فولاد فيدار

آشنایی کامل با میلگرد ریشه یا میلگرد انتظار

آشنایی کامل با میلگرد ریشه یا میلگرد انتظار

میلگرد ریشه نوعی از میلگرد است که در مواردی مانند حجیم بودن سازه بتنی و یا محدودیت در بتن ریزی کاربرد دارد. در موقعیت های این چنینی، امکان ایجاد درز و عدم استحکام سازه مورد نظر وجود دارد. میلگرد ریشه لایه هایی که در مجاورت هم قرار دارند را به یکدیگر متصل کرده و این مشکل را حل می کند. میلگرد انتظار خاصیت انعطاف پذیری داشته و به سازه بتنی در مقاومت در برابر فشار کمک می کند. همچنین با توزیع بار به شکل متوازن، باعث تقویت سازه مورد نظر نیز می شود. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا با ویژگی های این نوع میلگرد بیشتر آشنا شویم. برای اطلاع از قیمت میلگرد و انواع مدل های آن کلیک کنید.

 

میلگرد ریشه یا انتظار چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

 

تا اینجا و به طور خلاصه تا حدودی با میلگرد ریشه آشنا شدید. هدف استفاده از این نوع خاص میلگرد انتقال دادن بار و فشار از یک بخش سازه بتنی به بخش مجاور است، به گونه ای که شرایط را برای ادامه دادن بتن ریزی مهیا کند و سبب توسعه سازه مورد نظر شود.
جنس میلگرد ریشه از فولاد 250 عیار است که برای پیشگیری از خوردگی آن می توان از روکش فولاد ضد زنگ استفاده کرد. معمولا سایز این میلگردها 1.25 تا 1.5 اینچ و طول آن ها 18 اینچ است و با حدود 12 اینچ فاصله از یکدیگر در بتن جایگذاری و استفاده می شوند. البته این اعداد با توجه به محاسبات مربوط به هر سازه می توانند متفاوت باشند.

 

 

میلگرد ریشه یا انتظار چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

 

میلگرد ریشه چه کاربردی دارد؟

 

کاربردهای مختلفی برای میلگرد ریشه می توان نام برد که برخی از این کاربردها به شرح زیر هستند:

  • برقراری اتصال بین ستون و دال و ستون، دال و دال، ستون و ستون، ستون و تیر، تیر و تیر و اتصال راه پله به دال و فوندانسیون
  • مقاوم سازی سازه ها و ساختمان ها
  • نصب آسان تر اتصالات برای ساختن ستون یا تیر جدید
  • متصل کردن صفحه های بتنی به یکدیگر
  • تقویت ستون ها در سازه بتنی
  • اضافه کردن سقف و ستون به پایه
  • ساختن تاسیساتی مانند کانال هوا در ساختمان ها
  • تقویت کردن اتصال بین دیوارها و ستون در پی های باسکولی و پی های گسترده
  • و...

 

میلگرد ریشه چه کاربردی دارد؟

 

کاربرد میلگرد انتظار در فونداسیون

 

مهمترین کاربرد میلگرد ریشه افزایش مقاومت پی یک سازه میباشد. میلگرد ریشه در طراحی فونداسیون، نقش یک اتصال مهم و حیاتی و یکی از فاکتورهای موثر بر بررسی نیرو و نیز گشتاورهایی که بر سازه اعمال شده اند را بر عهده دارد. پی به پایین ترین قسمت هر سازه گفته می شود که وظیفه آن توزیع و انتقال بار و فشار از سمت بخش هایی بالاتر سازه مانند دیوارها و ستون ها را بر عهده دارد.
همچنین در طراحی فونداسیون، منتقل کردن نیروهای کششی و فشاری نیز توسط میلگرد ریشه انجام می شود. به میزانی که فونداسیون دقیق تر اجرا شود، استحکام و مقاومت ساختمان در طول زمان بیشتر و قابل اطمینان تر خواهد بود.

 

کاربرد میلگرد انتظار در دال چیست؟

 

اگر بخواهیم بیشتر در مورد کاربرد میلگرد انتظار بگوییم میتوانیم به کاربرد این محصول در اتصال دال و یا دیگر قسمت های آن به یکدیگر کاربر دارد. همچنین در زمینه زیرسازی و روسازی نیز بسیار کاربرد دارد.

 

جانمایی میلگرد انتظار در دال چگونه است؟

 

فاصله میلگرد های ریشه نباید زیاد به یک دیگر نزدیک باشند و این فاصله باید چیزی حدود به 3 سانتی متر باشد اگر که این فاصله نزدیک تر باشد ممکن است که کار ساخت را مختل کند. همچنین در صورت وجود فاصله زیاد نیز باز ممکن است که کار به مشکل بخورد بنابراین بهترین کار همان فاصله استاندارد میباشد. به جز این موارد جانمایی یا جایگذاری این میلگرد بر روی انتقال بار و ترک خوردگی نیز تاثیر میگذارد.

 

کاربرد میلگرد انتظار در فونداسیون

 

نحوه اجرای میلگرد انتظار

 

میلگرد ریشه را به دو روش می توان اجرا کرد:

  1. رایج ترین روش این است که پیش از بتن ریزی، میلگرد های کوتاه را در پی ساختمان قرار دهند. این روش هم مقرون به صرفه است و هم در آن نیازی به استفاده کردن از مواد شیمیایی نیست و همواره موفقیت آمیز عمل می کند.

  2. در روش بعدی که کمتر استفاده می شود و هزینه بیشتری به همراه دارد، سوراخ هایی در بتن ایجاد می کنند و میلگرد ها را در آن سوراخ ها قرار می دهند. سپس این حفره ها به وسیله مواد شیمیایی پر می شوند. روش دوم را معمولا در مواقعی که جاگذاری میلگرد قبل از ریختن بتن فراموش شود، استفاده می کنند.

     

 

نحوه اجرای میلگرد انتظار

 

استفاده از میلگرد یا آرماتور انتظار چه مزایایی دارد؟

 

استفاده از میلگرد ریشه مزایای بسیاری به همراه دارد مانند: انتقال موثر تر بار بین قسمت های مختلف سازه، کاهش بارگذاری بر درزها و انجام اتصالات قدرتمند و مقاوم بین بخش های مختلف ساختمان و در نتیجه افزایش طول عمر سازه، کاستن از تنش و تغییر شکل سازه، بالا بردن سرعت اجرا و ساخت، کاهش میزان مصرف میلگرد، فراهم کردن امکان گسترش سازه و افزودن تعداد طبقات جدید، پیشگیری از عواقب منفی تشکیل شدن درز سرد بین بخش ها و عضو های مختلف سازه و...
با توجه به مطالب ارائه شده می دانید که آرماتور یا میلگرد ریشه در ساختمان سازی اهمیت و کاربرد حیاتی و مهمی دارد و اگر به درستی و به دقت اجرا شود، اتصالات محکمی ایجاد کرده و با تسهیل کردن انتقال بار بین سازه باعث افزایش استحکام و طول عمر آن می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت میلگرد و قیمت آهن میتوانید به صفحه آن در سایت مراجعه بفرمایید.

 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ