فولاد فيدار

عوامل موثر بر قیمت آهن آلات

عوامل موثر بر قیمت آهن آلات


قیمت مقاطع فولادی در طول زمان های مختلف هرگز ثابت نبوده و دارای نوسان بوده است ولی این نوسانات قیمت، نشات گرفته از دلایلی است که در این مقاله با هم به بررسی آن میپردازیم از مهم ترین مقاطع فولادی میشود به محصولاتی نظیر میلگرد، تیرآهن، تیرآهن هاش، ناودانی، نبشی انواع ورق و... اشاره کرد.

عوامل موثر بر قیمت میلگرد

 

همانطور که میدانید یکی از مهم ترین مقاطع فولادی که در ساختمان سازی بسیار کاربرد دارد میلگرد است. نوسانات قیمت میلگرد نشات گرفته از دلایلی است که در ادامه سعی کردیم به مهم ترین دلایل آن بپردازیم.

 

عوامل موثر بر قیمت میلگرد

 

قیمت مواد اولیه

 

قیمت مواد اولیه و تغییرات آن تاثیر مستقیمی برقیمت نهایی دارند از مواد اولیه تولید میلگرد میشود به سنگ آهن و قراضه آهن اشاره کرد. همچنین میتوان گفت قیمت آهن به طور مستقیمی بر قیمت مقاطع فولادی اثر میگذارد.

 

هزینه های مربوط به حمل و نقل

 

از آنجایی که اغلب، میلگرد بصورت عمده خریداری میشود به طبع باید با کامیون جا به جا شود بنابراین اگر قیمت سوخت بالا برود قیمت حمل و نقل بالا میرود و بر قیمت نهایی میلگرد تاثیر میگذارد.

 

عرضه و تقاضا

 

همیشه یکی از دلایل مهم تعیین قیمت یک کالا عرضه و تقاضا بوده و هست پس طبیعی است که این امر در تعیین قیمت میلگرد نقش بسزایی داشته باشد.

 

نوسانات ارز

 

کشور ما یکی از کشورهای صادرکننده مقاطع فولادی است از آنجایی که قیمت صادرات آن برحسب دلار محاسبه میشود درنتیجه نوسانات قیمت دلار بر قیمت تیرآهن اثر میگذارد.

 

عوامل تاثیرگذار بر قیمت تیرآهن

تیرآهن یکی از مقاطع بسیار مهم فولادی است که بدون آن نمیشود ساخت و ساز کرد از کاربردهای تیرآهن میشود به استفاده در اسکلت فلزی ساختمان اشاره کرد.

 

عوامل تاثیرگذار بر قیمت تیرآهن

 

هزینه های حمل و نقل

 

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر قیمت تیرآهن هزینه های مربوط به حمل و نقل میباشد زیرا تیرآهن در ابعاد و وزن های بالا جا به جا و خرید و فروش میشود به همین علت از هزینه های آن نمیشود چشم پوشی کرد.

 

تورم جهانی

 

بیشتر از نصف تولیدات فولاد در جهان به دست کشورهای در حال توسعه انجام میشود در نتیجه تورم در این کشورها تا حدودی تعیین کننده قیمت نهایی تیرآهن میباشد.

 

عرضه و تقاضا

 

میزان عرضه و تقاضا در قیمت نهایی این محصول، اثرگذار خواهد بود. هنگامی که تقاضا بالا و عرضه پایین باشد قیمت تیرآهن افزایش می یابد، در حالی که در شرایط عکس، باید منتظر کاهش قیمت تیرآهن باشیم.

 

عوامل موثر بر قیمت ورق

 

ورق یکی دیگر از مقاطع مهم فولادی است که انواع مختلفی دارد و کاربردهای گوناگونی دارد از انواع ورق میشود به ورق گالوانیزه، ورق سیاه، ورق رنگی ، ورق آلیاژی و ... اشاره کرد.
کاربرد ورق ها بسیار گسترده است. اگر فقط بخواهیم به شکل موردی به آنها اشاره کنیم میشود گفت در صنایع نظامی ، صنایع دریایی ، مصارف خانگی ، نما ساختمان و ... کاربرد دارند.

 

عوامل موثر بر قیمت ورق

 

قیمت مواد اولیه

 

همچون موارد بالا قیمت مواد اولیه از موارد تعیین کننده قیمت انواع ورق ها است.

 

قیمت ارز

 

قیمت ارز یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر قیمت ورق است زیرا بعضی از مواد اولیه ورق از خارج کشور وارد میشود.

 

قیمت فلزات اساسی

 

قیمت فلزات اساسی تاثیر مستقیم بر روی قیمت ورق دارد به طوری که ممکن است نرخ ارز ثابت باشد ولی با توجه به بالا رفتن قیمت فلزات قیمت ورق نیز افزایش یابد.

 

کیفیت و ضخامت ورق

 

ورق ها در ضخامت ها و کیفیت های مختلفی ساخته میشوند که به طبع این امر تاثیر مستقیمی بر قیمت آنها دارد. البته جنس ورق هم بر روی قیمت آن تاثیر دارد برای مثال قیمت روق روغنی از قیمت ورق معمولی بالاتر است.

دیگر دلایلی نیز وجود دارند که بصورت غیر مستقیم بر روی قیمت آهن آلات تاثیر میگذارند که عبارت اند از: افزایش یا کاهش حقوق در کارخانه ها،کاهش یا افزایش قیمت ضایعات آهن،نوسان های مسکن،بورس کالا،اتفاقاتی که کشورها را تحت الشعاع قرار میدهند همچون کرونا،کاهش یا افزایش واردات و صادرات فلزات پایه تمامی این دلایل تاثیرات گوناگونی بر قیمت آهن آلات دارند.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ