فولاد فيدار

علت استفاده از فلزات در صنایع مختلف چیست؟

علت استفاده از فلزات در صنایع مختلف چیست؟

فلزات مواد معدنی هستند که امروزه کاربرد بسیار زیادی در صنایع مختلف دارند. در واقع، تمامی صنایع به صورت غیر مستقیم و مستقیم به فلزات وابسته هستند. آن ها به صورت کانی های فلزی در ترکیبات پوسته زمین وجود دارند. اگر می خواهید که با علت استفاده از فلزات در صنایع مختلف آشنا شوید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید. ما در ادامه تمامی کاربردها و موارد استفاده از آن ها را به طور کامل و مفصل بیان خواهیم کرد. 

برای دریافت قیمت به روز ناودانی کلیک کنید.

 

کاربرد و دلیل استفاده از فلزات 


همان گونه که در بخش اول مقاله بیان کردیم، تمامی صنایع به صورت مستقیم و غیر مستقیم به فلزات مختلف وابسته هستند. در واقع، می توان گفت که امروزه در تمامی صنعت ها، از انواع فلز استفاده می شود. دلیل و علت اصلی استفاده از انواع فلزات در صنایع مختلف، به شرح زیر می باشد:

 

نقش فلزات در زندگی روزمره،
علت استفاده از فلزات در صنایع مواد غذایی و دارویی


یکی از حساس ترین کارخانه صنعتی، کارخانه تولید مواد غذایی و دارویی می باشد. زیرا، اگر استانداردها در این بخش رعایت نشوند و آلودگی ایجاد شود، سلامت افراد دچار مشکل خواهد شد. به همین دلیل، در این صنعت نمی توان از هر نوع فلزی استفاده کرد. دو مورد از پر کاربردترین فلزات در صنعت غذایی و دارویی، فولاد ضد زنگ و استنلس استیل هستند. زیرا، هر دوی این فلزات، به راحتی تمیز می شوند و امکان رشد باکتری در آن ها، تقریبا صفر است. علاوه بر این، هر دو آن ها در برابر خوردگی، حرارت و فشار دما، بسیار مقاوم هستند. 


دلیل استفاده از فلزات در صنعت الکترونیک


فلز یکی از اصلی ترین موادی است که در صنعت الکترونیک از آن استفاده می شود. در واقع، می توان گفت که وجود فلز در این صنعت، ضروری است. لازم به ذکر است تا بدانید که پر مصرف ترین فلز در این صنعت، فلز مس است. زیرا، فلز مس، رسانای جریان الکتریکی است و مقرون به صرفه می باشد. علاوه بر این، مس انعطاف پذیر است که همین امر سبب شده است تا قابلیت چکش خواری آن بالا باشد. اما، به یاد داشته باشید که دلیل اصلی استفاده از مس در صنعت الکترونیک، متصل کردن سیم ها به یکدیگر است. 
بهتر است تا بدانید که علاوه بر مس، در صنعت الکترونیک از فلز طلا نیز استفاده می شود. بله، درست شنیدید فلز طلا در این صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. ممکن است سوال کنید که از طلا در چه بخشی استفاده می شود؟ در پاسخ به این سوال باید بیان کنیم که طلا علاوه بر ساخت زیورآلات، در صنعت الکترونیک، جایگاه بسیار ویژه ای دارد. در واقع، برد موبایل ها و پین های اتصالی آن ها همگی روکشی از جنس طلا دارند. اغلب افراد از این امر بی اطلاع هستند و فکر می کنند که طلا فقط برای ساخت زیورآلات مورد استفاده قرار می گیرد. 

استفاده از فلزات در صنایع

بیشتر بخوانید: آشنایی با نقش فلزات در ساخت و ساز

 

علت استفاده از فلزات در پزشکی


یکی دیگر از صنایعی که انواع فلزات در ساخت تجهیزات آن مورد استفاده قرار می گیرند، صنعت پزشکی است. در این صنعت، اغلب اوقات برای ساخت تجهیزات پزشکی، از فلزات استفاده می شود. پر مصرف ترین نوع فلزات در این صعنت، فولاد ضد زنگ و آلومینیوم می باشند. این فلزات برای ساخت سینک، برای ساخت ظروف پزشکی، ساخت قطعاتی که به جوش زدن نیاز دارند و .... مصرف می شوند.
علاوه بر موارد ذکر شده، فولاد ضد زنگ و آلومینیوم خاصیت مغناطیسی ندارند و می توان از آن ها برای ایمپلنت داخل بدن، استفاده کرد. آلومینیوم در ساخت سایر تجهیزات پزشکی اعم از: تخت های بیمارستان، انواع ویلچرها، صندلی های دندانپزشکی و ....کاربرد دارد. البته، به جز آلومینیوم و فولاد از فلز دیگری نیز به نام استنلس استیل نیز برای ساختن سوزن، قیچی و سایر ابزار های مورد نیاز استفاده می شود. 


دلیل استفاده از فلزات در لوازم خانگی

دلیل استفاده از فلزات در لوازم خانگی

بیشتر بخوانید: کاربرد فلزات در زندگی روزمره

در سال های گذشته، برای ساخت لوازم خانگی اغلب از چوب، سفال، سنگ و ... استفاده می کردند. اما، با گذر زمان فلزات را جایگزین آن ها کردند و برای ساخت انواع لوازم خانگی، از فلزهای مختلفی استفاده می کنند. زیرا، فلزات استحکام بیشتری دارند، در برابر خوردگی و سایر عوامل مقاوم تر هستند و ... که سبب استفاده از فلزات در صنعت لوازم خانگی شده اند. ممکن است سوال کنید که چه فلزاتی در ساخت لوازم خانگی مورد استفاده قرار می گیرند؟ در پاسخ به سوال شما عزیزان باید بیان کنیم که فلزات مختلفی در این صنعت کاربرد دارند که شامل موارد زیر می باشند: 

 

  •     مس 
  •     برنج
  •     برنز
  •     سرب
  •     آلومینیوم
  •     قلع
  •     نیکل


لازم به ذکر است تا بدانید که تمامی این فلزات برای ساخت لوازم صوتی و تصویری، وسایل گرمایشی و سرمایشی، انواع یخچال ها و فریزرها، وسایل پخت و پز و غذاسازی و .... مورد استفاده قرار می گیرند. 
دلیل استفاده از فلزات در صنعت ساختمان سازی
عدم وجود فلزات در ساخت و ساز باعث می شود تا این صنعت به طور کامل از بین برود. به همین دلیل، می توانیم بیان کنیم که اصلی ترین ماده در ساختمان سازی، فلزات هستند. در واقع، در تمامی بخش های ساختمان سازی از انواع مختلف فلزات، استفاده می شود. میلگرد، جز پرکاربردترین مصالح در ساخت و ساز است که از جنس آهن و فولاد ساخته شده است. علاوه بر میلگرد، برای ساخت انواع تیرآهن، توری رابیتس ( نوعی ورق فلزی ) ، انواع پروفیل و ... نیز جز مصالح ساختمانی هستند که همگی از ترکیب چند فلز مختلف تولید شده اند. 


علت استفاده از انواع فلزات در صنعت کشاورزی


یکی دیگر از صنایعی که از فلزات به طور گسترده در آن استفاده می شود، صنعت کشاورزی است. در بخش های مختلف کشاورزی، فلزات مختلفی اعم از: فولاد، آهن، مس، قلع و ... کاربرد گسترده ای دارند. یکی از کاربردهای اصلی فلز در صنعت کشاورزی، برای ساختن تجهیزات کشاورزی است.  
خلاصه مطلب
ما در این مقاله، سعی داشتیم تا شما عزیزان را به طور کامل و مفصل با علت استفاده از فلزات در صنایع مختلف آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که نمی توان از هر فلزی در صنعت مواد غذایی و دارو و پزشکی استفاده کرد. اگر تصمیم دارید تا در این حوزه ها فعالیت کنید، فقط باید فلزات بیان شده را تهیه نمایید. برای اطلاع از قیمت فلزات نام برده، می توانید با همکاران ما در واحد فروش در ارتباط باشید. 


 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ