فولاد فيدار

مولفه های اثر گذار بر قیمت آهن و میلگرد در سال 1403

مولفه های اثر گذار بر قیمت آهن و میلگرد در سال 1403

بازار آهن و فولاد داخلی پس از پشت سر گذاشتن تعطیلات هم اکنون در حال گذر از رکود سال گذشته می ‌باشد. این در حالی است که فعالیت بازار آهن و فولاد در روزهای ابتدایی سال در صورتی آغاز شد که مطابق سال ‌های گذشته در حالت نیمه تعطیل بود. نرخ اغلب محصولات فولادی نیز از در سال ۱۴۰۳ دارای روندی ثابت می ‌باشد. تقاضا در بازار داخلی به خاطر تعطیلات سال نو و همچنین آغاز سال جدید رونق نگرفته است و کارخانه ‌ها فعالیت ‌های خود را به تازگی آغاز کردند. تغییرات قیمت جزئی برخی از محصولات فولادی، از اواخر سال ۱۴۰۲ تا به امروز ادامه دارد؛ اما، این تغییرات چشمگیر نیستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه در ادامه مطلب همراه ما باشید. 


قیمت کنونی محصولات فولادی در بازار آهن و فولاد داخلی 


 بازار آهن و فولاد داخلی در ایران در ابتدای سال ۱۴۰۳ از رکود سال گذشته در حال گذر می ‌باشد و تقاضا در وضعیت کنونی رونقی ندارد. در روزهای گذشته بازار داخلی در حالت نیمه تعطیل قرار داشت و اغلب کارخانه‌ های تولید کننده و مبادی ‌های فروش نرخ محصولات را ثابت نگه داشته ‌اند. به طور مثال: قیمت انواع میلگردهای ساده و آجدار در بازار نیمه تعطیل در برخی از مبادی ‌های فروش در محدوده ۲۶۵۰۰ تا ۲۷ هزار تومان قرار گرفته است.

پیش بینی می‌ شود که با توجه به رشد میزان تولید و همچنین کاهش هیجانات در قیمت میلگرد در روزهای آتی شاهد اصلاح احتمالی هزار تومانی نرخ آن باشیم. البته ممکن است که این اصلاح هزار تومانی قیمت میلگرد در محصولات دیگری مثل تیرآهن نیز اتفاق بیفتد. در هفته‌ های پایانی و روزهای پایانی سال گذشته، قیمت تیرآهن 14 نسبت به نرخ میلگرد در تغییر بود و قیمتی غیرمنطقی داشت. نرخ دلار نیز در روز گذشته در ابتدای روز کاری در کانال ۶۱ هزار تومان قرار گرفت؛ اما، در واکنش به اخبار سیاسی، قیمت دلار در پایان روز به نیمه ‌های کانال ۶۲ هزار تومان نیز رسید و در پایان روز ۶۲۵۵۰ هزار تومان بود. 

قیمت تیراهن | قیمت میلگرد | فولادفیدار
در وضعیت کنونی اکثر مبادی ‌های فروش میلگرد و تیرآهن، نرخ این محصولات را ثابت اعلام می‌ کنند و با توجه به چالش‌ هایی که در بازار فولاد ممکن است در روزهای آتی ایجاد شود، برخی از افراد پیش‌ بینی می‌ کنند که شاهد افزایش قیمت آهن آلات باشیم. در سمت مقابل، برخی دیگر پیش‌ بینی می‌ کنند که شاهد اصلاح قیمت‌ ها باشیم. یکی از اصلی ‌ترین چالش‌ های پیش روی بازار فولاد در روزهای آتی، افزایش مالیات بر ارزش افزوده از ۹ درصد به ۱۰ درصد می ‌باشد.

همچنین، در سال ۱۴۰۳ کرایه حمل و نقل محصولات فولادی از ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده و چالش‌ های تامین انرژی صنایع تولید کننده نیز پیش روی سازندگان فولاد می ‌باشد. به طور کلی بازار آهن و فولاد داخلی در سال گذشته یعنی سال ۱۴۰۲ با چالش ‌هایی مثل تصمیمات خلق الساعه و بدون مشورت دولت مثل قطعی برق در فصل زمستان و قطع شدن گاز در فصل زمستان همراه بود که این موضوع به نوبه خود باعث افزایش بیش از حد قیمت‌ ها شده بود. شوک افزایش قیمت دلار نیز در پایان سال گذشته اثر زیادی در بازار فولاد گذاشت و منجر به افزایش غیرمنطقی قیمت محصولات فولادی و مالیات و حذف معافیت ‌های مالیاتی شد. 


علاوه بر این، افزایش نرخ تسهیلات از ۱۸ به ۳۰ درصد نیز به ضرر تولید کنندگان و بازار سرمایه بود. لذا؛ با توجه به چالش ‌های سال گذشته، پیش بینی می ‌شود که در سال ۱۴۰۳ هم برخی از این چالش‌ ها و یا گاهاً تمامی این چالش‌ ها، وجود داشته باشند. از جمله مهم ‌ترین مؤلفه ‌های اثر گذار و چالش‌ های پیش روی بازار فولاد در سال ۱۴۰۳ شامل عدم تامین انرژی برق یا گاز، افزایش قیمت حامل‌ های انرژی، افزایش نرخ مالیات و نرخ تهسیلات بانکی و...، می‌ باشند که برای تولید کنندگان فولاد، سالی سخت را رقم خواهند زد.

در شرایط کنونی بازار آهن وضعیت آرامی دارد و قیمت‌ ها روند ثابتی دارند. زیرا، هنوز افزایش مالیات‌ ها در قیمت آهن آلات اعمال نشده ‌اند و می ‌توان گفت که هم اکنون فرصت خوبی برای خرید محصولات فولادی می ‌باشد. بر اساس آمارها و گزارش‌ ها از بورس کالا نیز می ‌توان پی برد که با آغاز سال ۱۴۰۳ تقاضای خریدی در بورس کالا نیز وجود ندارد. به طور مثال: عرضه آهن اسفنجی در روز گذشته تقاضای چندانی نداشت و معاملات عمدتا بدون رقابت و در نرخ پایه ‌ای خود قرار داشتند. 

قیمت میلگرد | فولادفیدار


همچنین، قیمت برخی از محصولات فولادی در بورس کالا با آغاز سال جدید روندی کاهشی را در پیش گرفته‌ اند. به طور مثال: قیمت هر کیلو آهن اسفنجی نسبت به آخرین عرضه خود در سال گذشته حدود ۷۰۰ تومان کاهش پیدا کرده است و البته این کاهش قیمت فقط مختص آهن اسفنجی نبوده و شامل میلگرد بورسی و سایر محصولات نیز شده است. اما، قیمت آن ها با کاهش بسیار اندک همراه بودند. قیمت تیرآهن نیز در بازار آهن داخلی روندی ثابت را در پیش گرفته است به طوری که سایزهای مختلف این محصول حدوداً در هر شاخه با ۱۰ الی ۱۰۰ تومان کاهش همراه بودند.

اما، اغلب تولید کنندگان تیرآهن، نرخ این محصول را بدون افزایش یا کاهش اعلام کردند. قیمت میلگرد ساده و آجدار در اغلب شرکت ‌ها و مبادی ‌های فروش و کارخانه ‌های تولید کننده در هر کیلو بین ۲۶۵۰۰ تومان تا ۲۷۵۰۰ تومان بوده است و در برخی از کارخانه‌ ها با کاهش و در اغلب آن ها با روندی ثابت اعلام شده ‌اند. انواع پروفیل ‌ها مثل پروفیل‌ های صنعتی، پروفیل درب و پنجره و انواع قوطی ‌های آهنی و...، نیز حدوداً با روندی ثابت همراه بودند.

انواع ناودانی ‌ها و نبشی‌ ها و سپری‌ ها نیز به تبعیت از جو کلی بازار، روندی ثابت را در پیش گرفته‌ اند. قیمت انواع ورق ‌ها مثل: نرخ ورق ‌های سیاه، نرخ ورق ‌های رنگی، قیمت ورق‌ گالوانیزه، قیمت ورق‌ های آجدار و سایر ورق‌ های سرد و گرم با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی همراه بوده ‌اند و برخی دیگر از آن ها با هیچ نوع کاهشی همراه نبودند و قیمت آن ها ثابت اعلام شده است. 
خلاصه مطلب 
ما در این بخش از مطلب تلاش کردیم تا شما را با عوامل اثرگذار بر قیمت آهن در سال جدید آشنا کنیم. بازار آهن و فولاد در وضعیت کنونی روندی آرام دارد و همچنین تقاضای خرید مصرفی و سرمایه چندان زیادی برای آن گزارش نشده است. در وضعیت کنونی عوامل مختلفی بر قیمت محصولات فولادی اثرگذار هستند که از جمله مهم ترین آن ها می ‌توان به تامین انرژی، قیمت‌ های حامل انرژی، مالیات و نرخ تهسیلات بانکی و...، اشاره کرد. اگر در این زمینه سوالی دارید و یا می ‌خواهید از قیمت روز انواع محصولات فولادی مانند قیمت میلگرد اطلاع یافته و برای خرید اقدام کنید؛ می ‌توانید با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار نمایید. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ