فولاد فيدار

گاردریل مشخصات فنی آن

گاردریل مشخصات فنی آن

گاردریل حفاظ های فلزی هستند که در کنار جاده ها، میان جاده ها و اتوبان ها نصب میشوند و یکی از مهم ترین تجهیزات ترافیکی به کار میروند که جهت ایمنی جاده ها نصب میشوند. 

گاردریل ها در ایمن کردن جاده ها جهت عبور و مرور وسایل نقلیه، جلوگیری از خارج شدن و یا سقوط ماشین ها به پرتگاه، تفکیک دو طرفه جاده ها همچنین جدا کردن ترافیک جهت های مختلف یک بزرگراه به کار برده میشود. 

گاردریل ها معمولا از جنس فلز هستند و تا کیلومترها امتداد پیدا میکنند؛ گاردریل ها به انواع دو موج و سه موج و حفاظ های بتنی یا همان نیو جرسی تقسیم می شوند. 

انواع گاردریل

بر اساس آیین نامه ی ایمنی راه های کشور در سه نوع مختلف نولید میشوند :

حفاظ های انعطاف پذیر 

کابلی سپری دو موجی با پایه های ضعیف میلگرد کاملاً مشابه سیستم کابلی می باشد؛ در حالی که تغییر شکل جانبی آن بسیار کمتر است.

بنابراین فضای خالی مورد نیاز پشت حفاظ به حداقل می رسد.

این نوع حفاظ توانایی پوشش دهی به وسایل نقلیه با وزن 0/8 تا 1/8 تن را داشته. 

سپری سه موجی با پایه های ضعیف کاملاً مشابه حفاظ 2 موجی W شکل است و به دلیل عرض بیشتر سپر، محدوده وسیع تری از وسایل نقلیه با ارتفاع متفاوت را پوشش میدهد و نسبت به تغییرات ارتفاع کمتر حساس است. 

گاردریل چیست؟


حفاظ های نیمه صلب 

سیستم سپر قوطی شکل با پایه های ضعیف، مقاومت خود را از مقاومت کششی و خمش یک تیر با مقطع قوطی شکل به دست می آورد.

پایه ها باید به گونه ای طراحی شوند که به هنگام برخورد در نزدیکی نقطه برخورد شکسته شده و نیرو را به پایه های مجاور منتقل نمایند تا انتقال نیرو به پایه ها تدریجی صورت پذیرد. 

سیستم سپری 2 موجی شکل لقمه دار با پایه های قوی، لقمه ای که میان پایه و سپری در این سیستم قرار میگیرد و احتمال پاره شدن وسیله نقلیه توسط پایه ها و احتمال پرت شدن از روی حفاظ را به حداقل میرساند.

حفاظ با سپری 3 موجی لقمه دار با پایه قوی که کاملاً شبی سیستم قبل می باشد.

حفاظ با سپری 3 موجی اصلاح شده که این حفاظ شامل یک لقمه با شکل ذوزنقه می باشد که این امکان را فراهم میکند که هنگام برخورد لبه ی پایین سپری و خود لقمه خم شوند.

لازم به ذکر است که قیمت مقاطع فولادی از جمله قیمت میلگرد و قیمت پروفیل بر هزینه های ساخت گاردریل ها به صورت مستقیم موثر است. 

 حفاظ های صلب، حفاظ بتنی معروف به نیو حرسی 

سیستم بتنی با مقطع متغیر که در هنگام برخورد های شدید تمایل به واژگونی و شکسته شدن دارد و در نتیجه در طراحی باید آرماتور کافی و مناسب برای آن تعبیه گردد و گیر داری شدید با زمین داشته باشد.

مشخصات فنی گاردریل ها

  • طول سپری 417 سانتی متر.
  • طول مفید سپری 380 سانتی متر.
  • عرض گسترده ورق 48 سانتی متر، عرض مفید ولی فرمدهی شده 33 سانتی متر.
  • جنس فلز از فولاد 37ST  و با ضخاکت 3 میلیمتر.
  • نوع پوشش گالوانیزه گرم مطابق با استاندارد ASTM.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ