فولاد فيدار

فرآیند خمکاری لوله به کمک ماندرل

فرآیند خمکاری لوله به کمک ماندرل

از زمان های قدیم خمکاری لوله مهم ترین نقش را در صنایع های مختلفی بر عهده داشته خم کردن لوله به دو روش گرم و سرد تقسیم بندی می شود که در روش سرد هم به روش های گوناگونی مانند خمکاری کششی-چرخشی، خمکاری فشاری، خمکاری فرم دهی کششی، فرم دهی پرسی، فرم دهی غلتکی انجام می شود. که ماندرل در این روش ها نقش مهمی را ایفا می کند.

ماندرل چیست؟

موادی مانند لاستیک طبیعی و مصنوعی یا لاستیک اورتان به دلیل برخورداری از خاصیت الاستیک، می توانند از روش ماندرل استفاده کنند که پس از خمکاری از لوله ها خارج می شوند و تغییر شکل می دهند. روش کار به این صورت می باشد که مندرل را در داخل لوله قرار می دهند و سپس لوله را با استفاده از ابزارهای مختلف خمکاری و قالب، خمکاری میکنند. 

خم کاری لوله باید به درستی انجام شود تا با رعایت استانداردهای لازم از ایجاد چین و چروک، برآمدگی، گره و نازک شدن لوله و.. جلوگیری شود.

خمکاری لوله با ماندریل

همچنین بخوانید: روش های خم کاری لوله های فلزی

 

خمکاری با ماندرل به روش دستی و اتوماتیک

ماندرل در ابتدا با استفاده از روش دستی انجام می شد اما رفته رفته با پیشرفت تکنولوژی روش های اتوماتیک، وارد بازار شد هنوز هم هستند کسانی که با روش دستی اینکار را انجام می دهند اما لازم به ذکر است که در سیستم دستی برای عیب یابی و خطایابی زمان زیادی نیاز است. اما در روش اتوماتیک این مشکل وجود ندارد و می توان به راحتی با نرم افزارهای سه بعدی و تخصصی به عیب یابی پرداخت. در صورتی که عیبی بر سطح لوله وارد شود بر قیمت لوله تاثیر زیادی خواهد داشت. 

جنس ماندرل

جنس ماندرل یکی دیگر از مواردی است که باید به آن توجه شود تا در حین انجام عملیات آسیبی به لوله وارد نشود، به همین منظور از جنس آلیاژ آلومینیوم-برنز یا فولاد ابزار برای ساخت ماندرل استفاده می شود.

در صنایع مختلف مانند خودروسازی، هواپیما سازی همچنین انتقال گاز از لوله هایی که با شعاع کمتری دارند استفاده می شود.

از روش های مختلفی برای خم کردن لوله ها استفاده میشود، چرا که ممکن است در حین خم کاری، آسیب هایی به آن وارد شود، بنابراین برای خمکاری از روش کششی استفاده می کنند، از مزایایی که این روش در اختیار کاربران قرار می دهد می توان به هزینه پایین، دقت بالا و کیفیت عالی اشاره داشت. زمانی که از این روش برای خمکاری استفاده میشود، هزینه تولید پایین می آید و به همین دلیل هم  قیمت محصول نهایی مانند قیمت لوله مانیسمان که خمکاری در آنها انجام شده است تغییر میکند.

عدم استفاده از ماندریل در لوله

یکی دیگر از روش های موجود خمکاری با روش کشش چرخشی است، مندریل داخل لوله قرار داده می شود و زاویه آن مشخص می شود و لوله به صورت چرخشی در داخل قالب کشیده می شود، پس از آن لوله شکل مورد نظر را به خود میگیرد. 

لازم به ذکر است که ماندرل حتما باید در جای مناسب قرار گیرد نه خیلی عقب و نه خیلی جلو چرا که قرار گرفتن در عقب یا جلوتر از حد معمول باعث می شود تا به لوله آسیب وارد شود. 

وظایف ماندرل

وظایف ماندرل، جلوگیری از ایجاد چین و چروک می باشد چرا که به دلایل مختلفی ممکن است این اتفاق رخ دهد از جمله:

  •  لغزش لوله درون قالب 
  • ایجاد فاصله زیاد میان ماندرل و لوله 
  • میزان روغن کاری بیش از حد
  • استفاده از سرعت فشار بالا در حین خمکاری
  • همچنین در برخی مواقع ماندرل عقب تر از خط مماس قرار میگیرد

 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ