فولاد فيدار

انواع روش ها برای شناسایی میلگرد در بتن

انواع روش ها برای شناسایی میلگرد در بتن

در اکثر سازه هایی که ساخته می شود، میلگرد یکی از اساسی ترین جزء آن ها به حساب می آید. در برخی مواقع لازم است موقعیت میلگرد های داخل بتن را شناسایی کرد. در ادامه به بررسی مزایای شناسایی میلگرد در بتن و همچنین انواع روش هایی که می توان به طور غیر مخرب میلگرد را اسکن کرد، پرداخته ایم.

چنانچه قصد خرید میلگرد دارید ولی از قیمت میلگرد اطلاعی ندارید و یا در مورد آن نیازمند مشاوره هستید میتوانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

 

هدف از اسکن میلگرد در بتن چیست و چه مزایایی دارد؟

 

هنگامی که می خواهیم کار روسازی بتنی را شروع کنیم، باید شناسایی میلگرد ها در بتن صورت گیرد. بدین شکل میزان فاصله میلگرد ها با یکدیگر، اندازه اتصالات و قطر آن ها باید به طور کامل شناسایی شود. در صورتی که اسکن میلگرد های موجود در بتن به طور استاندارد و صحیح صورت نگیرد، خطرات زیادی ما را تهدید می کند. به عبارتی علاوه بر اینکه تجهیزات حفاری و خود سازه آسیب می بیند، هزینه‌ های اضافه ای بر روی دست پیمانکار خواهد ماند. همچنین زمان تحویل دادن پروژه با تاخیر روبرو خواهد شد.

 

شناسایی میلگرد در بتن با GPR

 

GPR یا رادار نفوذی زمین یکی از بهترین روش ها برای اسکن میلگرد در بتن محسوب می شود. این روش با استفاده از دستگاه مخصوص که دارای دو آنتن فرستنده و گیرنده می باشد، پرتوی الکترومغناطیسی را با آنتن فرستنده ایجاد می کند. آنتن گیرنده هم با ضبط و بررسی پرتوهای منعکس شده می تواند به سرعت تصویربرداری های لازم را انجام دهد. با استفاده از این روش به خوبی می توان پوشش بتنی را شناسایی کرد. همچنین تمام مواد فلزی یا غیر فلزی به صورت رسانا یا غیر رسانا در فاصله ۱۶۰ میلی متری قابل شناسایی است. البته دقت شناسایی این موارد بستگی به کیفیت دستگاه GPR دارد. برای مثال دستگاه هایی معمولی و با کیفیت پایین عمق ۱۵۰ میلی متری و دستگاه های پیشرفته تر تا عمق ۱۹۰ میلی متری را اسکن می کنند.

 

شناسایی میلگرد در بتن با GPR

 

به کارگیری روش التراسونیک و رادیوگرافی

 

این روش هم تمام ویژگی های مربوط به بتن اعم از ضخامت و موقعیت آرماتورهای استفاده شده در بتن را شناسایی می کند. کارکرد آن هم با بررسی امواج منعکس شده در واحد زمان انجام می شود.

دیگر روشی که می توان با آن شناسایی میلگرد در بتن را انجام داد، رادیوگرافی با گسیل کردن اشعه های ایکس می باشد. تفاوت بزرگ رادیوگرافی با دیگر روش ها در نوع تصویربرداری آن ها می باشد. همانطور که میدانید اشعه های ایکس دارای انرژی بسیار بالایی هستند. به همین دلیل باید مکان مورد نظر کاملاً تمیز شود و نکات ایمنی را برای جلوگیری از آسیب دیدن از اشعه ایکس در نظر گرفت.

 

به کارگیری روش التراسونیک و رادیوگرافی

 

توموگرافی چیست؟

 

اگر تجربه کارهای عمرانی را داشته باشید قطعاً با مفهوم  UPV آشنایی کامل دارید. توموگرافی لرزه ای هم با به کارگیری همین مفهوم اقدام به شناسایی میلگرد در بتن می کند. در توموگرافی لرزه ای حسگرهایی که مربوط به دریافت اطلاعات هستند بر روی سطح بتن به شکل ثابت قرار می گیرند. آنتن فرستنده با حرکت سبب می شود تا امواجی منعکس شود که گیرنده اطلاعات آن ها را ارزیابی و بررسی می کند. توصیه می کنیم اگر می خواهید شناسایی میلگرد در بتن را برای مقیاس هایی با جرم و حجم بزرگ انجام دهید از روش توموگرافی لرزه ای استفاده کنید.

 

نکاتی مهم در شناسایی میلگرد در بتن ها

 

جدای از روش هایی که نام بردیم می توان از فلزیاب ها هم برای مطلع شدن از موقعیت میلگرد ها استفاده نمود. هزینه استفاده از فلزیاب به صرفه تر می باشد. اما باید این نکته را در نظر بگیرید که میزان خطای این روش به نسبت دیگر روش ها بیشتر است. پس بهتر است از فلزیاب برای شناسایی موقعیت میلگرد در بتن بهره نگیرید. پیشنهاد می کنیم برای اسکن و تصویربرداری از میلگرد های موجود در بتن، از وسایل و تجهیزات با کیفیت بالا استفاده نمایید. زیرا دقت در محاسبات و طراحی های عمرانی بسیار مهم است. اگر دقت وسایل اسکن کننده کم باشد، قطعاً مقاومت سازه کاهش خواهد یافت. برای بررسی و تحلیل اطلاعاتی که توسط شناسنده ها به دست می آید، باید با یک تکنسین و پردازش کننده حرفه ای و با تجربه همکاری کنیم.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ