فولاد فيدار

ضایعات آهن چیست و چه کاربردی دارد؟

ضایعات آهن چیست و چه کاربردی دارد؟

ضایعات آهن و فلزات بخش بزرگی از بازار آهن را شامل میشود، ضایعات یا آهن قراضه به مواد قابل بازیافت گفته میشود که در صنایع مختلف تولید میشوند، به عنوان مثال ضایعات فلزات در صنعت خودروسازی یا ساختمان سازی، برخلاف زباله ها قیمت ضایعات بسیار بیشتر بوده و ارزش زیادی دارد. یکی از مواد اولیه تولید میلگرد آهن قراضه است که این آهن قراضه ها تاثیر مستقیمی بر روی قیمت میلگرد دارند.

نحوه جمع آوری ضایعات

مواد فلزی قابل بازیافت در صنایع مختلف توسط عده ای از افراد جمع اوری میشوند و در محیط هایی که به آنها انبار ضایعات گفته میشود ذخیره میشوند. و به صورت کیلویی به فروش میرسند. 

بازیافت ضایعات آهن و ساخت قطعات و مقاطع جدید از آنها بسیار بصرفه تر از استفاده از مواد اولیه خام است و آسیب کمتری به محیط زیست وارد میکند اما با این وجود، خطراتی هم برای جامعه دارد.

همانطور که میدانید برخی از فلزات مانند جیوه، بریلیوم و... سمی هستند و در صورتی برخورد مستقیم با آنها صدمات زیادی به انسان وارد خواهد شد. این فلزات به عنوان آلیاژ در قطعات بازیافتی و قراضه ها وجود دارد و همین موضوع استفاده از قطعات بازیافتی را خطرناک میکند. 

البته با روش های نوین بازیافت ضایعات، خطرات و مضرات آنها به حداقل رسیده است.

مزایای بازیافت ضایعات فلزات

مزایای بازیافت آهن قراضه

همانطور که گفتیم بازیافت ضایعات آهنی میتواند باعث صرفه جویی و حفاظت از محیط زیست باشد، آمارهای منتشر شده نشان میدهد که بازیافت ضایعات آهن:

  • کاهش آلودگی هوا: 86 درصد
  • صرفه جویی در مصرف انرژی: 70 درصد
  • صرفه جویی در مواد خام: 90 درصد 

 

بیشتر بخوانید: انواع آهن قراضه

کاربردهای ضایعات آهن

کاربرد در آثار هنری

با استفاده از آهن قراضه معمولا به ساخت مواردی از جمله: مجسمه ها، آثار هنری، نیمکت پارک و مناطق تفریحی را میسازند اینکار بسیار بصرفه تر از استفاده از مواد خام اولیه است. به این دلیل که به عنوان مثال قیمت ورق سیاه ساخته شده با ضایعات آهن در مقایسه با ورق ساخته شده با مواد اولیه خام کمتر است. 

ساخت لوازم خانگی

از دیگر مواردی که با استفاده از ضایعات آهن ساخته میشوند میتوان به مبلمان، نیمکت، برخی ظروف و.. اشاره داشت. 

ساخت باتری

بخش اعظمی از سخت باتریهای خودرو و باتری های معمولی از طریق ضایعات تامین میشود، به این دلیل که بسیار اقتصادی تر است و قیمت محصول نهایی را بسیار پایینتر می آورد. 

تجهیزات نوین در بازیافت ضایعات آهن

دستگاه پرس Baling Presses

این دستگاه را برای پرس یا فشرده سازی فلزات استفاده میکنند، این نوع توانایی پرس کردن ضایعات سبک را دارد، به عنوان مثال، ورق های فولاد کربنی با ضخامت 4 میلیمتر، و در نهایت  ضایعات پرس شده را به شکل معکب در آورده و تحویل میدهد. 

دستگاه baling press

دستگاه Car Baler

این نیز یکی از انواع مدل های دستگاه های پرس و بازیافت است، اما برای قطعات بزرگتر مانند قطعات خودرو بسیار پرکاربرد است، به عبارت دیگر با استفاده از این دستگاه میتوان بدنه های خودروهای را پرس کرده و حجم آنها را به اندازه قابل توجهی کاهش داد. 

دستگاه Car Baler

دستگاه Briquetting Press

این دستگاه هم یکی دیگر از تجهیزات مهم در بازیافت ضایعات فلزات است، اما برخلاف دو دستگاه قبلی تنها توانایی فشرده سازی فلزاتی به صورت براده را دارد و میتواند آنها را فشرده کرده و قالب های استوانه ای شکلی را تشکیل داده کرده برای استفاده باید آنها را ذوب کنیم. 

دستگاه Briquetting Press

 

خردکن‌ فلزات چه نقشی در فرآیند بازیافت دارند؟

علاوه بر دستگاه های پرس دستگاه های خرد کن هم نقش مهمی را در تولید ضایعات برعهده دارند، همانطور که از نام این دستگاه ها مشخص است، باید ضایعات و قراضه را خرد کرده و خروجی را به صورت قطعات کوچک جمع آوری کنند. از این وسیله برای قطعات بسیار بزرگ مانند بدنه خودرو و لوازم خانگی استفاده میکنند. 

دستگاه خرد کن فلزات

در این نوشته به توضیح ضایعات آهن، مزایا و معایت استفاده از آنها و همچنین تجهیزات مورد نیاز برای بازیافتشان اشاره داشتیم، همانطور که میدانید، آهن و فولاد از فلزات ضروری در تمام صنایع هستند و منابع محدودی هم دارند، با بازیافت آنها و بازگرداندن آنها به چرخه مصرف میتوانیم در مصرف آنها صرفه جویی کرده و همچنین هزینه ها را هم کاهش دهیم.
 

برای دریافت قیمت آهن میتوانید با کارشناسان مجموعه تماس حاصل فرمایید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ