فولاد فيدار

عملیات ریخته گری فولاد

عملیات ریخته گری فولاد

ریخته گری یکی از قدیمی ترین روشهایی است که برای تولید مقاطع فولادی به کار میرود. و ورود این مورد به صنعت فولاد باعث تحولات زیادی در زندگی بشر شد.

 

مراحل ریخته گری فولاد

ریخته گری به صورت خلاصه شامل موراد زیر است

  • ساخت قالب
  • ذوب کردن فولاد در کوره
  • ریختن فلز ذوب شده داخل قالب
  • خنک کردن و جامد کردن فلز
  • خارج کردن فلز جامد از داخل قالب
  • بازرسی محصول جهت اطمینان از کیفیت آن

 

کاربردهای ریخته گری فولاد 

همانطور که گفته شد ریخته گری فولاد یکی از روش های شکل دهی به فولاد است که برای ساخت مقاطع فولادی با استحکام و مقاومت بالا در برابر شوک است. از این روش برای ساخت توربین های هیدروالکتریک، چرخ دنده ها، بدنه های ولوهای صنعتی، پره های پمپ، تجهیزات دریایی، توربین های شارژر، سیلندرهای موتور و... استفاده کرد. این روش برای ساخت فولادهای کربنی و آلیاژی استفاده میشود. 

برای دریافت قیمت انواع مقاطع فولادی اعم از قیمت ورق سیاه، قیمت پروفیل، قیمت تیرآهن و .. با کارشناسان شرکت فولاد فیدار تماس بگیرید.

 

قابلیت ریخته گری فولاد

برای انجام عملیات ریخته گری فولاد نیاز به درجه حرارت بالاتر و نقطه ذوب بالاتری است، و همچنین برای ریخته گری فولاد و طراحی قالب آن باید دقت بیشتری داشته باشید، در این قالب ها باید حجم تغذیه کمی بزرگتر در نظر گرفته شود. تا بتوان عملیات خنک کاری را روی آنها انجام داد. 

همچنین باید در ضخامت حفره های قالب باید دقت زیادی بخرج دهید، زیرا بخش های نازک تر فولاد زودتر سرد میشود و در هنگام خارج کردن از قالب ممکن است دچار شکستگی یا  ترک خوردگی شود. 
به علاوه به این دلیل که فولاد مذاب در مقایسه با آهن سیالیت کمتری دارد در صورتی که قالب پیچیدگی زیادی داشته باشد، فولاد به همه بخش های قالب نفوذ نخواهد کرد، 

 

مزایای تولید قطعات با عملیات ریخته گری

 

مقاومت بالاتر قطعات در برابر ضربه و سایش

معمولا فولادهای ساخته شده به این روش دارای مقاومت بالاتر، استحکام بیشتر  در برابر ترک برداشتن هستند. مقاومت بالاری در برابر استرس و کرنش دارند، با افزودن آلیاژهای مختلف به فولاد در این مرحله میتوان سایش و ضربه هم مقاوم باشند.

 

قابلیت ماشین کاری

دقت قطعاتی که با روش ریخته گری ساخته شده اند، دقت بالایی ندارد و پس از خارج کردن از قطعه ممکن است نیاز به ماشین کاری داشته باشند. 

فولادی که از درصد کربن پایینتری داشته باشد، قابلیت ماشینکاری بالاتری دارد ولی فولادهای با درصد کربن بالاتر ماشین کاری کمتری دارند و در مقابق تراشکاری و کارهای مکانیکی که روی آنها انجام میشود، مقاومت بالاتری دارند.

 

آلیاژهای فولاد قابل ریخته گری

دو نوع از فولاد قابلیت ماشینکاری دارند:

  • فولادهای با الیاژ کمتر از 8 درصد یا فولاد کم آلیاژ
  • فولادهای با آلیاژ بالاتر از 8 درصد

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ