فولاد فيدار

آبکاری ورق گالوانیزه چیست؟

آبکاری ورق گالوانیزه چیست؟

آبکاری ورق گالوانیزه روشی است که از طریق آن می توان جلوی خوردگی و زنگ زدگی قطعات فلزی و آهنی را گرفت. این روش همچنین باعث بالا رفتن عمر قطعات فلزی و آهنی شده و جلوی ضررهای مالی ناشی از خوردگی و آسیب دیدگی قطعات فولادی و آهنی را می گیرد. سالانه بالغ بر 50 میلیون تن فلز آهن به وسیله فلز روی، گالوانیزه می شود که بیشتر آن در ساخت لوله ها و سیم ها و… مورد استفاده قرار می گیرد. این بخش توضیح مختصری درباره روش آبکاری ورق گالوانیزه بود، برای آشنایی با انواع گالوانیزاسیون گرم و سرد، همچنین فرایند و کاربردهای آن تا انتهای مطلب همراه ما باشید.  

 

آبکاری ورق گالوانیزه چیست؟ 

 

روش آبکاری فلز گالوانیزه به دو روش انجام می شود. یکی از این روش ها گالوانیزاسیون گرم نام دارد. روش دیگری که برای این کار مورد استفاده قرار می گیرد، گالوانیزاسیون سرد نامیده می شود.سرد. در ابتدا فرایند آبکاری باید چربی هایی که در حین شکل دهی قطعه به وجود آمده اند را به روش هایی چون استفاده از محلول های چربی گیر، امولسیون، تمیزکاری با حلال های صنعتی و چربی زدایی با بخار از بین برد، سپس مرحله اسید شویی کردن ورق فلزی فرا می رسد که در این مرحله قطعه فلزی درون محلول اسید کلریک یا اسید سولفوریک با دمای 60 تا 80 درجه سانتی گراد قرار می گیرد.

نکته ای که در این مرحله باید به آن توجه داشت این است که برای اینکه قطعه در حین اسید شویی، خوردگی پیدا نکند باید غلظت اسید بین 10 تا 15 باشد، همچنین می توان برای انجام شدن سریعتر فرایند، از انرژی الکتریکی کمک گرفت و بعد از آن، ادامه فرایند گالوانیزاسیون به دو بخش سرد و گرم ادامه می یابد.

 

آبکاری ورق گالوانیزه چیست؟

 

آبکاری ورق گالوانیزه گرم چیست؟

 

بعد از طی کردن این مراحل، قطعه فلزی به طور کامل تمیز شده است و حالا این امکان را دارد درون مذاب روی قرار بگیرد. ممکن است مذاب روی تشکیل شده حالت انجماد به خود بگیرد، پس از لازم است در حین اینکه قطعه فلز درون مذاب روی قرار می گیرد، به مذاب روی حرارت داده شود. بعد از اینکه قطعه فلزی از مذاب روی بیرون آورده شد،  یک لایه از آلیاژ روی و فولاد بر روی آن شکل گرفته می شود. نکته ای که در مرحله گالوانیزه گرم باید توجه کرد این است که مدت زمانی که فلز درون مذاب روی قرار می گیرد و میزان دمایی که به آن وارد می شود بر روی کیفیت و ضخامت بر روی روکش ایجاد شده تاثیرگذار می باشد.

 

آبکاری فلز گالوانیزه گرم چیست؟

 

آبکاری ورق گالوانیزه سرد چیست؟

 

ادامه گالوانیزاسیون در روش سرد آن به این صورت است که قطعه آهنی یا فلزی درون مواد نمکی قرار گرفته و سپس الکترولیزه می شوند. برای الکترولیزه کردن قطعات فلزی، به صرفه تر است تا از الکترولیت اسیدی کمک گرفت اما به دلیل اینکه قطعات فلزی الکترولیزه شده برای مصارف خانگی به کار گرفته می شود، از الکترولیت اسیدی استفاده نمی شود.

یکی از تفاوت های گالوانیزه سرد و گرم این است که روکش ایجاد شده بر روی قطعه فلزی از ضخامت کمتری برخوردار است. این روش خود نیز به روش های چون پوشش دهی مکانیکی، رنگ کردن با روی، اسپر کردن روی و روش غوطه ور سازی برای گالوانیزه کردن تقسیم بندی می شود.

 

آبکاری ورق گالوانیزه سرد چیست؟

 

تفاوت های گالوانیزه گرم سرد

 

گالوانیزه گرم و سرد به دلیل اینکه در نحوه فرایند گالوانیزاسیون، تفاوت های با یکدیگر دارند، روکش به وجود آمده این دو روش با یکدیگر فرق می کند. از مهمترین این تفاوت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضخامت روکش ایجاد شده در روش گالوانیزه گرم از ضخامت بیشتری برخوردار است.
  • به دلیل اینکه ضخامت قطعه ایجاد شده در روش گالوانیزه گرم بیشتر است از مقاومت بیشتری در برابر خوردگی و زنگ زدگی برخوردار می باشد.
  • روکش گالوانیزه گرم مات و کدر است در حالی روکش ایجاد شده در روش گالوانیزه سرد، شفاف و براق می باشد.
  • روکش گالوانیزه سرد به دلیل اینکه از ضخامت کمی برخوردار است در صورت که خط و خطشی بر روی آن ایجاد شود، لایه های زیرین روکش در صورتی که در معرض رطوبت قرار گیرد، به راحتی زنگ زده می شوند.

 

تفاوت های گالوانیزه گرم سرد

 

کاربردهای آبکاری ورق گالوانیزه سرد و گرم

 

آبکاری ورق گالوانیزه گرم و سرد هر یک در بخش های مختلفی از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله مصارف و کاربردهای آبکاری ورق گالوانیزه سرد و گرم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گالوانیزه سرد:  قطعاتی فلزی که با این روش گالوانیزه شده اند بیشتر برای مواردی مورد استفاده قرار می گیرد که کمتر در معرض رطوبت قرار دارد. قطعات گالوانیزه شده با این روش، در صنایع خودروسازی و قطعه سازی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • گالوانیزه گرم: قطعاتی که با این روش گالوانیزه شده اند در فضاهای باز به کار گرفته می شوند. جنس روکش قطعات مورد استفاده در  دکل‌های مخابراتی و لوله‌های آب با ضخامت زیاد به روش گالوانیزه گرم به وجود آمده است.

 برای دریافت قیمت انواع ورق همچون قیمت ورق روغنی، گالوانیزه و یا ورق سیاه میتوانید به صفحات این محصولات مراجعه کنید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ