فولاد فيدار

بهبود کیفیت ورق گالوانیزه

بهبود کیفیت ورق گالوانیزه

از زمان پیدایش زندگی متمدن انسانی، فولاد و آهن نقش بسزایی در این زمینه داشته اند  وبا وجود ویژگیهایی مانند فراوانی در طبیعت، شکل پذیری، دوام، قابلیت رسانایی گرما و انرژی و... همواره به شکلهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته و انسان توانسته به تک تک خواص فلزات و مزایای آنها پی برده و از آنها بهره مند شود و همچنین معایب آن را بررسی کرده و مرتفع سازد. 

 

گالوانیزاسیون و تاثیر آن بر ورق

یکی از مهمترین این معایب، زنگ زدگی و خوردگی فلزات است که با شیوه های مختلف از آن جلوگیری میشود تا خواص فلزات حفظ شود و رایج ترین این روشها گالوانیزاسیون است که از سال 1775 توسط گالوانی، دانشمند ایتالیایی ابداع شد که درآن، ورق یا قطعه فولادی توسط لایه ای از روی پوشانده میشود تا از تخریب آهن و فولاد جلوگیری شود زیرا آهن و روی یک پیوند شیمیایی تشکیل میشود که در مقابل اکسیدشدن مقاوم است، دیگر فلز دچار خوردگی یا زنگ زدگی نمیشود. 

اولین روش گالوانیزاسیون، غوطه ورشدن فلز در روی مذاب است که از 150 سال پیش تاکنون رواج داشته است که هم شامل مواد اولیه یعنی شمش و ورق و.. است و هم ابزار و وسایل ساخته شده از فلز مانند مخازن، دکل ها، قفسه ها،  لوله ها و... یعنی در هر یک از مراحل ساخت و تولید سازه ها و قطعات فلزی میتوان روش گالوانیزاسیون را اعمال کرد.  

پایه تولید ورق گالوانیزه، ورق روغنی است به همین دلیل افزایش قیمت ورق روغنی به طور مستفیم بر قیمت ورق گالوانیزه تاثیر میگذارد.

 

گالوانیزاسیون و تاثیر آن بر ورق

همچنین بخوانید: تاریخچه گالوانیزاسیون

 

عوامل موثر بر گالوانیزاسیون

 

1.ماهیت یا ساختار شیمیایی فولاد: 

 

عناصر موجود در ساختار فولاد و درصد ترکیبی آنها نقش بسزایی در چسبندگی لایه روی بر فلز و در نتیجه ضخامت آن خواهد داشت. این عناصر شامل کربن، فسفر، منگنز، سیلیکون و.. میباشند. مثلا مقدار سیلیکون بالاتر از 0.04 تا 0.22 برای ایجاد روکش گالوانیزه مطلوب برای ورق فلزی مناسب است و این مقدار برای منگنز بیش از 1.3 درصد است؛ در غیر اینصورت سطح پوشش ورق، از ظاهر و یکنواختی خوبی برخوردار نخواهد بود. 

 

2.حفظ فواصل قطعات: 

 

در هنگام غوطه وری درحمام روی، ورق یا قطعات فلزی باید طوری قرار گیرند که بین آنها فاصله ای مناسب باشد که هم تمامی اجزا و لبه ها به روی آغشته شوند و هم حباب های هوایی بین آنها تشکیل نشود که مانع پوشش دهی شود، ساده ترین روش برای اینکار استفاده از زنجیر است. 

 

3.میزان PH محلول فلاکس: 

 

فلاکس به ترکیبی از محلول روی، نشادر و آب گفته میشود که PH  آن بین 5 تا 5.2 است که حین عملیات گالوانیزاسیون این مقدار باید کنترل شود که از 3 پایین تر نیاید و معمولا با افزودن قلیایی ها، این امر صورت میگیرد. 

 

4.دمای محلول فلاکس: 

 

میزان دمای محلول برکیفیت عمل گالوانیزاسیون اثر میگذارد و بهترین دما برای آن 50 تا 60 درجه سانتیگراد است که هم به خوبی قطعات را گرم کرده و خشک میکند و هم ویسکوزیته محلول را کاهش داده و کمتر هدر میرود در حالیکه روی به طور مناسب و یکنواخت، سطح ورق یا قطعات فلزی را میپوشاند.

برای دریافت قیمت انواع ورق اعم از قیمت ورق سیاه، ورق آلیاژی، ورق ضد سایش و ورق اسیدشویی با کارشناسان فولاد فیدار تماس بگیرید.
 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ