فولاد فيدار

سقف‌های مناسب در سازه‌های فولادی کدامند؟

سقف‌های مناسب در سازه‌های فولادی کدامند؟

در این مقاله سعی داریم به یکی از سوالات متداول در خصوص ساخت سقف در سازه‌های فولادی پاسخ دهیم و شما را با  سقف های برتر در سازه های فولادی آشناتر کنیم. اگر می‌خواهید بدانید که یک سازه فولادی می‌تواند دارای چه سقف‌هایی باشد این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

ما در پاراگراف های ذیل، برای شما اهمیت و کارکرد سقف در ساختمان، نکات ضروری برای انتخاب سقف مورد نظر و همچنین انواع و اقسام سقف‌های سازه‌های فولادی و ویژگی ها و خصوصیات آنها را شرح داده‌ایم.

اهمیت و کارکرد سقف در ساختمان

در وهله نخست، ممکن است برای شما سوالاتی در باب اهمیت سقف در یک سازه ساختمانی به وجود آمده باشد. سوالاتی از این قبیل که آیا سقف‌ها تنها جداکننده و دو طبقه از همدیگر هستند؟ آیا مهم است که ضخامت یک سقف زیاد باشد یا کم؟ آیا سیستم‌های تاسیساتی به کار رفته در ساختمان، در انتخاب نوع سقف تاثیرگذار است یا خیر؟ پاسخ همه این سوالات را در این مقاله خواهید یافت.

وظیفه سقف در ساختمان چیست؟ این مهمترین سوالی است که باید به آن پاسخ دهیم؛ به طور کلی بایید بدانیم مسئولیت سقف در ساختمان «جمع‌آوری و منتقل کردن بارهای موجود در طبقات به تیرهاست»؛ تیرها نیز این بار را به ستون‌ها و همینطور ستون‌ها نیز آن را به زمین منتقل می‌کنند و بدین شکل وزن بار روی ساختمان به زمین منتقل می‌شود؛ به همین خاطر است که می گوییم «سقف‌ها» در کنار پِی ساختمان و ستون‌ها و تیرها، به عنوان قسمت های باربر اصلی ساختمان شناخته می‌شوند.

نکات ضروری برای انتخاب سقف ساختمان چیست؟

موضوع مهم و ضروری که باید به آن توجه داشت این است که برای انتخاب سقف در سازه های فولادی، باید چند مولفه جدی را در نظر داشته باشیم و به آن ها عمل کنیم.

لذا مهندسان ساختمان و دیگر علاقه مندان به این حوزه برای انتخاب سقف سازه فولادی مدنظر خود، این نکات را باید مدنظر داشته باشند: «نحوه کف‌سازی ساختمان»، «وزن تمام‌شده ساختمان»، «نحوه نصب سیستم‌های تاسیساتی»، «ضخامت سقف»، «میزان انتقال امواج صوتی»، «پلان ساختمان»، «مقاومت سقف»، «میزان مقاومت در برابر آتش سوزی»، «نمای زیرین سقف»، «میزان بار روی سقف ساختمان» و در نهایت «هزینه تمام شده ساخت».

نکات ضروری برای انتخاب سقف ساختمان چیست؟

بیشتر بخوانید: اجرای سقف با ورق گالوانیزه

انواع سقف برای سازه های فولادی

1) سقف تیرچه بلوک

این نوع سقف، رایج‌ترین سقف در سازه‌های فولادی محسوب می‌شود؛ سقف های تیرچه بلوک را شاید بتوان مرسوم ترین نوع سقف در ایران دانست. اجزای این سقف عبارتند از تیرچه، بلوک، بلوک پر کننده، بتن، آرماتور حرارتی، و آرماتور تقویتی. 

نکته قابل توجه و مهم آن است که برای اجرای سقف تیرچه بلوک نیازی به جک زیر سقفی نخواهد بود چرا که اسکلت و سقف به صورت یکپارچه هستند. عایق بودن سقف در مقابل سرما و گرما، صاف و سبک بودن سقف بعد از اجرا و مقاومت قابل قبول در برابر آتش‌سوزی، از جمله مزایا سقف تیرچه بلوک در سازه های فولادی هستند.

2) سقف عرشه فولادی

این نوع سقف که وزن بسیار سبکی دارد و از نظر اقتصادی نسبتا مقرون به صرفه است، طی سالیان اخیر در کشور ما رواج زیادی پیدا کرده است. باید بدانید که اجزای تشکیل دهنده سقف عرشه فولادی، ورق گالوانیزه، گل میخ، فلاشینگ، میلگرد و بتن است؛ «استفاده از عرشه‌های فولادی عمیق و بتن‌ریزی درجا» و «استفاده از عرشه‌های فولادی با عمق کم و بتن‌ریزی درجا» دو روش برای ساخت این سقف هستند و این نکته را هم در جریان باشید که از هر دو شیوه اجرای این سقف برای پوشش دهانه‌های حداکثر 10 متر استفاده می شود.

3)  سیستم پیش‌ساخته دال ورقی پوسته‌ای

اول آنکه باید بدانید که این روش در ساختمان های بتنی در جا یا پیش ساخته قابل استفاده است؛ دوم آنکه در این شیوه، پانل های بتنی پیش ساخته جهت پوشش دهانه های بزرگ تر انتخاب می‌شوند؛ 
سوم آنکه این سقف، می تواند وزن و سنگینی بارهای مرده در زمان اجرا و بهره‌برداری را به آسانی تحمل کند. این را هم بدانید که «کاهش هزینه‌های اجرا»، «رفتار خوب سازه‌ای پانل‌ها» و همینطور «صرفه‌جویی در زمان ساخت»، از جمله مزایای استفاده از این سقف در سازه های فولادی محسوب می‌شود.

4) سقف مجوف یا بلوک‌های توخالی

این نوع سقف را شاید در ساختمان های در حال ساخت دیده باشید. در اجرای این سقف، از بلوک های بتنی با تیرهای بتنی پیش ساخته استفاده میگردد. بلوک ها در این سقف مثل قالب های درجا عمل می کنند و به عبارتی دیگر، برای همیشه در سقف باقی می مانند. شباهت بسیار زیاد این سقف با سقف تیرچه بلوک در ایران، از جمله نکات قابل توجه است.

5) سقف لانه زنبوری یا سقف مشبک یا سقف کندویی

در این نوع سقف ها که اسمشان هم بیان کننده شکل ظاهری آن است قالب‌های مکعبی فولادی، فایبرگلاس یا حتی می توان گفت پلی پروپیلن، اجزای این سقف را تشکیل می دهند. این قالب ها باید به گونه ای در سقف به کار گرفته شوند که میلگردهای کششی نیز در میان آنها جای بگیرند. میلگردها نیز بعد از بتن ریزی، تیرچه های قائم را شکل داده که بسیار مقاوم هستند.

سقف لانه زنبوری یا سقف مشبک یا سقف کندویی

بیشتر بخوانید: نحوه اجرای زیرسازی سقف کاذب

6) سقف پیش‌ساخته بتنی

در جریان باشید که در سقف پیش ساخته بتنی علاوه بر پانل‌های تولید شده توسط کارخانه، از دال‌ها و ستون‌ها هم استفاده می‌شود. نکته حائز اهمیت آن است که بتن‌ریزی این سقف‌ها توسط ماشین‌های مخصوص انجام می‌شود . اگر بخواهیم چند مزیت را برای این نوع سقف ها ذکر کنیم باید بگوییم «راحتی حمل و اجرا»، «در دسترس قرار داشتن» و همینطور «صرفه اقتصادی» از جمله مزایای اجرای سقف پیش‌ساخته بتنی محسوب می‌شوند.

7) سقف دال بتنی

این نوع سقف ریزی بسیار مقاوم است. زیرا این نوع سقف هم به صورت پیش‌ساخته در ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و نحوه اجرای آن در ساختمان بدین شکل است که در قالب های خمیر بتن ریخته شده و قبل از انجام بتن ریزی، میلگرد تقویتی را در قالب قرار می‌دهند و توسط وسایل پلاستیکی آن را نگه می‌دارند؛ نتیجه این کار چنین می‌شود که ملیگردها به صورت کامل و صددرصدی توسط بتن پوشانده می‌شوند.

8) سقف وافل

این سقف در واقع همان سقف تیرچه بلوک معروف خودمان است که به جای یونولیت در آن، از قالب‌های موقت یا همان وافل استفاده می‌شود. استفاده از این سقف چندان صرفه اقتصادی ندارد چرا که قالب‌های آن بعد از چند بار کارآیی خود را از دست می‌دهند و باید دوباره آنها را خریداری کرد. اما بالاخره طرفداران خود را هم دارد.

9 ) سقف‌های پیش‌ساخته با مقطع T شکل

گزینه آخر سقف های پیش ساخته شده ببه شکل T  است.  با کمک این سقف‌ها، وزن سازه به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند؛ این را هم خوب است اضافه کنیم از آنجا که مقاطع T شکل، قبل از اجرا به تکیه گاه‌های موقتی برای جلوگیری از افتادن نیاز دارند، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یقینا انتخاب دقیق سقف بر اساس شرایط و ویژگی‌های ساختمان، می تواند در سرعت اجرای کار، مقاومت پذیری ساختمان و همچنین صرفه‌جویی‌ در هزینه‌ها، بسیار موثر باشد و بر همین اساس ما در این مقاله سعی کردیم که با معرفی انواع و اقسام سقف‌های شاخص در سازه‌های فولادی و نحوه اجرا و کارکرد آنها به صورت خلاصه، شما مخاطبان را با این مقوله مهم در صنعت ساختمان‌سازی آشنا کنیم. باز هم انتخاب با شماست.

هدف ما از این کار در سایت فولاد فیدار جلب نظر و رضایت شما بازدید کننده محترم است. 

همچنین در سایت قیمت نبشی، قیمت پروفیل به صورت لحظه ای وجود داشته که می‌توانید محصول مدنظر را مشاهده و یا خریداری نمایید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ