فولاد فيدار

پروفیل گالوانیزه چیست و چه کاربردی دارد؟

پروفیل گالوانیزه چیست و چه کاربردی دارد؟

پروفیل ها از جمله محصولاتی هستند که در صنعت ساختمان سازی کارایی های مختلفی دارند. پروفیل گالوانیزه یکی از انواع پر کاربرد پروفیل است که به علت مزایایی همچون محافظت از فولاد در برابر زنگ زدگی و خراشیدگی کاربردی تر و مقاوم تر از دیگر انواع پروفیل است.

پروفیل گالوانیزه چیست؟

تولید پروفیل گالوانیزه، یک فرآیند شیمیایی است که طی آن پوششی محافظ بر روی پروفیل قرار می گیرد. یکی از متداول ترین روش تولید این پروفیل ها تولید به روش گالوانیزه گرم است که طی این فرآیند قطعات بر روی مذاب غوطه ور می شوند از آنجایی که نوع روش تولید بر روی قیمت پروفیل تاثیر می گذارد بایستی به این نکات توجه شود. البته روش های دیگری نیز برای گالوانیزاسیون وجود دارد همچون روش سرد و روش الکترولیتی که در ادامه درباره آن توضیحات مختصری می دهیم.
پروفیل ها بر اساس وزن، روش تولید و نوع کاربرد تقسیم می شوند.
پروفیل سبک، سنگین، باز و بسته، صنعتی و ساختمانی، مستقیم و غیر مستقیم

پروفیل گالوانیزه

بیشتر بخوانید: پروفیل لنگه دری چیست و چه کاربردی دارد؟

ویژگی های پروفیل گالوانیزه

واکنش مواد فولادی با هوا و عناصر موجود در محیط باعث خوردگی آن می شود. به همین علت برای بالا رفتن مقاومت پروفیل در برابر خوردگی آن ها را گالوانیزه می کنند. همان طور که در بالا نیز گفتیم برای گالوانیزاسیون سه روش وجود دارد.

  • روش سرد
  • روش گرم
  • روش الکترولیتی

گفتنی است از بین این سه روش محصول خروجی از روش سرد و الکترولیتی بیشتر برای تزئینات و فضاهای داخلی کاربرد دارد زیرا محصول خروجی آن درخشان تر و براق تر است و مقاومت کم تری در برابر خوردگی دارد اما در روش گرم محصول خروجی مات تر و در برابر خوردگی مقاوم تر است.

ویژگی های پروفیل گالوانیزه

چگونگی فرآیند گالوانیزه کردن پروفیل

روش سرد: در این روش از یک جریان الکتریکی در یک محلول نمکی روی با آند و کاتد فولادی استفاده می شود تا فرآیند الکتروگالوانیزاسیون انجام شود. برای اینکه از خوردگی فلز جلوگیری شود، روش حرارتی بهتر است اما از لحاظ اقتصادی باعث بالا رفتن قیمت پروفیل می شود زیرا هزینه های آن بیشتر است به همین علت از روش آبکاری بیشتر می شود.
در روش سرد محصول خارجی دارای ظاهری براق تر و درخشان تر است اما در روش گرم پروفیل ظاهری مات تر دارد. پروفیل گالوانیزه در روش گرم، پروفیل مقاومت بالاتری در برابر خوردگی دارد ولی در روش سرد مقاومت کم تری دارد به همین علت بیشتر در فضاهای داخلی مورد استفاده قرار می گیرد و از دیگر تفاوت های آن می شود به ضخامت آن اشاره کرد.

گالوانیزه سرد


روش گرم: در روش گرم پروفیل را داخل وان مذاب فرو می برند. گفتنی است این روش از 150 سال پیش تا کنون برایروی اندود کردن پروفیل گالوانیزه کاربرد دارد به طور خلاصه در این روش فلزات را در وان مذاب فرو برده و با نرم شدن، آنها با هم ترکیب شده و سپس پس از در آوردن آن از وان مذاب با اکسیژن و کربن واکنش میدهند و این امر باعث تشکیل شدن یک پوسته مقاوم در برابر زنگ زدگی می شود.

گالوانیزه گرم

کاربردهای پروفیل گالوانیزه

از مزایا و کاربردهای پروفیل گالوانیزه میتوان به جلوگیری از هرز شدن پیج ها مقاومت در برابر خوردگی اشاره کرد. یکی دیگر از مزایا پروفیل گالوانیزه می شود به افزایش مقاومت و استحکام در برابر فشارهای جوی در ساختمان های بلند اشاره کرد.
به طور کلی پروفیل های گالوانیزه بیشتر در در و پنجره های PVC  استفاده می شوند از این پروفیل ها هم در فضاهای داخل و هم در فضاهای خارج استفاده می شوند قیمت انواع پروفیل بر اساس کاربرد، ضخامت، طول  و کیفیت در ساخت بر قیمت آن اثر میگذارد.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ