فولاد فيدار

تولید ورق گالوانیزه از ورق روغنی

تولید ورق گالوانیزه از ورق روغنی

ورق سیاه ابتدا تحت عملیات نورد سرد به ورق روغنی تبدیل میشود و سپس ورق روغنی طی عملیات گالوانیزاسیون به ورق گالوانیزه تبدیل میشود. امروزه ورق فولادی در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، تجهیزات ساختمان و آشپزخانه و ... کاربرد دارد.

نکته حائز اهمیت برای این صنایع، مقاوم بودن ورق در برابر خوردگی و زنگ زدگی همزمان با انعطاف پذیری است که این هردو مهم در روش گالوانیزاسیون ورق ایجاد میشود که هم باعث محافظت فلز در برابر خوردگی میشود و هم باعث عدم تغییر شکل ظاهری آن در برابر ضربات ناشی از برخوردها و تنشها. 

گالوانیزه کردن فلز یعنی ایجاد یک پوشش روی برفلز به عنوان فداشونده به منظور جلوگیری از اکسیداسیون فلز پایه. گالوانیزه ورق به دو روش گرم و سرد انجام میگیرد.

 در گالوانیزه سرد که پوشش روی برفلز پایه مینشیند منجر به تشکیل آلیاژ نمیشود، در حالیکه در گالوانیزه گرم ورق روغنی، که فلز پایه در روی غوطه ور میشود منتهی به تشکیل آلیاژ از فلز پایه و روی میشود. ورق گالوانیزه گرم با سرد متفاوت است و قیمت ورق گالوانیزه در این دو نوع باهم متفاوت است.

مزایای گالونیزه گرم

 این روش بردیگر روشها ارجحیت دارد به دلایلی مانند:

  1. مقرون به صرفه بودن گالوانیزه گرم ورق روغنی
  2. ایجاد ضخامت بالای روی در پوشش ورق روغنی
  3. ایجاد استحکام و چسبندگی بالای روی برورق روغنی
  4. عدم خرابی پوشش محافظ روی ورق روغنی حتی هنگام خراب شدن و خسارت و خرابی

 

تولید ورق گالوانیزه


مراحل فرآیند گالوانیزه گرم ورق روغنی

  1. مرحله جوشکاری: در این مرحله ورق روغنی به صورت کلاف وارد خطوط نورد میشود که شامل تاندم میل میشود و نورد دو قفسه ای و سپس ورقهای روغنی به یکدیگر جوش خورده و به صورت یک نوار پیوسته در می آید.
  2. مرحله شستشو و چربی زدایی: در این مرحله ورق روغنی توسط مواد قلیایی شسته شده و چربیها و کثیفی های سطح ورق با برس زنی و آب گرم از بین میرود.
  3. مرحله خشک کاری: در این مرحله ورق روغنی زدوده شده از کثیفی ها، توسط هوای داغ خشک و آماده مرحله بعد میشود.
  4. مرحله حرارت دهی: در این مرحله ورق تمیز و خشک شده وارد کوره آنیل یا اتمسفر محافظ شده و طی چند مرحله پیشگرم، همدمایی و خنک کنندگی آماده ورود به مرحله بعد میشود.
  5. مرحله غوطه وری: در این مرحله که مهمترین مرحله گالوانیزاسیون است، ورق روغنی در حمام روی مذاب غوطه ورشده، سطح زیرو روی ورق کاملا با روی آغشته میشود و لایه نازکی از روی بر ورق مینشیند.
  6. مرحله خنک کاری: این مرحله نیز یکی از مراحل مهم است چراکه خنک کاری با جت هوا انجام شده و دراین مرحله میتوان میزان ضخامت پوشش روی را با این دستگاه تنظیم کرد و سپس ورق آغشته به روی در آب سرد فرومیرود و کاملا سرد میشود و پوشش سطح ورق تثبیت میشود
  7. مرحله خشک کاری: در این مرحله ورق روغنی که حالا دیگر تبدیل به ورق گالوانیزه شده خشک میشود و توسط دستگاه ضخامت سنج هم میزان ضخامت پوشش روی چک و تنظیم میشود، هم صافی و زبری سطح ورق کنترل و در صورت نیاز، توسط نورد پوسته ای اصلاح میشود.
  8. مرحله کروماته کردن: این عمل برای جلوگیری از شوره زدن ورق انجام میشود تا طی آن سطح پوشش روی برورق، به اصطلاح پسیو شده و ظاهر آن دچار تغییر نشود.
  9. مرحله روغن کاری: این مرحله بنابر درخواست مشتری صورت میگیرد که طی آن روغن را به وسیله دستگاه الکترواستاتیک روی سطح ورق میپاشند که موجب محافظت ورق گالوانیزه میشود.
  10. مرحله بسته بندی: در اینجا ورق گالوانیزه به دوصورت رول یا شیت بسته بندی میشود.

برای اطلاع از قیمت ورق سیاه و قیمت ورق روغنی که پایه ساخت ورق های گالوانیره و عملیات گالوانیزاسیون هستند با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ