فولاد فيدار

نبشی های خاص

نبشی های خاص

نبشی به سازه ای فولادی گفته میشود که از دو ضلع عمود بر هم به صورت گوشه ای راست تشکیل شده است. به طور معمول آنها  را براساس فرآیند تولید به دو دسته نبشی فابریک و نبشی پرسی دسته بندی میکنند که نوع فابریک, حاصل مستقیم شمش فولادی است که تحت عملیات نورد حرارتی قرار گرفته و از ضخامت آن کم شده و به طول آن افزوده شده و به صورت نبشی از خط تولید خارج شده است, در صورتیکه نوع پرسی طی خم کاری و پرس ورق فولادی ایجاد شده است. 

همچنین نبشی ها را بر اساس شکل ظاهری به سه دسته تقسیم بندی میکنند شامل:

  •  نبشی بال مساوی
  •  نبشی بال نامساوی 
  •  نبشی وی شکل که درصنعت کاربردهای متفاوتی دارند. 

در این مقاله سعی میشود درمورد انواعی که کاربردهای ویژه در صنعت دارند بحث شده و انواع آن که معمولا از نظر متریال و ساختار باهم تفاوت دارند مورد بررسی قرار گیرند. 

 

انواع نبشی های خاص

 

نبشی گالوانیزه

 
این محصول مانند دیگر مقاطع فولادی گالوانیزه بالایه ای از روی پوشانده شده و مناسب کاربرد در شرایط نامناسب جوی و محیطی است چرا که در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم است و دچار تغییر ساختار نمیشود. 

 

نبشی ضدزنگ


این نوع نبشی از ترکیب آهن بانیکل, کروم و کربن به صورت یک آلیاژ تهیه شده و دارای دونوع 304 و 304L است.
ایجاد آلیاژ برای تولید این نوع باعث افزایش استحکام و مقاومت نوع  ضدزنگ در برابر خوردگی در محیط های بسیار خورنده مانند محیطهای اسیدی و قلیایی شده و علاوه براین خصوصیت, نبشی از قابلیت جوشکاری و فرم دهی خوبی برخوردار است. بیشترین کاربرد آن در صنایع غذایی و ساخت چارچوبها, پلها دکل های آبی و دریایی و تعمیرات کشتی ها و پروژه های عمرانی درمعرض آب شوردریا و محیط های اسیدی است. 

 

نبشی گالوانیزه

همچنین مطالعه کنید:  نبشی ضد زنگ چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 

نبشی T316 


این محصول نیز نوعی نبشی ضدزنگ است یعنی ماده اولیه تولید آن فولاد ضدزنگ است که با پوششی از مولیبدن پوشانده شده است. این نوع در محیط های بسیار خورنده با دمای بالا کاربرد دارد مانند محیط های در معرض اسیدهای معدنی و شیمیایی برای ساخت دکل ها, ستونها و چارچوبهای شناور درمعرض محیطهای اسیدی و قلیایی وشیمیایی معادن و یا تعمیرات تجهیزات آنها. 

 

نبشی پرسی

همچنین مطالعه کنید:  نبشی استنلس استیل چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 

نبشی لقمه


معمولا این نوع درطول های 6 یا 12 متری تولید و عرضه میشوند ولی دربعضی پروژه ها مانند آسانسورسازی, انواعی که با سایز کوچکتر قابل استفاده است بنابراین برای جلوگیری از تحمیل هزینه های اضافی و درواقع کاهش هزینه های نهایی پروژه, نبشی هایی با طول کمتر یا به اصطلاح خرده نبشی به کارگرفته میشوند که به نام نبشی لقمه در بازار شناخته میشوند و از نظر ساختار, ضخامت و عرض, درنوع خود, تفاوتی با انواع معمولی ندارند فقط دارای طول کمتری هستند.  

 

نبشی اسپیرال


 این نوع از شمش فولادی با عیار بالا تولید شده است, لذا از کیفیت خوبی برخوردار است و در برابر فشارها و تنش های وارده دارای انعطاف پذیری بالایی است. نبشی اسپیرال جزء انواع بال مساوی است و دارای ابعاد دقیق است و بین 20 تا 50 میلیمتر تولید میشود. از آن با ویژگیهای مخصوص به خودش بیشتر در ساخت ماشین آلات صنعتی بادوام و شاسی کامیون و اتوبوس استفاده میشود چراکه هنگام کاربرد, دچار تغییر درساختار فیزیکی و شیمیایی نمیشود. 

مطالعه بیشتر : نبشی اسپیرال

 

نبشی A36 


این نبشی حاصل نورد گرم فولاد بوده و از نظر ساختار شیمیایی دارای درصد پایینی از کربن است و همین ویژگی باعث شده که این محصول دارای قابلیت جوشکاری, خمکاری و فرم دهی خوبی بوده و دارای مقاومت بالا دربرابر شکنندگی باشد و کاربرد آن بیشتر درصنعت ساختمان سازی و پروژه های عمرانی وساخت پل و دکل است. 

برای دیدن قیمت نبشی و قیمت ناودانی کلیک کنید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ