدانید را برای شما عزیزان بیان خواهیم کرد. 

لوله لنس چیست و انواع آن کدامند؟


همان طور که در بخش ابتدایی مقاله خدمت شما عزیزان عرض کردیم، لوله لنس یک لوله‌ ای از جنس تیوب فولادی می باشد که ورقه فولادی مورد استفاده در ساخت این محصول شامل ترکیباتی همچون: 10 % کربن، 3 % گوگرد و 1.4 % فسفر می‌ باشد. علت وجود این ترکیب در ورقه فولادی این محصول، پیشگیری از آسیب رسیدن به مواد مذاب عبوری از لوله لنس می باشد. علاوه بر این، این نوع ترکیب موجب می شود که استحکام این محصول بالا رود. از جمله مهم ترین کاربرد این لوله، برای انتقال گاز و پودرهای مختلف مذاب است. از طرفی دیگر می توان از لوله لنس برای تمیز کردن و شست‌ و شوی مخازن بزرگ، پاتیل‌ های تولیدی، نازل‌ ها و سیستم‌ های اسلاید گیت هم مصرف نمود. 

فروش لوله لنس - فروش لوله

لازم به ذکر است تا بدانید که لوله لنس دارای انواع مختلفی می باشد که نوع ویژه لوله لنس که اغلب افراد آن را می شناسند، لوله لنس اکسیژن است. در واقع، لوله‌ های لنس بسته به نوع کاربرد و حداکثر جریان سیال عبوری خود، در اندازه‌ ها و سایز های متفاوتی، تولید می‌ گردند. علاوه بر سایز و اندازه، این لوله ها با توجه به کاربرد آن ها نیز همانند شست و شوی مجرای نازل تاندیش، مجرای بیرونی، مجرای درونی و برشکاری و یا جهت تزریق اکسیژن به داخل مواد مذاب در متراژهای مختلفی تولید می شوند. تعدادی از مهم ترین و کاربردی ‌ترین لوله ‌های لنس شامل موارد زیر می باشند:


•    لوله لنس بدون رزوه و سوکت با قطر خارجی 6 میلی متر
•    لوله لنس دو سر رزوه دار با یک سر سوکت و با قطر خارجی 13 میلی متر
•    لوله لنس دمش اکسیژن


به خاطر بسپارید برای این که بتوانند در کارخانه‌ های تولیدی ناخالصی ‌های مواد مذاب به‌ خصوص کربن را تفکیک کنند، باید با کمک یک روشی خاص، مقدار مشخصی اکسیژن به داخل آن تزریق نمایند. این کار موجب می ‌شود زمانی که مواد مذاب وارد سرباره شدند، بتوان آن ها را به ‌راحتی جدا کرد. بهتر است شما عزیزان بدانید که در اغلب اوقات برای این کار از لوله لنس دمش اکسیژن استفاده می‌ کنند.


ویژگی های و مشخصات لوله های لنس


در حال حاضر که با لوله لنس و انواع آن آشنا شدید، بهتر است بدانید که این محصولات دارای ویژگی ها و مشخصات منحصر به فردی هستند که تمامی آن ها سبب شده اند تا از آن ها در موارد ذکر شده در بخش پیشین، استفاده نمایند. تعدادی از مهم ترین ویژگی ها و مشخصات لوله های لنس، شامل موارد زیر می باشند:


مقاومت بالا لوله های لنس


همان گونه که بارهای در بخش های پیشین بیان کردیم، به دلیل استفاده از نوع خاصی از ورقه های فولادی، مقاومت لوله های لنس بسیار زیادی می باشد. به عبارتی دیگر می توانیم بیان کنیم که در لوله های لنس 4 لایه اضافه دارد که این اتفاق منجر شده است تا این محصولات در برابر حرارت بالا بسیار مقاوم باشد. علاوه بر این، بهتر است تا بدانید که این لوله ها، ضد اکسیداسیون می ‌باشند که همین امر موجب می شود تا این محصولات دارای طول عمر مفید آن بالاتر بوده و از نظر هزینه کاملاً مقرون‌ به ‌صرفه باشد.


کیفیت بالای لوله های لنس


یکی دیگر از مهم ترین ویژگی های لوله های لنس، کیفیت بالای آن ها می باشد؛ زیرا، این محصولات در محیط هایی با حساسیت بالا مورد استفاده قرار می گیرند که همین امر سبب می شود تا در زمان ساخت از با کیفیت ترین مواد استفاده کنند تا کیفیت نهایی لوله ها، بسیار مرغوب باشد. لازم به ذکر است تا بدانید که در تمامی مراحل ساخت، مهندسین و متخصصین از نظر کیفی این محصول را بررسی می کنند. 


کاهش هزینه‌ های انرژی 

لوله ، قیمت لوله ، خرید لوله
یکی دیگر از ویژگی ها و مشخصات لوله های لنس، کمبود هزینه های انرژی مصرفی در آن ها می باشد. در واقع، اغلب اوقات برای ذوب کردن مواد مورد نیاز و مصرفی در تولید این محصولات، انرژی کمی استفاده می شود. زیرا، استفاده از لوله ‌های لنس کالرایز به خاطر توانایی دمش اکسیژن و کربن، علاوه بر دارا بودن مقاومت بالا و جداره ‌های نسوز، به‌ طور قابل‌ توجهی هزینه ‌های تولید را کاهش می‌ دهند. به عبارتی دیگر می توانیم بیان کنیم که طول عمر مفید لوله ‌های لنس برای ساخت، معمولا 6 الی 7 برابر بیشتر از سایر روش‌ ها می ‌باشد. 


استفاده از لوله های لنس چه مزیت هایی را به همراه دارد؟


هم اکنون که به طور کامل با لوله های لنس و ویژگی های آن به خوبی آشنا شدید، ممکن است سوال کنید که استفاده از این لوله ها چه مزیت هایی را به همراه دارد؟ در پاسخ به سوال شما عزیزان باید بیان کنیم که استفاده از انواع لوله های لنس دارای مزیت ها و فواید بسیار زیادی است که تعدادی از مهم ترین  و اصلی ترین آن ها، شامل موارد زیر می باشند:

 

  •     به وجود آوردن واکنش گرمازای شدید و افزایش گرما در کوره ‌ها 
  •     سرعت دادن به مرحله ترکیب و یکنواخت ساختن مواد
  •     اضافه شدن مرغوبیت فولاد تولید شده
  •     اضافه شدن سریع دما تا حد مورد نظر
  •     شارژ راحت‌ تر و سریع تر کوره با مواد اولیه 
  •     اضافه شدن ظرفیت تولید کوره‌ های برقی برای افزایش سرعت انجام کار
  •     از بین بردن ترکیبات نیتروژن و هیدروژن یا ترکیبات غیر فلزی 
  •     بازیابی عنصر کروم از فولاد های ضایعاتی حاصل لوله های لنس

لازم به ذکر است تا بدانید که علاوه بر موارد بیان شده، لوله های لنس دارای مزیت های دیگری نیز می باشند که ما در این بخش فقط به تعدادی از مهم ترین آن ها اشاره کردیم. لذا، برای آشنایی بیشتر می توانید با همکاران ما در فولاد فیدار در ارتباط باشید. 


کاربردهای لوله لنس


علاوه بر کاربردهای که در بخش های پیشین مقاله بیان کردیم، لوله های لنس دارای کاربردهای دیگری نیز می باشند که تعدادی از مهم ترین و اصلی ترین کاربردها و موارد استفاده از لوله های لنس، شامل موارد زیر می باشد: 

 

  •     در کارخانه‌ های مس و فولاد برای تزریق کربن و پودرهای دیگر در کوره‌ های الکتریکی و پاتیل ‌ها 
  •     تزریق آرگون به پاتیل‌ های دارای مواد مذاب
  •     تزریق آرگون یا اکسیژن در AOD
  •     گاز زدایی آلومینیوم مذاب با تزریق ماده‌ ‌ای به نام فلکس ( این ماده به ذوب کردن مواد کمک می ‌کند .)
  •     باز کردن نازل‌ های تاندیش یا پاتیل 
  •     باز کردن انسداد احتمالی مسیر مواد مذاب در کوره‌ های بلند
  •     باز کردن انسداد احتمالی مسیر سرباره چسبیده به شکاف انواع مختلف پاتیل ‌ها و کانورتورها
  •     با افزایش دمای مورد نیاز کمک کردن به انجام بهتر فرایند های  DH،  RH و KR 


خلاصه مطلب
ما در این بخش تلاش کردیم تا شما عزیزان را به طور کامل و مفصل با لوله لنس آشنا کرده و هر یک از شما را با کاربردها و ویژگی های این محصول آشنا کنیم. به خاطر بسپارید که این لوله ها در صنعت های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند؛ لذا، هر فردی در هر صنعتی می تواند از آن ها به صورت گسترده استفاده نماید. اگر می خواهید تا با این محصول بیشتر آشنا شوید و یا قیمت هر یک از لوله های لنس را بدانید، و یا لوله می توانید با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار کنید. 
 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ