فولاد فيدار

تفاوت نبشی و سپری چیست؟

تفاوت نبشی و سپری چیست؟

نبشی، ناودانی و سپری دو مورد دیگر از مقاطع هستند که درصنعت و به ویژه صنعت ساختمان بسیار پرکاربردند که بنابر ویژگیها و نوع و محل کاربرد از یکدیگر متفاوت میشوند. این محصولات به عنوان قطعات نیمه ساخته فولادی به شمار آمده و بیشتر نقش اتصالات به دیگر مقاطع فولادی را دارند و اغلب برای ساخت درو پنجره، ساخت خرپاها، اتصال پلها به ستون و ساخت دکل ها کاربرد دارند. در این نوشته قصد داریم به صورت اختصاصی تفاوت های نبشی و سپری را بررسی کنیم.

برای دیدن قیمت نبشی کلیک کنید

 

روش تولید نبشی و سپری


روش تولید این دومحصول به دوشیوه نورد گرم و سرد و محصول آنها نبشی و سپری فابریک و پرسی است که تولید آنها تحت استانداردهای زیر انجام میشود: DIN En 10055, DIN 59051, ASTM S1-36, DIN 1022, ASTMA. 

مانند دیگر محصولات فولادی که قبلا درمورد آنها بحث شده، در شیوه نورد گرم از همان ابتدای فرآیند تولید، نبشی فابریک و سپری فابریک شکل خود را دارند درصورتی که در نورد سرد،  برای تولید نبشی پرسی و سپری پرسی، ابتدا شمش فولادی به طولهای 6, 12 و 15 متری برش زده میشوند و سپس با روش خمکاری، تحت نورد سرد به شکل نبشی یا سپری درمی آید. کاربرد این محصول درصنعت به دوشکل شاخه یا لقمه (خردشده) میباشد. 

تفاوت نبشی و سپری

مطالعه بیشتر : تفاوت نبشی و ناودانی چیست؟

تفاوت های نبشی و سپری


اولین و مهمترین تفاوت این دومحصول که موجب تفاوت کاربردی آنها شده، شکل ظاهری آنهاست. سپری مانند حرف تی انگلیسی، از یک مقطع عمود بر صفحه ای افقی ساخته شده که شکلی سه بعدی یا سه وجهی به آن داده است درصورتیکه نبشی از دوضلع عمود برهم ساخته شده که شکل گوشه راست (حرف ال انگلیسی) یا گوشه تیز (حرف وی انگلیسی) میباشد. 


سپری براساس شکل ظاهری به دونوع لبه تیز و لبه گرد تقسیم بندی میشود که اندازه سپری لبه تیز بین 20 تا 40 میلیمتر و اندازه سپری لبه گرد بین 30 تا 140 میلیمتر میباشد در صورتیکه نبشی به دوشکل بال مساوی (وی شکل) و بال نامساوی (ال شکل) تقسیم میشود که تفاوت آنها در اندازه طول بالها، نسبت طول بالها و زاویه قرارگیری بالها نسبت به همدیگر است. 


تفاوت در مقاومت و قابلیت خمش آنهاست که سپری به خاطر ساختار خاص خود دارای سختی بیشتر و مقاومت خمشی پایین تری است درحالیکه نبشی از مقاومت خمشی بالاتری برخوردار است. 


سپری فقط به صورت تکی کاربرد دارد درحالیکه نبشی هم به صورت تکی و هم دوبل به کار میرود. 


تفاوت در ضخامت دو محصول است که در نبشی ضخامت بین 2 تا 5 میلیمتر است درحالیکه ضخامت سپری بین 0.9 تا 2.5 میلیمتر میباشد. 


نبشی به علت دارابودن دو نوع بال مساوی و بال نامساوی، دارای تنوع بیشتر و درنتیجه کاربردهای متنوع تر نسبت به سپری است.


سپری بیشتر در جایگاههای میانی به کار میرود که از هردو وجه آن استفاده شود و درنتیجه اتصالهای دووجهی ایجاد میکند. 


رده بندی سپری براساس اندازه دیواره های محصول است که اغلب با اندازه لبه برابر است مثلا سپری 20 یعنی محصولی که دارای لبه 200 میلیمتری است درصورتیکه رده بندی یا نامگذاری نبشی به صورت ترکیبی از حرف و 3 عدد است که این اعداد نشان دهنده اندازه بالها و ضخامت نبشی است. 


نبشی نوع گالوانیزه نیز دارد که برای مقاومت بیشتر محصول دربرابر خوردگی، از پوشش روی برای تولید آن استفاده شده است. 
 

بیشتر بخوانید:

انواع نبشی و کاربرد آنها در صنعت

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ