فولاد فيدار

تفاوت گالوانیزه گرم و سرد 

تفاوت گالوانیزه گرم و سرد 

گالوانیزه به فرایندی گفته میشود که طی آن برای محافظت از فولاد سطح آن را با استفاده از فلز "روی" میپوشانند، لایه روی گالوانیزه مانند یک پوست یا پوشش محافظ عمل میکند و از خوردگی فولاد جلوگیری میکند، اینکار در صنعت ساخت و ساز بسیار موثر است زیرا با استفاده از آنها میتوان از آسیب های بعدی که به فولاد وارد میشود جلوگیری کرد. و نگران آینده سازه فلزی نبود. 

به عنوان مثال یکی از کاربردهای فولاد در  صنعت اتومبیل سازی و ساخت بدنه خودرو ها است. در صورتی که از ورق فولادی به عنوان مثال از ورق سیاه بدون پوشش برای ساخت بدنه خودرو استفاده شود، پس از مدتی قرار گرفتن در معرض رطوبت و.. دچار خوردگی و پوسیدگی خواهد شد، به همین دلیل باید از ورق گالوانیزه به منظور محافظت بیشتر در برابر خوردگی فولاد استفاده کرد. برای اینکه بتوانیم تفاوت های گالوانیزه گرم و سرد را بررسی کنیم لازم است که در ابتدا با انواع روش های گالوانیزاسیون آشنا شویم.

برای دریافت قیمت ورق روغنی میتوانید به صفحه آن مراجعه کنید.

 

انواع روش های گالوانیزاسیون

عملیات گالوانیزاسیون به دو صورت گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد انجام میشود. که به شکل های مختلفی انجام میشوند، روش های مختلف گالوانیزاسیون روش های زیر هستند. 

 

گالوانیزه گرم به روش غوطه وری

 

غوطه وری داغ

در روش گالوانیزه گرم از روش غوطه وری استفاده میکنند، در این روش ورق، لوله، سیم و... را از داخل وان پر از محلولی از قلع، روی، منگنر، مس و نیکل عبور میدهند و با دمش هوا ضخامت لایه ایجاد شده را کنترل میکنند. عملیات غوطه وری به دو صورت مداوم و غیر مداوم انجام میشود، در روش مداوم، کویل های ورق را از داخل وان عبور میدهند و در روش غیر مداول ورق های بریده شده، یا قطعاتی مانند لوله و ... را از داخل وان عبور میدهند.

 

گالوانیزه سرد

در گالوانیزه سرد از روش الکترولیت اسیدی انجام میشود، به این صورت که الکترولیزهای نمک روی را داخل یک محلول آبی میریزند و با استفاده از آن ورق را پوشش میدهند، ضخامت لایه های روی در این روش کمتر از روش گرم است، و از محصول نهایی آن بیشتر برای مصارف خانگی استفاده میکنند.

 

پوشش دهی مکانیکی

در روش پوشش دهی مکانیکی بیشتر قطعات ریز را که وزن کمتر از 50 کیلو داشته باشند را گالوانیزه میکنند. در این روش از روی به همراه ذرات شیشه استفاده میشود، و پس از ایجاد پوشش روی، آنها را با استفاده از پاشش مس میپوشانند. و سپس داخل یک بشکه از ترکیبات شیمایی قرار میدهند و سپس ان را زیر و رو میکنند تا ذرات روی بر روی قطعه بشیند. 

 

رنگ کردن با خاک فلز روی

در این روش از رنگ مخصوص که خاوی سنگ ساییده شده روی است استفاده میشود، در این روش روی فلز را با استفاده فرچه یا پاشش با یک لایه رنگ میپوشانند. 

 

اسپری نمودن روی (متالایزینگ)

در این روش، پودر روی مذاب را داخل یک لوله تفنگ تغذییه میکنند. و با استفاده هوای کمپرس شده یا گازهای حاصل از احتراق روی فلز مورد نظر میپاشند تا لایه از فلز روی بر روی فولاد ایجاد شود. 

به طور کلی تفاوت گالوانیزه سرد و گرم در روش هایی است که برای اینکار استفاده میشود، همچنین قیمت ورق گالوانیزه گرم و سرد هم با هم متفاوت است. 
 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ