فولاد فيدار

خط تولید ناودانی

خط تولید ناودانی

ناودانی نیز یکی از مقاطع پرکاربرد فولادی در ساخت پروژه‌های ساختمانی و صنعتی است و به جهت کاربرد آن در استحکام قسمت‌های حساسی چون تیرها, ستون‌ها, خرپاها, بادبندها, اسکلت یا قاب‌های اصلی سازه‌های فولادی صنعتی و ساختمانی باید از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد لذا لازم است که در کلیه مراحل تولید آن, دقت و نظارت کافی به عمل آید.

 

فرآیند تولید ناودانی

نبشی و ناودانی از لحاظ ساخت تا حد زیادی به یک دیگر شبیه هستند اما با این تفاوت که ساخت مقطع ناودانی های یو شکل و سی شکل بستگی به خم ورق دارد که این خود موجب تفاوت‌ها و بروز ویژگی‌هایی فیزیکی خاص در نوع و کاربرد آن می‌شود. همانند نبشی, ناودانی نیز دارای دو نوع ناودانی فابریک و ناودانی پرسی است که فرآیند تولیدشان با یکدیگر فرق دارد. قیمت ناودانی های مختلف باهم متفاوت هستند.

 

تولید ناودانی گرم

ناودانی ها را در روش نورد گرم بدین گونه ساخته میشوند که در واقع ناودانی نورد گرم تنها مراحل نورد گرم را پشت سر میگذارد یعنی (با اعمال حرارتی بیش از 9260 درجه سلسیوس یا 1100 درجه سانتی‌گراد) و بلافاصله سرد می‌شود که همین امر موجب کاهش قابل‌توجهی در کیفیت آن می‌شود.

 

تولید ناودانی گرم

بیشتر بخوانید: انواع ناودانی و کاربرد آن در صنعت

 

تولید ناودانی سرد

درحالی‌که ناودانی سرد, پس از طی مراحل نورد گرم, فرصت دارد تابه آرامی سرد شده و تحت عملیات نورد سرد به تلورانس‌های مورد نظر, با ابعاد دقیق‌تر برسد و بنابراین از کیفیت و دقت بهتری در ابعاد و سایزها, برخوردار است. فرآیند تولید ناودانی در ایران در کارخانه های مختلف طبق استانداردهای گوناگون صورت می‌گیرد که بسته به نوع ناودانی متفاوت است چنانچه ناودانی سبک بیشتر تحت استاندارد روسیه Gost 8240.1997 تولید می‌شود و ناودانی سنگین تحت استاندارد اروپایی DIN EN 1026-1. پس همان‌طور که ملاحظه می‌کنید ناودانی بر اساس وزن نیز می‌تواند به دودسته ناودانی سبک و ناودانی سنگین دسته بندی شود که تفاوت آنها در استاندارد تولیدی‌شان است که باعث بروز ویژگی‌های خاص بالطبع کاربردهای خاص می‌شود. برای دریافت قیمت نبشی به صفحه این محصول مراجعه کنید.

 

تولید ناودانی سرد

بیشتر بخوانید: تفاوت نبشی و ناودانی چیست؟

 

از آنجایی که ناودانی تشکیل شده از یک جان و دوبال است به همین خاطر میتواند دارای تنوع بیشتر محصولات به نسبت نبشی باشد، بدین گونه که اگر زاویه بین دو بال تغییر کند و با هم دیگر موازی باشند محصول نهایی ناودانی بال موازی است. در غیر اینصورت در صورت وجود زاویه یا انحنایی بین بال‌ها, محصول تولیدی, ناودانی شیب دار است که هردو نوع جزء ناودانی ساده به شمار می‌آیند.

 

خط تولید ناودانی مشبک

نوعی دیگر از ناودانی نیز وجود دارد به نام ناودانی مشبک که دارای سوراخ هایی بر روی جان و بال ناودانی است. و از آن برای تولید سازه های فولادی سبک و محکم کاربرد دارد و از آن استفاده میشود. به علت وجود این سواخ ها وزن ناودانی کاهش میابد و وزن ناودانی کم میشود. ماده اولیه تولید ناودانی مشبک بیشتر ورق گالوانیزه است که به دو صورت گرم و سرد ارائه می‌شود و بیشتر در ساخت قفسه‌های محکم فولادی سبک از آن استفاده می‌شود یا به طور کلی سازه‌هایی که دو مؤلفه استحکام و سبکی به طور همزمان در آنها حائز اهمیت است.

ناودانی اغلب در ساخت پل‌ها, اسکلت کامیون‌ها و ماشین آلات صنعتی, چارچوب صنایع و بناهای ساختمانی, تأسیسات دریایی و ... کاربرد دارد که به صورت تکی یا جفتی و گاهی به شکل قوطی در قاب‌ها و پایه ها مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در پروژه‌های عظیم صنعتی به ناودانی‌هایی باضخامت بیشتر نیاز است که از ناودانی‌های UNP یا ناودانی اروپایی بهره می‌برند که به دلیل ضخامت بالا, دارای وزن بیشتری هم هست و بیشتر از کشورهای ترکیه و چین در سایزهای بین 40 تا 400 وارد کشور شده و در جایگاه‌های خاص مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ