فولاد فيدار

میلگرد همبندی چیست؟

میلگرد همبندی چیست؟

یکی از قوانین مهم در ساختمان سازی که در حال حاضر هم در آیین نامه عمرانی و قانون ملی ساختمان سازی ایران هم آمده و بسیار مهم است این است که در یک سازه همبندی وجو داشته باشد که در سازه ها این کار را با میلگرد همبندی انجام میدهند اما چرا؟ زیرا این کار موجب میشود تا اختلاف پتانسیل خطرناک به وجود نیاید تا برق گرفتگی صورت نگیرد در ادامه با ما همراه باشید تا به این سوال که میلگرد همبندی چیست؟ به طور کامل پاسخ بدهیم.

 

آشنایی با نقش میلگرد همبندی

 

چیزی که موجب میشود تا برق گرفتگی اتفاق بیوفتد اختلاف پتانسیل است اگر که اختلاف پتانسیل زیاد باشد ممکن است موجب برق گرفتگی و در موارد شدید تر موجب به مرگ شود در اینجا است که نقش میلگرد همبندی برجسته میشود. البته به جز برق گرفتگی میلگرد همبندی کاربرد مهم دیگری نیز دارد اگر که اختلاف پتانسیل به وجود بیاید ممکن است این اختلاف پتانسیل ایجاد گرما و جرقه کند همچون برخورد سیم نول و فاز به یک دیگر که موجب جرقه زدن میشود در نتیجه ممکن است در ساختمان آتش سوزی شود.

 

آشنایی با نقش میلگرد همبندی

همچنین بخوانید: میلگرد عصایی چیست و چه کاربردی دارد؟


حال برای اینکه این خطرات رفع شود و مشکلی پیش نیاید از میلگرد همبندی در سازه استفاده میشود.ایجاد یک همبندی اصولی و درست موجب میشود تا تمامی بخش های یک سازه همچون بدنه و تاسیسات چه الکتریکی چه غیر الکتریکی به یک سطخح مقطع مناسب وصل شوند و تمامی بخش ها هم پتانسیل شوند در نتیجه اختلاف پتانسیلی به وجود نمی آید و آتش سوزی و برق گرفتگی هم اتفاق نخواهد افتاد.

 

انواع همبندی

 

حال خود همبندی نیز انواعی دارد که بسته به جایی که در آن استفاده شود نوع آن تعیین میگردد.

  • همبندی بنیادی یا اصلی
  • همبندی اضافی یا تکمیلی

 

همبندی اصلی


در همبندی اصلی یا بنیادی اتصال به زمین داریم که اختلاف پتانسیل را به زمین انتقال میدهد در نتیجه این اختلاف صفر میگردد. تمامی قسمت های فلزی سازه از میلگرد تا لوله آب گرفته تا سیم برق و تلفن از قسمت های تشکیل دهنده همبندی اصلی هستند.

 

همبندی اصلی

همچنین بخوانید: میلگرد بستر با وال پست چه تفاوتی دارد؟


همبند تکمیلی یا اضافی


همبندی تکمیلی را در محیط های مرطوب بیشتر میتوان یافت زیرا در این محیط ها احتمال برق گرفتگی بیشتر است. این نوع همبندی در تمامی دستگاه هایی که در این محیط ها بکار میروند نیز دیده میشود مثل پریز های برق یا ماشین لباسشویی


مزیت همبندی چیست؟


همانطور که گفتیم همبندی در ساختمان بسیار اهمی تدراد به طوری که این مورد تبدیل به یک قانون در سازمان عمران و ساختمان سازی کشور شده است از مزیت های همبندی میتوان به مهار اضافه بار، بالا بردن ایمنی به منظرو جلوگیری از برق گرفتگی و آتش سوزی همچنین همبندی موجب میشود در صورت برخورد صاعقه به سازه وسایل الکترونیکی و افراد داخل ساختمان را از برق گرفتگی حفظ میکند.


شیوه اجرای میلگرد همبندی


در دو مرحله همبندی را اجرا میکنند که این دو مرحله از این قرار است:

  1. پیش از بتن ریزی و در زمان اجرای پی سازه
  2. پس از بتن ریزی که خود شامل مراحل مختلفی است.

 

شیوه اجرای میلگرد همبندی

 

اجرای میلگرد همبندی پیش از مرحله بتن‌ریزی

 

 

  • در زمان اجرا در پی سازه باید تمامی ستون های سازه باید به هم دیگر وصل شوند.
  • برای اجرا در ستون ها باید تمامی ستون ها در همه جا در همه طبقات به یکدیگر متصل گردند شبکه ای از میلگرد های همبند با فاصله 20 متر از طول و عرض سازه ایجاد میگردند.
  • برای اجرا در سقف میلگرد های همبند در سقف سازه، طبقات و کف اجرا میشوند در این حالت هم همچون حالت قبلی باید 20 متر فاصله داشته باشند.
  • در مرحله اجرا در پشت بام هم تمامی تیر ها باید به یک هدایت کننده متصل گردند.
  •  در مرحله نهایی هم آسانسور و خرپشته سازه باید به شبکه همبندی متصل گردد.

 

اجرای میلگرد همبندی بعد از بتن‌ریزی


اگر که شبکه همبندی در این مرحله انجام نشده باشد باید با سیم مسی بدن روکش سقف ها را به شبکه همبندی متصل کنند. اگر که شبکه همبندی نیز در ستون ها پیش از بتن ریزی انجام نشده باشد باید پس از آن صورت گیرد وگرنه شبکه همبندی سازه به کلی قطع میشود.

 

اجرای میلگرد همبندی بعد از بتن‌ریزی


سخن پایانی


در این مقاله با میلگرد همبندی آشنا شدید یک نکته دیگر هم باید در مورد میلگرد همبند بگوییم اینکه پیاده سازی همبند در اسکلت های بتنی و فلزی متفاوت است و هر یک به شیوه متفاوتی اجرا میگردد. به عنوان مثال در سازه فلزی نیاز نیست تا در هر طبقه همبند سازی پیاده شود در حالی که در اسکلت بتنی این گونه نیست. 

برای مشاهده قیمت پروفیل و قیمت ناودانی کلیک کنید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ