فولاد فيدار

تفاوت ورق گالوانیزه و آلوزینک

تفاوت ورق گالوانیزه و آلوزینک

در بازار فولاد انواع مختلفی از محصولات فولادی یافت میشود، یکی از مهمترین این محصولات ورق های فولادی هستند، که در انواع گوناگانی تولید میشوند، دو نوع از ورق های ضد زنگ و ضد خوردگی، ورق های گالوانیزه و آلوزینک هستند، در ادامه این نوشته قصد داریم تفاوت های این دو ورق را بررسی کرده و مزایا و معایب استفاده از هر یک از آنها را بررسی کنیم.

در ابتدا برای اینکه بتوانیم تفاوت های این دو محصول را بررسی کنیم باید هر یک از آنها را بشناسیم در ادامه به تعریف این ورق ها خواهیم پرداخت.

 

ورق گالوانیزه چیست؟

 

ورق های گالوانیزه همان ورق آهن هستند که برای جلوگیری از خوردگی روی آنها را با استفاده از لایه ای ورق روی میپوشانند. با اینکار آهن که به طور طبیعی مقاومتی در برابر اکسیژن و آب ندارد. با استفاده از فلز روی که مقاومت بسیار زیادی در برابر خوردگی دارد استفاده میکنند. و قیمت بالاتر در مقایسه با ورق گرم یا قیمت ورق سیاه دارد. 

گالوانیزاسیون به دو روش گرم و سرد انجام میشود، در مقاله انواع روش‌ های گالوانیزه به انواع روش هایی که برای گالوانیزاسیون استفاده میشوند پرداختیم. 

 

ورق گالوانیزه

 

ورق آلوزینک (aluzink) یا گالوالوم چیست؟

 

همانطور که از نام ورق های آلوزینک مشخص است از ترکیب دو فلز آلومینیوم و زینک ساخته شده اند. آلومینیوم و زینک در صنعت به عنوان آلیاژی مفاوم در برابر شرایط جوی و مواد شیمایی و اسیدی استفاده میشود. همچنین معمولا روی این پوشش، لایه ای از سوپر پلی استر کوره ای هم با ضخامت 25 میکرون استفاده میشود. 

البته از این ورق بیشتر در محیط های صنعتی ای که اسیدیته محیط در آنها بالا باشد استفاده میشود. و رنگ های مختلفی در بازار عرضه میشوند. همچنین از دیگر مزایای این ورق ها میتوان به وزن کمتر آنها اشاره داشت. مزیت های دیگر آنها: مقاومت بسیار بالاتر، انعطاف بیشتر، خاصیت ضد زنگ و عمرمفیدشان اشاره داشت. البته از معایب این محصول باید قیمت بیشتر آنها در برابر قیمت ورق گالوانیزه را در نظر داشت، به همین دلیل هم از محصولات گالوانیزه برای مصارف عمومی تر استفاده میشود.

 

ورق آلوزینک

 

تفاوت ورق آلوزینک و گالوانیزه

در بخش قبل به تعریف هر دو مورد ورق های گالوانیزه و ورق های الوزینک پرداختیم، و متوجه شدیم که تفاوت این دو محصول در آلیاژ بکار رفته در پوششان است.  

آلیاژ آلومینیوم در مقایسه با روی مقاومت بیشتری در برابر عوامل خورنده و به دلیل پیوند متالوژیکی که ایحاد میکند، میتواند در کاربردهای حساس تر مورد استفاده قرار بگیرد. ولی به طور کلی میتوان از هر دوی آنها در شرایطی که آهن مستعد زنگ زدن باشد، مانند ساخت سقف ها، سردخانه ها، محافظت ار دیوارها و... استفاده کرد.  

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ