فولاد فيدار

ضوابط مهار آرماتور در بتن

ضوابط مهار آرماتور در بتن

در سازه های بتنی به این دلیل که از آرماتور برای افرایش مقاومت کششی بتن استفاده میشود. پدیده خوردگی آرماتورها بیشتر به چشم می آید، به همین دلیل هم باید از روش هایی برای کاهش این خوردگی ها استفاده شود. به  این دلیل که خوردگی در فولاد از مسائل و معضلات عمده ای است که در تمام کشورهای جهان حتی در کشورهای پیشرفته هم وجود دارد، به همین دلیل در صورتی که برای این مسئله چاره ای اندیشیده نشود، در این صورت با توجه به قیمت میلگرد مجبور خواهیم بود تا هزینه های زیادی را برای تعمیرات بپردازیم و همچنین سازه مقاومت خود را به طور کامل از دست خواهد داد.

دقت و نظارت جدی بر آرماتور بندی لازم و ضروری است زیرا در صورتی که در حین کار نظارت های لازم انجام نشود و از ضوابط پیروی نشود، میتواند مشکلات زیادی را به وجود بیاورد.

به عنوان مثال در سازه های سنگین استفاده از آرماتورهای قطور با وصله مکانیکی میتواند راهی مطمئن برای مستحکم تر شدن سازه باشد. 

در اصطلاح عامیانه به مهار کردن میلگرد با وصله، کاشت میلگرد گفته میشود.

اهمیت مهار میلگرد چیست؟

به این دلیل که آرماتورها در سازه وظیفه تحمل بارهای استاتیک سازه را بر عهده دارند و همچنین باید بارهای جانبی ای که در زمان زلزله و.. اتفاق می افتد را نیز تحمل کنند. ضروری است که در اتصال آنها حتما بارهای وارده به آنها را به طور دقیق محاسبه کنیم. به این منظور باید حتما ضوابط مهار آرماتور را رعایت کنیم. این موارد به شرح زیر هستند.
در آرماتور بندی در بتن آرمه نیروهای کششی و فشاری در میلگرد ها باید با استفاده از روش های مهار آنها به بتن منتقل شود.

برای مهار آرماتورها در بتن باید از روش های زیر استفاده کرد:

  • استفاده از وسایل مکانیکی در طول آرماتور
  • بررسی پیوستگی بین بتن و آرماتور در سطوح جانبی آن
  • استفاده از قلاب های استاندارد در انتهای آرماتورها

ایجاد پیوستگی بین بتن و آرماتور

زمانی که میلگرد آحدار استفاده میشود، پیوستگی بتن با آج های این مقطع بیشتر خواهد بود، به همین دلیل هم احتمال ترک خوردگی بتن به حد بسیار زیادی کاهش خواهد یافت. به همین دلیل هم در ساخت سازه های یتنی استفاده از میلگرد های آجدار در مقایسه با آرماتورهای تابیده ظرفیت تاب آوری سازه ها را افزایش میدهد. همچنین به این دلیل که دیگر نیازی با استفاده از قلاب های انتهایی نیست، هزینه های ساخت و پیاده سازی هم تا حد بسیار زیادی کاهش خواهد یافت. 

روش های مهار آرماتور

بیشتر بدانید:  آموزش آرماتور بندی و بستن میلگرد

 

استفاده از قلاب های استاندارد در انتهای آرماتورها

در این روش برای اینکه بتوانیم میلگرد کششی را مهار کنیم لازم است که بتوانیم آنها  را با استفاده از قلاب هایی که در انتهای آنها نصب میشود مهار کنیم.

همانطور که گفتیم ما باید نیروی AbFy را از میلگرد به بتن با استفاده از ایجاد قلاب انتقال دهیم، اما اینکار به تنهایی کافی نیست و علاوه بر این لازم است ، طول اضافی آرماتورها از انتهای آزاد تا بخش شروع قلاب در بتن وجود داشته باشد. 

به حداقل طول اضافی آرماتورها  که برای انتقال نیروهای AbFy لازم است، طول گیرایی میلگرد قلاب دار یا IDH گفته میشود. 

مقدار IDH یا همان طول گیرایی آرماتورها در هیچ حالتی نباید کمتر 8db یا 150 میل باشد. 

استفاده از وسایل مکانیکی در طول آرماتور

یکی دیگر از روش هایی که برای انتقال دادن بارهای کششی و فشاری در آلمان های غیرسازه ای میتواند مورد استفاده قرار گیرد، استفاده از وسایل مکانیکی در طول آرماتور است، به این روش در اصطلاح عامیانه کاشت میلگرد هم گفته میشود که در مقاله ای جداگانه در سایت فولاد فیدار به طور کامل به آن پرداخته ایم.

مراحل این کار به طور خلاصه موارد زیر هستند. 

  1. سوراخ کردن بتن با استفاده از دستگاه در عمق و قطر مناسب
  2. تمیزکردن داخل سوراخ با استفاده از دستگاه های دمنده و مکنده
  3. تزریق و اعمال چسب

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ