فولاد فيدار

استاندارد تولید ورق های فولادی

استاندارد تولید ورق های فولادی

استاندارد تولید استانداردی است که کارخانه طبق آن ورق مورد نظر اعم از ورق سیاه، ورق روغنی، ورق گالوانیزه، ورق رنگی، ورق آلیاژی و .... را تولید میکند که منجربه بروز ویژگیهایی برای ورق میشود که باید در مورد یک نوع ورق از هرکارخانه ای که تولید میشود رعایت شده و منطبق با اصول بیان شده در آیین نامه استاندارد باشد.

هرگاه صحبت از استاندارد ورق یا دیگر مقاطع فولادی میشود دو مطلب به ذهن میرسد:

  1. استاندارد تولید ورق های فولادی 
  2. استاندارد ملی ایران برای تایید کیفی ورق

در این مقاله قصد داریم در مورد استاندارد تولید ورق های فولادی توضیحاتی را ارائه دهیم.

 

استاندارد تولید ورق سیاه در ایران

 

ورق سیاه در ایران در اکثر کارخانجات با استاندارد ST37  تولید میشود که بنابراین استاندارد مثلا ورق ضخامت 2 میل با ابعاد 2*1 متر باید دارای وزن 32 کیلوگرم باشد و همین ورق با ضخامت 3 میل دارای وزن 48 کیلوگرم. البته گاهی تولیدکنندگان تغییراتی در ابعاد و سایز ورق که با ارائه جدول وزن و ابعاد ورق موجود در شناسنامه محصول به مشتری، میتوان اوزان و ابعاد دقیق و قیمت ورق سیاه را به دست آورد. 

همانگونه که ورق های فولادی دارای تنوع در سایز و ابعاد و .... است استانداردهای تولید ورق نیز انواع گوناگونی دارد که در زیر به تعدادی از آنها اشاره خواهیم کرد:

 

استاندارد تولید ورق سیاه در ایران

بیشتر بخوانید: انواع ورق های فولادی و کاربرد هر یک از آنها

 


استانداردهای اروپایی تولید ورق های فولادی

 


 این استاندارد برای تولید محصولاتی کاربرد دارد که قابلیت شکل پذیری و کشش داشته باشند: 


EN 10326:2004 : این استاندارد برای محصولاد فولادی استفاده میشود که بیشترین کاربرد آن درصنعت ساختمان است. 


EN 10292:2004: این استاندارد برای تولید ورق هایی است که میزان مقاومت ورق مهمترین مولفه آنهاست. رعایت استانداردهای ذکرشده منجر به تولید انواع گریدهای ورق میشود که هرکدام نام خاص خود و ویژگیهای منحصر به فرد خود را دارا میباشند ولی اکثر این گریدها مربوط به استاندارد اروپا در سال 2000 میباشند و میزان کشش، خمش،  جوش پذیری و تغییرشکل ورق بستگی به همین گریدها دارد که البته گریدها برای هرنوع ورق بادیگری متفاوت است.


مثلا در مورد ورق گالوانیزه میتوان به گریدهای DX54D,DX53D, DX51D, DX56D  اشاره کرد درصورتیکه طبق همین استاندارد اروپایی، گریدهای محصولات ساختمانی شامل S250GD, S350GD, S550GD, S220GD, S280GD  هستند. و قیمت ورق گالوانیزه در این گرید ها با هم متفاوت است، در وبسایت فولاد فیدار میتوانید لیست قیمت های انواع گرید های محصول را مشاهده کنید و اقدام به خرید محصول مورد نظرتان نمایید.


همچنین باید اشاره کرد که اعداد و حروف به کاررفته در نام هرگرید بر ویژگی خاصی از آن محصول اشاره دارد مثلا در مورد ورق گالوانیزه، گریدهای H  برضخامت و استحکام و شکل پذیری تاکید دارند که میتوان از آن جمله به گریدهای H180 BD, H220  YD, H220B  اشاره کرد.


به طور کلی نامگذاری گریدها در استانداردهای مختلف نیز دلائل خاص دارند مانند اشاره به وجود ماده ای خاص در ساختار شیمیایی آن محصول یا ورق تولید شده مثلا برای ورق گالوانیزه که نوعی از ورق روغنی است اگردر پوشش ورق به تنهایی از روی استفاده شده باشد از پیشوند Z  به همراه عدد استفاده میشود ولی اگر پوشش ورق ترکیبی از روی و آهن باشد از پیشوند ZF استفاده میشود.


ورق روغنی در ایران بیشتر تحت استاندارد D2N 1623  تولید میشود و منجر به تولید انواع ورق روغنی از جمله معمولی (ST12) ، ورق روغنی نیمه کششی (ST13)  و ورق روغنی فوق کششی (ST14) میشود. میتوانید قیمت ورق روغنی در در صفحه این محصول مشاهده نمایید.
 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ