فولاد فيدار

فونداسیون فلزی بهتر است یا بتنی؟

فونداسیون فلزی بهتر است یا بتنی؟

کوچکترین غفلت و نادیده گرفتن این شرایط می‌تواند مهندسان سازه را در ساخت و سازهای مورد نظر خود دچار اشکالات اساسی کند حالا این سوال پیش بیاید که فوندانسیون‌های ساختمانی به چند شکل هستند و مهندسان ساختمانی باید در شرایط مختلف از کدام یک از آنها استفاده کنند؟

انواع فونداسیون ساختمانی

برای پاسخ به این سوال باید بدانید که ۲ نوع فوندانسیون فلزی و بتنی، اصلی‌ترین و مهم‌ترین فوندانسیون ها در ساختمان‌سازی به شمار می‌روند. 

بکارگیری متریال‌های بتنی و فولادی در امور مربوط به ساخت و ساز ساختمان‌ها و همینطور دیگر سازه‌ها، برای مهندسان سازه امری مرسوم است چرا که این دو متریال به عنوان بهترین، مقاوم‌ترین و‌ با استحکام‌ترین مصالح در‌ ساخت و‌ ساز شناخته می‌شوند. 

ما در این مطلب قصد داریم مزایای استفاده از فوندانسیون‌های بتنی و فلزی و‌ تفاوت‌های آنها با هم را برای شما شرح دهیم و دست شما را در انتخاب نوع فوندانسیون مورد نظرتان باز بگذاریم. 

انواع فوندانسیون ساختمانی

بیشتر بخوانید: سقف‌های مناسب در سازه‌های فولادی کدامند؟

فونداسیون بتنی و مزایای آن

همانطور که به احتمال بسیار زیاد آشنا هستید و می‌دانید، اسکلت بتنی متشکل شده از بتن و مقاطع فولادی مانند کاشت میلگرد و در سوی دیگر، اسکلت فلزی صرفا از مقاطع فولادی تشکیل شده است.

با همین توضیح ساده به این نتیجه میرسیم که اسکلت‌های بتنی سنگین‌تر و مستحکم تر از اسکلت‌های فلزی هستند چرا که از ترکیب مقاطع فولادی با بتن تشکیل شده اند.

به بیان دیگر می توان گفت که وزن مقاطع فولادی در اسکلت‌های بتنی از مقاطع فولادی اسکلت های فلزی ۳۵ درصد کمتر است. 

مزایای فونداسیون بتنی

در این بخش میخواهیم شما را با مزایای استفاده از از فوندانسیون های بتنی آشنا کنیم؛ به طور کلی در جریان باشید که فوندانسیون‌های بتنی را با آرماتوربندی و پس از آن بتن ریزی می‌سازند.

مقاومت در برابر زنگ زدگی، مقاومت در برابر آتش سوزی و حرارت، اجرای آسان و همینطور اتصال مناسب و قوی بین تیر و بدنه سازه، از جمله مزایای استفاده از فونداسیون‌های بتنی به حساب می آید.

اما در سوی مقابل «وزن بیشتر به نسبت اسکلت فلزی»، «هدر رفتن بیشتر مصالح»، «آسیب‌پذیری بیشتر در برابر زلزله در قیاس با فوندانسیون فلزی» از جمله معایب فوندانسیون‌های فلزی محسوب می شود شود البته باید بدانید که اتلاف انرژی در این سازه‌ها نسبت به سازه‌‌های فلزی به علت انتقال دادن گرما و سرما در فصول سرد و گرم سال، بیشتر است.

مزایای فونداسیون بتنی

بیشتر بخوانید: میلگرد همبندی چیست؟

فونداسیون فلزی و مزایای آن

فوندانسیون فلزی از فولاد، تیر و ستون تشکیل می‌شود و ستون های آن به دو صورت عمودی و افقی قرار می گیرند. 

انعطاف پذیری بالا، سرعت نصب و اجرای بالا، عمر زیاد و عدم فرسایش در نتیجه بالا رفتن سن سازه و همینطور کم خرج بودن تعمیر اسکلت، از جمله مزایای بکارگیری فوندانسیون های فلزی در ساختمان ها محسوب می شود.

با این همه اگر بخواهیم به برخی از موارد معایب فونداسیون های فلزی اشاره کنیم باید از مقاومت نسبتاً کم آن در برابر آتش سوزی، زنگ زدگی در محیط های مرطوب و ضرورت انجام جوشکاری های تخصصی یاد کنیم.
 

تفاوت فونداسیون فلزی و بتنی کدام یک بهتر است؟

حالا در این بخش می‌خواهیم بدانیم که فوندانسیون های فلزی و بتنی در هنگام ساخت و ساز چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند و باید به چه نکاتی در انتخاب نوع فوندانسیون مورد نظر دقت کرد.

در وهله اول باید بدانید که این دو نوع اسکلت از لحاظ نوع و زمان اجرا تفاوت‌های بسیاری با هم دارند؛  همچنین هزینه ساخت سازه بتنی با سازه فلزی با یک دیگر متفاوت است؛ از سوی دیگر شکل‌پذیری سازه فولادی نیز با سازه بتنی تفاوت‌های قابل توجهی دارد. 

فرق فونداسیون بتنی با فلزی؟

بیشتر بخوانید: نحوه تشخیص سایز میلگرد

اگر‌ بخواهیم به سایر موارد تفاوت های اسکلت های فلزی و بتنی اشاره کنیم به این موارد برمی‌خوریم که اتصالات این دو نوع اسکلت نسبت به هم متفاوت است.

همچنین باید این را بدانید که نحوه طراحی آنها نیز شبیه به هم نیست. علاوه بر این میزان وزن سازه با اسکلت بتنی متفاوت از میزان وزن آن با به اسکلت فلزی است. از سوی دیگر فراموش نکنید که رفتار و واکنش این دو نوع اسکلت به هنگام وقوع زلزله متفاوت از هم است.

در این مقاله سعی کردیم به صورت خلاصه شما مخاطب گرامی را با فوندانسیون‌های بتنی و فلزی و تفاوتهای آنها آشنا کنیم. هدف ما از این کار در سایت فولاد فیدار جلب نظر و رضایت شما بازدید کننده محترم است. 

همچنین در سایت قیمت نبشی، قیمت ورق روغنی به صورت لحظه ای وجود داشته که می‌توانید محصول مدنظر را مشاهده و یا خریداری نمایید. همچنین با مراجعه به صفحه ناودانی میتوانید از قیمت ناودانی هم اطلاع یابید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ