فولاد فيدار

اصول لوله کشی آب ساختمان

اصول لوله کشی آب ساختمان

به طور کلی لوله کشی در ساختمان به سه صورت لوله کشی آب، لوله کشی فاضلاب و لوله کشی گاز انجام میشود، لوله های استفاده شده در هر یک از این کاربردها آلیاژ، جنس و گرید خاصی دارد. در این نوشته قصد داریم در مورد لوله کشی های آب ساختمان صحبت کنیم. در ادامه این نوشته با ما همراه باشید. 

پیش از شروع پایپنگ باید نقشه و مسیر دقیق عبور لوله ها را مشخص کنید. و نوع و جنس آنها را مشخص کنید، یکی از مهمترین عوامل قیمت لوله است، معمولا لوله های فلزی قیمت بالاتری از لوله های پلی اتیلنی دارند.  و همچنین قیمت لوله مانیسمان بدون درز به دلیل استحکام بالاتر و عدم وجود درز بالاتر از درزدار است. 

 

نقشه لوله کشی آب

 

لوله کشی آب مصرفی آشامیدنی

در پایپینگ آب آشامیدنی از یک منبع تغذیه استفاده میشود و سپس تمام لوله ها از آن انشعاب گرفته میشوند. همچنین برای جلوگیری از افت فشار آب بهتر است طراحی به صورت افقی انجام شود و شیب کم و ملایمی را برای انتها لوله ها در نظر گرفت. و برای اینکه از شکستن آنها جلوگیری شود بهتر است در بخش هایی که امکان شکستن وجود دارد از ساپورت یا تکیه گاه استفاده شود.

 

انشعابات و رایزرهای آب

پس از اینکه طراحی خط اصلی به پایان رسید باید انشعابات و رایزرها را طراحی کرد، این بخش با توجه به متراژ خانه و فاصله خط اصلی با بخش های گوگاگون خانه مانند: سرویس، اشپرخانه و... انجام میشود. در این بخش هم باید در مکان هایی که امکان شکست لوله وجود دارد از ساپورت ها استفاده کرد. 

 

سایز و میزان افت فشار در خطوط لوله کشی آب

در لوله های با گرید کوچکتر به دلیل اصطکاک دیواره با آب، افت فشار وجود دارد، و هرچه گرید لوله کوچکتر باشد، سرعت عبور آب کمتر خواهد بود، به همین دلیل توصیه میکنیم در زمان طراحی خط اصلی از لوله های بزرگتر استفاده شود.

 

تست نشتی

یکی از معضلات اصلی در سیستم های لوله کشی آب ایجاد نشتی در بخش های مختلف آن است. و این مشکل میتواند هدر رفتن آب و خرابی در سیستم های لوله کشی شود. به همین دلیل باید پیش از پایان کار پایپینگ باید تستهای نشتی روی آنها آنجام شود. برای اینکار از یک فشار سنج برای اندازه گیری فشار آب ورودی و خروجی در استفاده میشود، به این صورت که در صورت نشتی کاهش فشار محسوسی در لوله وجود خواهد داشت. 

 

انواع لوله های مورد استفاده در لوله کشی آب ساختمان

لوله گالوانیزه: این لوله ها از سایز ½ اینچ تا 6 اینچ در بازار به فروش میرسند، مهمترین برندهای این محصول ساوه، سپنتا و درپاد هستند. 

لوله و اتصالات تک لایه یا پلی پروپیلین: که برای خطوط آب آشامیدنی استفاده میشوند. 
لوله و اتصالات پنج لایه: این نوع مانند نوع قبل است که استحکام و ضخامت بالاتری دارد، از این نوع بیشتر برای سیستم های گرمایش از کف استفاده میشود. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ