فولاد فيدار

سپری آهنی چیست و چه کاربردی در صنعت ساختمان سازی دارد؟ 

سپری آهنی چیست و چه کاربردی در صنعت ساختمان سازی دارد؟ 

سپری که با نام  پروفیل T نیز شناخته می شود، یکی از مقاطع پر مصرف در صنعت های مختلف از جمله صنعت ساختمان سازی می باشد. سپری آهنی، از دو بخش بال و جانی باریک تشکیل شده است که همین امر باعث شده تا شکل ظاهری آن همچون حرف انگلیسی T باشد. شکل ظاهری این پروفیل باعث شده تا اغلب افراد آن را با نبشی اشتباه بگیرند. این دو محصول، تفاوت های بسیار زیادی با هم دارند که یکی از مهم ترین آن ها، تفاوت در کاربردشان می باشد. لذا، اگر می خواهید با سپری آهنی بیشتر شوید و بدانید در صنعت ساختمان سازی چه کاربردی دارد، در ادامه مقاله با ما همراه باشید. ما در ادامه تمامی کاربردها و موارد استفاده از این محصول را به طور کامل برای شما بیان خواهیم کرد. 


سپری آهنی به چه معنا است و شیوه ساخت آن چگونه است؟ 


سپری یکی از مقاطع فولادی و آهنی است که دارای دو بخش جان و بال می باشد. بخش جان آن در مقایسه با بخش بال، بسیار باریک تر است که همین امر باعث شده تا شکل ظاهری آن همچون: حرف انگلیسی T شود. لازم به ذکر است تا بدانید که سپری ها انواع مختلفی دارند که به صورت کلی از طریق روش فابریک و روش پرسی، ساخته می شوند. روش نورد گرم یا فابریک، نسبت به نوع پرسی، هم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است و هم رایج ترین شیوه تولید سپری ها می باشد. در واقع، اغلب کارخانه هایی که در ایران و سر تا سر جهان این محصولات را تولید می کنند، از این روش بهره می گیرند. در روش فابریک، ابتدا اسلب های گداخته را به خوبی از میان قالب های اولیه عبور می دهند. این مرحله موجب می شود تا شکل اسلب، به شکلی که باید در نهایت شبیه به آن باشد، نزدیک شود. 
اما، باز هم به نوردهای بیشتری نیاز است تا تبدیل به شکل نهایی سپری گردد.  لازم به ذکر است تا بدانید که در مرحله بعدی، فرآیند اسکین پاس انجام می شود که این فرایند منجر به بهبود خواص مکانیکی سپری می شود. در نهایت، قالب زنی انجام می شود و محصولات در سایزهای مورد نیاز برش زده می شوند. اما، به جز این روش، با کمک شیوه دیگری نیز می توان سپری را تولید کرد که این فرایند از طریق برش کاری بر روی تیرآهن معمولی یا بال پهن انجام می شود. معمولا برای این کار، تولید کنندگان از برش هوا یا گاز استیلن استفاده می کنند. در مرحله پس از برش کاری، عملیات سنگ زنی آغاز می شود. از طریق سنگ زنی، لبه سپری را به حالتی که در طراحی در نظر گرفته شده است، در می آورند. 


کاربرد سپری آهنی در صنعت ساخت و ساز 

سپری آهنی چیست؟ فولادفیدار


هم اکنون که به طور کامل با سپری و نحوه ساخت آن آشنا شدید، بهتر است که با کاربرد آن در صنعت ساختمان سازی نیز به طور مفصل آشنا شوید. البته، این سپری ها در صنایع دیگر نیز کاربرد دارند که در ادامه آن ها را نیز بیان خواهیم کرد. لذا، در این بخش با تعدادی از مهم ترین کاربردهای سپری آهنی در صنعت ساخت و ساز آشنا شوید که عبارتند از: 
کاربرد سپری آهنی در برپایی زیر سازی های ساختمانی
یکی از اصلی ترین کاربردهای سپری آهنی در صنعت ساختمان سازی، برای برپایی زیر سازی های ساختمانی است. این محصول زمانی که نیاز به یک سیستم باربر قوی باشد، مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع، زمانی که شرایطی به وجود آمده باشد و به سیستم باربر، بار زیادی اعمال شده باشد، می توان از سپری آهنی استفاده کرد. البته، علاوه بر این می توان استفاده دیگری نیز از سپری آهن در بخش زیر سازی کرد که آن هم مربوط به نماکاری خشک یا خشکه چینی می باشد.
 لازم به ذکر است تا بدانید که منظور از نماکاری خشک یا خشکه چینی، همان انجام نماکاری سنگ ساختمان است که در این روش از هیچ گونه ماسه و سیمانی استفاده نمی شود. در واقع، در این روش، ابتدا از یک زیر ساز فلزی و شاسی مانند که از جنس آهن است، استفاده می کنند. سپس، سنگ های پلاک را بر روی این زیر ساز فلزی یا شاسی فلزی قرار می دهند. جالب است تا بدانید که اغلب نماکاری های سنگ در استگاه های مترو، از طریق این روش انجام شده است. 


کاربرد سپری آهنی در سقف های نورگذر


یکی دیگر از کاربردهای سپری آهنی، در سقف های نور گذر می باشد که معمولا در سقف های مکان هایی اعم از: پاسیو ها و گلخانه ها و .... به تایل های گذر دهنده نور نیاز می باشد. برای به وجود آوردن این نورها می توان از وسیله به نام سپری آهنی استفاده کرد. در واقع، این سپری تحت عنوان پروفیل اصلی باربر مورد استفاده قرار می گیرد و منجر به حذف سایر پروفیل های کمکی می شود. لذا، زمانی که پروفیل های دیگر حذف شوند، هزینه کلی ساخت و ساز کاهش پیدا می کند و استفاده از این محصول، از نظر اقتصادی به صرفه می باشد. 


کاربرد سپری در سقف های کاذب باربر


در صنعت ساختمان سازی در بخش های مختلفی از سپری آهنی استفاده می شود که یکی از اصلی ترین آن ها نیز سقف های کاذب باربر می باشند. از جمله دلایل اصلی استفاده از این محصول در سقف های کاذب، بالا بردن دوام و پایداری سقف، افزایش جلوه زیبای سقف و .... می باشند. لازم به ذکر است تا بدانید که شکل ظاهری سپری و مقاومت خمشی بالای آن، منجر به دوام سقف و زیبایی آن شده است. برای سقف های کاذبی که دهانه آن ها کم است، از سپری 3 با وزن پایین، استفاده می شود. اما، برای سقف هایی با دهانه بزرگ و وزن سنگین، معمولا از سپری 4 با وزن بالا، استفاده می کنند. 


کاربرد سپری برای کلاف بندی دیوار های بنایی ( دیوارهای وال پست )


یکی از اصلی ترین مسائلی که در صنعت ساخت و ساز اهمیت ویژه ای دارد، استحکام و مقاومت ساختمان، در مقابل زلزله و عوامل این چنینی می باشد. لذا، سازندگان باید در زمان ساخت دیوار، تمامی استانداردها را رعایت کرده و تمامی جزئیات ساختمانی را بر اساس آیین نامه های طراحی، انجام دهند. لذا، آن ها باید دیوارهایی را بسازند که کلاف بندی شده اند و تمامی آن ها هم در ارتفاع و هم در طول، از طریق کلاف های فولادی و یا بتنی مهار شده باشند. 
در این میان بهتر است تا بدانید که استفاده از کلاف های بتنی، باعث می شود تا سرعت اجرای عملیات کاهش پیدا کند. بنابراین، بهتر است که به جای آن ها از پروفیل های فلزی و سپری های آهنی استفاده شود. استفاده از سپری آهن، منجر به افزایش سرعت ساخت و ساز و ساده شدن تمامی عملیات می شوند. علاوه بر این، سپری ها منجر به مهار دیوارهای آجری و یا بلوک های ماسه سیمانی می شوند.


سپری ها در صنایع دیگر چه کاربردی دارند؟

سپری، قیمت سپری، فولادفیدار


در بخش پیشین خدمت شما عزیزان بیان کردیم که سپری های آهنی به جز در صنعت ساختمان سازی، در صنعت های دیگری نیز مورد استفاده قرار می گیرند که تعدادی از مهم ترین آن ها، شامل موارد زیر می باشند: 
•    برای ساخت مدل های مختلف درب و پنجره 
•    در ساختن اسکلت گلخانه ها 
•    در ساختن سقف های شیشه ای و ساخت سازه های فلزی 
•    در صنعت سدسازی 
•    در ساخت گاردریل های کنار اتوبان ها 
خلاصه مطلب
ما در این بخش از مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را با سپری آهن آشنا کرده و بگوییم که در صنعت ها و در چه بخش هایی از ساختمان، مورد استفاده قرار می گیرد. فراموش نکنید که سپری ها دارای جنس های مختلفی همچون: آلومینیوم هستند که این امر موجب می شود تا هر یک در یک صنعت مختلف مورد استفاده قرار گیرند. لذا، اگر می خواهید از قیمت هر یک از سپری ها مطلع شوید و یا آن ها را تهیه کنید، حتما به سراغ سایت فولاد فیدار بروید. فولاد فیدار با داشتن چندین سال سابقه درخشان می تواند به شما در این زمینه یاری کرده و شما می توانید با کیفیت ترین و مرغوب ترین محصولات آهنی و فولادی را از طریق آن خریداری کنید. 


 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ