فولاد فيدار

انواع لوله گاز و کاربردهای آنها

انواع لوله گاز و کاربردهای آنها

خطوط انتقال لوله های گاز وظیفه انتقال گاز ایستگاه های مختلف و سپس به محل های مصرف را برعهده دارند، خطوط انتقال گاز به دو نوع خطوط لوله تغذیه و شبکه توزیع تقسیم بندی میشوند. قیمت لوله در این دو نوع باهم متفاوت است، در ادامه بیشتر در مورد لوله های خطوط گاز صحبت خواهیم کرد.

گاز با استفاده لوله های شبکه تغذیه از ایستگاه های مختلف عبور میکند و با استفاده از خطوط شبکه توزیع به لوله های گاز داخل شهر انتقال پیدا میکند.

همچنین لوله های گاز در دو نوع زیر زمینی و لوله های روی زمین هستند که بنا به مکان قرار گیری که دارند از جنس های چدن، آهن، مس و پلی اتیلن ساخته میشوند. و با استفاده پوشش های لوله های فولادی پوشانده میشوند. تا بتوانند در شرایط محیطی مختلف سالم بمانند.

فرایند تولید لوله گاز درز دار

جهت تولید لوله های خطوط نفت و گاز بسته به محل استفاده از لوله های درز جوش و یا لوله بدون درز مانیسمان استفاده میشود.

برای تولید لوله های درز دار از ورق های نورد سرد استفاده میشود، در  مقالات قبلی مراحل تولید لوله از ورق فولادی را بررسی کرده بودیم.

پس از اینکه ورق ها به اندازه های مورد نظر برش داده شدند، با استفاده از دستگاه های مخصوصی تبدیل به کلاف شده و پس از جوشکاری به مرحله مصرف انتقال پیدا میکنند.

 

خط لوله گاز

 

خواص ورق مورد استفاده در تولید لوله گاز

  • عدم وجود تنش داخلی در ورق
  • خاصیت جوش پذیری بالا
  • عدم وجود تاب و انحنا در سطح ورق
  • عدم وجود پوسته های اکسیدی در سطح ورق

همچنین ورق های مصرفی در تولید لوله های نفت و گاز باید ترکیب شیمایی خاص و پوشش های خاصی داشته باشند که دچار خوردگی و... نشوند. معمولا برای تولید این لوله ها از ورق سرد مانند ورق روغنی استفاده میشود.

لوله گاز بدون درز

به این دلیل که ممکن است لوله های تولید شده با استفاده از جوش مشکلاتی داشته باشند. و خواص شیمایی آنها در حین جوش دادن تغییر کند، از لوله های بدون درز مانند لوله مانیسمان برای اینکار استفاده میشود، این لوله ها به طور مستقیم. از طریق عملیات نورد گرم و شمش های فولادی به صورت بدون درز و یک پارچه با استفاده از دستگاه الانگیتور ساخته میشوند. که مقاومت بالاتری نسبت به انواع دیگر لوله ها دارند. و همچنین قیمت لوله مانیسمان در مقایسه با سایر لوله های رایج کمی بالاتر است.

از این لوله ها برای مصارفی همچون

  • خطوط فشار قوی
  • استفاده از مانیسمان استیل در صنایع غذا و دارو
  • استفاده در خطوط هیدرولیک
  • استفاده در خطوط نفت و گاز

 

 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ