فولاد فيدار

سیم بکسل چیست و انواع آن کدامند؟

سیم بکسل چیست و انواع آن کدامند؟

سیم بکسل به نوعی طنابی فولادی محسوب می شود که دارای اجزای مختلفی اعم از :مغزی، لایه سیم و سیم می باشد. برای ساخت این نوع سیم، همواره از استیل و فولاد استفاده می شود.  لازم به ذکر است تا بدانید که سیم بکسل دارای انواع مختلفی می باشد که هر یک از آن ها کاربرد منحصر به فردی دارند. از این نوع سیم همواره در پروژه های بزرگ برای مهار کنترل و همچنین نگهداری انواع بار استفاده می شود. اگر می خواهید که با سیم بکسل و انواع آن به خوبی آشنا شوید، در ادامه مقاله همراه ما باشید. ما در بخش های مختلف مقاله ابتدا شما را با سیم بکسل آشنا کرده و سپس انواع آن را خدمت شما عزیزان بیان خواهیم کرد.


سیم بکسل چیست؟


همان طور که در بخش ابتدایی مقاله خدمت هر یک از شما عزیزان بیان کردیم، سیم یکسل به نوعی یک طناب فولادی است که از جنس فولاد و استیل، ساخته می شود. این محصول از سه جز اصلی مغزی، لایه سیم و سیم تشکیل شده است. لازم به ذکر است تا بدانید که این نوع سیم اولین بار در سال ۱۹۸۴ توسط مهندس آلبرت ساخته شده است. سال ها بعد و با پیشرفت تکنولوژی، فناوری ساخت این سیم نیز پیشرفت داشت و در حال حاضر با شیوه هایی نوین به تولید می رسد.
به طور کلی در رابطه با این سیم می توانیم بیان کنیم که این محصول دارای چند بخش اصلی می باشد. این سه بخش اصلی ، شامل موارد زیر می باشند : 
_۱_مفتول: یکی از اصلی ترین بخش های سیم بکسل، مربوط به مفتول می باشد که این بخش از پیچش چند مفتول به دور استرند به وجود می آید. لازم به ذکر است تا بدانید که همواره از انواع آلیاژ ها اعم از : آهن، فولاد، برنز، قولاد زنگ نزن و .... استفاده می شود.
_۲_ استرند : شاید تا به حال نام استرند به گوشتان نخورده و نمی دانید که چیست. در رابطه با استرند باید بدانید که بخشی از سیم بکسل می باشد که به ضورت مارپیچ به دور هسته پیچیده شده است.
_۳_ هسته یا مغزی : همان طور که از نام این بخش مشخص است، هسته یا مغزی یکی از اصلی ترین بخش های سیم بکسل است. این بخش در مقایسه با شایر بخش ها اهمیت بیشتری دارد؛ زیرا،  وظیفه دارد تا از رشته ها در زمان وارد شدن بار و فشار نگهداری کند.
آشنایی با انواع سیم بکسل ها
در بخش های پیشین به صورت مختصر اشاره کردیم که سیم بکسل ها دارای انواع مختلفی می باشند . به یاد داشته باشید که انواع آن ها همواره به دلیل جنس مواد تشکیل دهنده متفاوت، بافت های گوناگون و .... با هم فرق دارند. تعدادی از مهم ترین و البته پر مصرف ترین انواع سیم بکسل ها شامل موارد زیر می باشند : 
انواغ سیم بکسل از نظر بافت 
 یکی از اصلی ترین تفاوت های سیم بکسل ها، مربوط به نوع بافتشان می باشد. به عبارتی دیگر می توانیم خدمت شما عزیزان بیان کنیم که یکی دیگر از معیارهای تقسیم بندی سیم بکسل ها، بافت آن ها می باشد که به شرح زیر هستند:
بافت فیلر (Filler): یکی از بافت هایی که سیم بکسل ها به واسطه آن به بخش های مختلفی تقسیم می شوند. لازم یه ذکر است تا بدانید که سیم بکسل های مربوط به این بخش در تمامی ردیف ها، دارای قطرهای کاملا یکسان می باشند. البته، فضای خالی زیادی در بین ردیف ها وجود دارند که با کمک مفتول های نازکی ، پر شده اند. به همین خاطر به آن ها بافت فیلر گفته می شود. به خاطر بسپارید که وجود این مفتول های نازک  باعث افزایش انعطاف و همچنین افزایش سایش می شود‌.
بافت سیل (Seale): نوع دیگری از بافت های سیم بکسل ها، بافت سیل می باشد که در این نوع، میزان قطر مفتول های خارجی در مقایسه با میزان قطر مفتول های داخلی، بیشتر می باشد. لذا، میژان افزایش مقاومت در برابر شایش نیژ بیشتر می باشد.
بافت استاندارد (Standard): همان طور که از نام این نوع بافت مشخص است، همواره همه مفتول ها قطر یکسانی در تمام رشته های سیم بکسل دارند. این دسته بافت انعطاف پذیری دارد که به همین دلیل از آن در بخش ها و صنایع مختلف، استفاده می شود.
بافت وارینگتون (Warrington): نوع دیگری از انواع سیم بکسل ها مربوط به این دسته می باشد که در این نوع، بافت های آن در بخش بیرون مفتول هایی با قطر نازک و ضخیم به صورت یک در میان دارند. قرار گرفتن مفتول هایی با  قطر نازک و ضخیم کنار هم، باعث افزایش انعطاف پذیری می گردد.


انواع سیم بکسل از نظر تاب


 علاوه بر نوع بافت، سیم بکسل ها از نظر نحوه تاب و چرخش کلاف به چند دسته مختلف تقسیم می شوند که سه بخش اصلی و مهم آن شامل موارد زیر می باشند: 
سیم بکسل یک طرفه: اصلی ترین و البته مهم ترین انواع سیم بکسل ها مربوط به سیم بکسل یک طرفه است که همانطور که از نام آن مشخص است، جهت تاب کلاف و رشته های طناب فولادی فقط به یک سو هستند.
سیم بکسل دو طرفه یا صلیبی: یکی از انواع سیم بکسل ها که از نظر نحوه تاب و چرخش کلاف با سایرین متفاوت می باشد، مربوط به سیم بکسل دو طرفه یا صلیبی است. به یاد بسپارید که منظور از سیم بکسل دو طرفه یعنی جهت تاب رشته ها و کلاف در هر دو جهت متفاوت می باشد.
سیم بکسل ترکیبی: این سیم بکسل ترکیبی از نوع دو طرفه و یک طرفه است که  دراین نوع سیم بکسل، جهت پیچش کلاف و رشته های آن با هم مخالف هستند. اما، به یاد داشته باشید که در این سیم بکسل، کلاف ها به دور رشته به صورت یک در میان به سمت راست و چپ قرار گرفته اند.

خلاصه مطلب
ما در این بخش از مقاله تلاش کردیم تا شما عزیزان را با سیم بکسل آشنا کرده و همچنین موارد استفاده از آن و انواع آن را به صورت کامل بیان کردیم. به یاد داشته باشید که به خاطر وجود تنوع در این محصول، قیمت انواع نیز با یکدیگر متفاوت می باشند. لذا اگر تصمیم دارید تا انواع سیم بکسل را خریداری کنید و یا می خواهید که از نرخ هر یک از انواع سیم بکسل ها مطلع شوید، می توانید با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار کنید. همچنین، اگر در این زمینه به کمکی نیاز دارید و یا سوالی دارید، می توانید از متخصصین ما یاری بگیرید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ