فولاد فيدار

عوامل تاثیر گذار بر کاهش یا افزایش قیمت ناودانی

عوامل تاثیر گذار بر کاهش یا افزایش قیمت ناودانی

یکی از مقاطع فولادی پرکاربرد که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، ناودانی می باشد. این پروفیل فولادی، دارای جنس های مختلفی است که هر کدام از آن ها نیز در ابعاد و سایزهای متنوعی تولید می شوند. لازم به ذکر است تا بدانید که قیمت های هر یک از انواع ناودانی با دیگری متفاوت بوده و هر کدام از آن ها تحت تاثیر عوامل مختلفی، قرار دارند. در واقع، عوامل بسیار زیادی وجود دارند که همگی سبب افزایش یا کاهش قیمت ناودانی می شوند. برای آشنایی کامل با تمامی این عوامل تاثیر گذار، در ادامه با ما همراه باشید. ما در ادامه تعدادی از این عوامل را به صورت کامل و مفصل برای شما عزیزان بیان خواهیم کرد. 


ناودانی چیست  و انواع آن کدامند؟


پیش از آن که بخواهیم شما عزیزان را با عوامل تاثیر گذار بر قیمت ناودانی شنا کنیم، بهتر است که به صورت مختصر با خود این محصول فولادی و انواع آن آشنا شوید. ناودانی که از کلمه انگلیسی Steel C Channels گرفته شده و پروفیلی است که از فولاد ساخته می شود. برای تولید انواع ناودانی معمولا از مواد دیگری نیز استفاده می شود که تمامی آن ها را با کمک روش نورد گرم تولید می کنند. لازم به ذکر است تا بدانید که به طور کلی ناودانی از دو قسمت تشکیل شده است که به یک بخش آن جان و به بخش دیگر آن بال گفته می شود. ناودانی ها از نظر شکل ظاهری، جنس، وزن و ... با هم متفاوت می باشند که برخی از آن ها شامل موارد زیر می باشند: 
•    ناودانی ساده 
•    ناودانی مشبک
•    ناودانی با جنس آهنی
•    ناودانی با جنس استیل ( آلیاژی ) 
•    ناودانی با جنس گالوانیزه
•    ناودانی با جنس آلومینیوم 
•    ناودانی سبک
•    ناودانی سنگین

قیمت روز آهن آلات، ناودانی
تعدادی از عوامل تاثیر گذار بر قیمت انواع ناودانی


هم اکنون که به طور کلی با ناودانی و انواع آن آشنا شدید، ممکن است سوال کنید که چه عواملی سبب کاهش یا افزایش قیمت آن ها می شوند؟ در پاسخ به سوال شما عزیزان باید بیان کنیم که عوامل بسیار زیادی وجود دارد که هر کدام به نوبه خود بر قیمت انواع ناودانی تاثیر مثبت و منفی می گذارند. به یاد داشته باشید که برخی از این عوامل به صورت مستقیم بر قیمت ها تاثیر می گذارند و برخی دیگر به صورت غیر مستقیم سبب کاهش یا افزایش قیمت ها می شوند. 
علاوه بر این، بهتر است بدانید که تعدادی از این عوامل را می توان به راحتی پیش بینی کرد و دانست در آینده وضعیت آن ها چگونه خواهد بود. اما، برخی از آن ها غیر قابل پیش بینی هستند و نمی توان شرایط و وضعیت آن ها را در آینده تخمین زد. اما، به طور کلی می توان با شناخت تمامی این عوامل، به صورت حدودی قیمت انواع ناودانی را پیش بینی کرد که برخی از مهم ترین آن ها، شامل موارد زیر می باشند: 


ابعاد و وزن انواع ناودانی ها


همان طور که در بخش های پیشین بیان کردیم، ناودانی ها در اندازه ها و ابعاد مختلفی تولید می شوند. همین امر یکی از اصلی ترین عواملی محسوب می شود که بر قیمت آن ها تاثیر بسزایی می گذارد. زیرا، هر چه وزن ناودانی کمتر باشد و ابعاد آن کوچک تر باشد، مسلما قیمت آن نیز کمتر خواهد بود. در مقابل، هر چه وزن و ابعاد ناودانی بیشتر باشد، قیمت آن نیز نسبت به ناودانی های سبک، بیشتر خواهد بود. در نتیجه، می توان بیان کرد که یکی از اصلی ترین عوامل تاثیر گذار بر افزایش یا کاهش قیمت ناودانی، ابعاد و وزن آن است که این عامل به راحتی قابل پیش بینی می باشد. 


عرضه و تقاضا ناودانی ها


یک عامل دیگر که علاوه بر ناودانی بر قیمت تمامی محصولات فولادی و سایر محصولات موجود در بازار تاثیر می گذارد، میزان عرضه و تقاضای هر محصول است. همه ما چندین بار با این مسئله مواجه شده ایم و یا شنیده ایم که یک محصول در بازار وجود ندارد و در واقع در بازار عرضه نشده است. در این صورت، آن تعداد محدودی که در بازار هستند، با قیمتی بالا به فروش می رسند. این مسئله برای انواع ناودانی ها نیز صدق می کند و هر چه میزان عرضه آن در بازار زیاد باشد، قیمت آن نیز روندی کاهشی را در پیش خواهد کرد. 
در مقابل عرضه، میزان تقاضا نیز اهمیت بسیار زیادی دارد؛ به نحوی که اگر تقاضای یک محصول کم باشد، قیمت آن کاهش پیدا می کند. بهتر است بدانید که میزان تقاضای هر یک از محصولات فولادی الخصوص ناودانی در فصل های سرد سال همچون: پاییز و زمستان، معمولا به شدت کاهش می یابد که همین امر موجب می شود تا قیمت آن نیز روندی نزولی را طی نماید. اما، در سایر فصل ها که مصرف صنایع افزایش پیدا می کند، میزان تقاضا نیز بیشتر شده و در نتیجه، قیمت ناودانی افزایش پیدا می کند. 

ناودانی، قیمت ناودانی
نیاز هر یک از صنایع وابسته به ناودانی


برخی از صنایع وجود دارند که باید برای تولید محصول خود یا برای ادامه روند کار خود حتما ناودانی را خریداری کنند. لذا، هر چه نیاز آن ها بیشتر شود، در واقع تقاضای خرید ناودانی نیز بیشتر می شود که این امر سبب افزایش قیمت می گردد. در مقابل، هر چه نیاز این تولیدکنندگان کمتر شود، قیمت نیز روندی نزولی را در پیش خواهد داشت. علاوه بر این، گاهی اوقات ممکن است که کارخانه های تولید کننده نیاز به خرید داشته باشند، اما فولاد در بازار وجود نداشته باشد. در این صورت نیز نوسان در بازار فولاد ایجاد شده و قیمت ها تغییر خواهند کرد. لازم به ذکر است تا بدانید که میزان نیاز هر یک از این صنایع تولید کننده، هم به طور مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم، بر قیمت انواع ناودانی ها تاثیر گذار هستند. 


قیمت تمامی مواد اولیه ناودانی ها


عامل دیگری که به صورت کاملا مستقیم بر قیمت انواع ناودانی تاثیر مثبت و منفی می گذارند، نرخ مواد اولیه است. هنگامی که یک کارخانه محصولی را تولید می کند، به تعدادی مواد اولیه نیاز دارد. اگر این مواد با قیمت متفاوتی به دست آن ها برسند، آن ها نیز مجبورند تا محوصل تولید شده خود را بر اساس آن، با نرخ متفاوتی به فروش برسانند. به عنوان مثال، اگر یک کارخانه تولید آهن، محصولات خود را با قیمت بیشتری به فروش برساند، تولیدکنندگان باید مبلغ زیادی را برای خرید آهن پرداخت نمایند. بنابراین، آن ها باید این افزایش قیمت را در محصول خود در نظر گرفته و قیمت نهایی ناودانی را بیشتر از پیش اعلام کنند. 


هزینه های حمل و نقل ناودانی ها


یکی دیگر از اصلی ترین عواملی که به صورت کاملا مستقیم بر قیمت نهایی ناودانی ها تاثیر می گذارند، هزینه های حمل و نقل آن ها هستند. در واقع، زمانی که افراد برای جا به جایی و ارسال ناودانی ها هزینه ای را پرداخت می کنند، آن مبلغ را به قیمت نهایی ناودانی اضافه می کنند. به همین خاطر، اغلب خریداران محصولات فولادی الخصوص ناودانی، در تلاش هستند تا محصولات را کارخانه هایی بخرند که به محل کار آن ها نزدیک باشد و هزینه کمتری را برای حمل و نقل پرداخت کنند. 


نرخ دلار و ارز


پس از ابعاد و وزن، مهم ترین عامل تاثیر گذار بر قیمت ناودانی ها، نرخ دلار و ارز می باشد. همه ما می دانیم که نرخ دلار بر تمامی محصولات تاثیر گذاشته و با افزایش قیمت آن، تمامی محصولات نیز دچار افزایش قیمت می شوند. لازم به ذکر است تا بدانید که هم اکنون نیز علت نوسان در بازار آهن و فولاد و افزایش چشمگیر قیمت محصولات، همین موضوع می باشد. به یاد داشته باشید که نمی توان این عامل را پیش بینی کرد و دانست که در روزهای آتی چه وضعیتی خواهد داشت. 
خلاصه مطلب
ما در این بخش سعی کردیم تا شما عزیزان را به طور کامل و مفصل با ناوادانی آشنا کرده و بیان کنیم که چه عواملی وجود دارند که سبب می شوند تا قیمت انواع ناودانی روندی نزولی و یا صعودی را طی نمایند. اگر پس از اطلاع و آگاهی از این عوامل خواستید با قیمت روز هر یک از انواع ناودانی ها آشنا شوید، می توانید با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار کنید. آن ها شما را در این زمینه یاری کرده و هر سوال دیگری داشته باشید، آن ها را پاسخ خواهند داد. .

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ