فولاد فيدار

مشکلات اساسی بازار آهن

مشکلات اساسی بازار آهن

از روزهای پایانی بهمن تا به امروز، قیمت اغلب زیر مجموعه ‌های آهن آلات افزایش پیدا کردند. به نحوی که نرخ میلگرد تقریباً ۱۰ درصد و نرخ تیرآهن تقریباً ۲۰ درصد و سایر زیر مجموعه ‌ها نیز بین ۱ تا ۱۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کردند. با این حال، در بازار آهن و همچنین در بازار بورس کالا معاملات آنچنانی صورت نگرفته و متقاضیان مصرفی و سرمایه ‌ای زیادی در این بازارها وجود ندارند. همچنین، در بازار آهن مشکلات مختلفی پیش روی خریداران و تولید کنندگان وجود دارند. کارشناسان و فعالین حوزه آهن اعتقاد دارند که عوامل مختلفی مثل: افزایش قیمت دلار، قطعی گاز، انتظارات تورمی فعالان بازار، احتکار برخی انبارداران و...، از جمله عوامل اصلی افزایش قیمت هستند. عوامل دیگری نیز برای این موضوع اثرگذار بوده و مشکلات مختلفی را در بازار آهن ایجاد کردند که برای آشنایی با آن ها در ادامه مطلب همراه ما باشید.


وضعیت کنونی بازار آهن


در حال حاضر، در بازار آهن و فولاد شرایط دائم نیست و به طور مداوم در نوسان می ‌باشد. به طوری که یک روز قیمت محصولات فولادی در کارخانه‌ های تولید کننده روندی افزایشی دارند و در سمت مقابل در مبادی‌ های فروش با نرخ ثابت به فروش می‌ رسند. همچنین، یک روز اغلب محصولات روندی افزایشی دارند و روز دیگر محصولات فولادی روند کاهشی را در پیش می ‌گیرند. عوامل مختلفی وجود دارند که باعث بروز این نوسانات شده‌ اند که شامل: افزایش قیمت دلار، انتظارات تورمی فعالان بازار، احتکار برخی انبارداران و قطع شدن گاز برخی از کارخانه ‌ها کمبود نقدینگی در بازار معاملات اعتباری شمش بورس کالا و...، از جمله معضلات اصلی بازار آهن هستند. بر اساس آمارها و گزارش ‌ها قیمت دلار در ابتدای روز پنجشنبه از ۵۹ هزار تومان نیز عبور کرده و در پایان روز پنجشنبه به ۵۸۶۵۰ تومان رسیده است. در واقع، نرخ دلار نیز در این روزها روند ثابتی ندارد و به طور مداوم در حال تغییر است. قیمت میلگرد نیز در پایان هفته گذشته در اکثر کارخانه‌ های تولید کننده با افزایش ۱۰۰ الی ۵۵۰ تومانی در ازای هر یک کیلوگرم همراه بود.

قیمت تیرآهن | فولادفیدار
البته این افزایش قیمت شامل حال تمامی کارخانه ‌ها نبوده و تعدادی از آن ها مثل کارخانه ابرکوه و کارخانه میانه و همچنین کارخانه ذوب آهن اصفهان نرخ میلگردهای ساده و آجدار را در برخی از ضخامت ‌ها و سایزها با ثبات اعلام کردند. اما، سایر کارخانه ‌ها مثل آناهیتا گیلان و امیرکبیر قیمت محصولات خود را افزایش داده و در کارخانه آناهیتا نرخ میلگرد به ۲۷۳۰۰ تومان و در کارخانه امیرکبیر نرخ میلگرد به ۲۵۴۰۰ تومان رسیده است. تیرآهن نیز که یکی از مهم ترین مقاطع فولادی به شمار می ‌آید، در اغلب کارخانه ‌های تولید کننده بین ۷۰ الی ۱۵۰ هزار تومان در هر شاخه افزایش قیمت را تجربه کردند. البته، کارخانه تیرآهن ماهان و کارخانه ذوب آهن اصفهان نرخ تیرآهن‌ ها را در سایزهای مختلف با ثبات اعلام نمودند. برخی از مبادی ‌های فروش تیرآهن 14 نیز نرخ این محصول را با افزایش اعلام نمودند. اغلب ورق ‌های گرم مثل ورق سیاه در اغلب کارخانه‌ ها با افزایش ۲۰۰ الی ۸۰۰ تومانی همراه بودند. ورق گالوانیزه، ورق روغنی و ورق رنگی هم در تعداد زیادی از کارخانه ‌ها تقریباً ۵۰۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کردند. اما، تعدادی از شرکت ‌ها و مبادی ‌های فروش نرخ ورق سیاه، ورق گالوانیزه، روغنی رنگی و...، را بدون تغییر قیمت اعلام کردند.
در پایان هفته گذشته اغلب نبشی ‌ها و ناودانی ‌ها نیز با افزایش قیمت همراه بودند. به طوری که نرخ روز انواع نبشی‌ ها، نرخ روز انواع ناودانی ‌های ایرانی، نرخ روز انواع ناودانی ‌های اروپایی و سپری‌ ها نیز در تعداد زیادی از کارخانه ‌ها بین ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومان افزایش یافتند. نرخ روز انواع پروفیل‌ های درب و پنجره، نرخ روز انواع قوطی‌ های مبلی و نرخ روز انواع پروفیل ‌های صنعتی و...، نیز در برخی از کارخانه‌ های تولید کننده و شرکت‌ ها و مبادی ‌های فروش بین ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ تومان در هر شاخه افزایش پیدا کردند. اما، در سمت مقابل برخی دیگر از کارخانه ‌ها نرخ انواع پروفیل ‌های ذکر شده را بدون هیچ گونه افزایش یا کاهش اعلام نمودند. برخلاف روزهای گذشته در پایان روز پنجشنبه، قیمت انواع لوله ‌های مانیسمان، قیمت انواع لوله ‌های داربستی، قیمت انواع لوله ‌های درزدار، قیمت انواع لوله‌ های صنعتی و...، در اکثر کارخانه‌ های تولید کننده و شرکت‌ ها و حتی مبادی‌ های فروش تقریباً در هر شاخه بین ۵۰۰ الی ۱۱۰۰ تومان افزایش یافتند.

قیمت میلگرد | فولادفیدار
در بازار آهن و فولاد از ابتدای اسفند ماه تا به امروز شاهد افزایش قیمت قابل توجه و چشمگیر میلگرد و تیرآهن بوده‌ ایم. به نحوی که قیمت میلگرد از اول اسفند تا به امروز تقریباً ۱۰ درصد و تیرآهن تقریباً ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده ‌اند. عوامل مختلفی برای افزایش قیمت اثرگذار بودند که اولین عامل آن افزایش نرخ دلار و دیگری قطع شدن گاز می ‌باشد. در واقع، قطع شدن گاز صنایع و بخش فولاد در زمستان ۱۴۰۲ موجب شد تا تولید فولاد به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و به همین خاطر شاهد کاهش عرضه و افزایش قیمت مقاطع فولادی باشیم. افزایش قیمت دلار نیز موجب شده تا قیمت مواد اولیه فولاد و نهاده ‌های تولید به شدت افزایش یافته و در نتیجه نرخ نهایی هر یک از محصولات نیز افزایش پیدا کند. انتظارات تورمی فعالین بازار، احتکار برخی انبارداران، سیاست ‌های دولت، صادرات فولاد و...، همگی نقش پررنگی بر افزایش قیمت آهن آلات داشتند. 


مشکلات اصلی بازار فولاد و بورس کالا


برخی از تحلیلگران بازار آهن و فولاد داخلی بر این باورند که در وضعیت کنونی بازار فولاد با چالش‌ های متعددی مواجه است. در واقع، از یک سمت انتظارات تورمی هزینه فرصت نقدینگی تجار و از سمت دیگر کمبود تقاضا برای فولاد مشکلات متعددی را به بار آورده ‌اند. کاهش تقاضای واقعی از محل پروژه‌ های ساختمانی و رکود در بازار مسکن و همچنین سیاست ‌های قیمت گذاری دستوری، همگی فشارهای مضاعفی را بر بازار آهن ایجاد کرده و چالش ‌های مختلفی را به بار آوردند. علاوه بر تمامی این موارد، افزایش فروش نفت ایران و نرخ بهره بالای آن نیز یکی دیگر از عوامل و فاکتورهای خارجی است که توانسته قیمت آهن و فولاد را در داخل کشور تحت تاثیر قرار داده و همچنین باعث بروز چالش ‌های مختلفی شده است. در بورس کالا نیز در پایان روز چهارشنبه کمبود نقدینگی به وفور مشاهده شده است. معاملات اکثر عرضه ‌های بورس کالا نقدی نبوده و معاملات نقدی بسیار ضعیف گزارش شده ‌اند. دلایل مختلفی نیز برای این موضوع وجود دارند که یکی از اصلی ‌ترین آن عدم جذابیت معاملات اعتباری شمش برای خریداران نقدی هستند.
البته از سمت دیگر معاملات اعتباری در بورس کالا مشتریان ثابت خود را دارند و در این حیطه رونق نسبی وجود دارد. به طور کلی تقاضا برای فولاد در بورس کالا وجود دارد؛ اما، به خاطر کمبود نقدینگی خریداران به سمت معاملات اعتباری روی آوردند. معاملات محصول نهایی در این بازار برخلاف معاملات اعتباری شمش در تعیین نرخ بازار تاثیری ندارند. زیرا، گاهی قیمت محصولات نهایی در بورس کالا کمتر از قیمت آن در بازار آزاد می‌ باشند که این امر اثر معکوسی را بر قیمت گذاری در بازار داخلی آهن ایجاد می ‌کند. یکی از عوامل اثر گذار در آشفتگی وجود نوسانات در بازار داخلی نیز همین موضوع یعنی معاملات اعتباری شمش در بورس کالا می ‌باشد. معاملات اعتباری به نوعی با دلار ارتباط داشته و هر دو باعث بروز نوسانات شدید قیمتی در بازار فولاد داخلی شده ‌اند. علاوه بر بورس کالا در بازار آهن نیز معضل اصلی کمبود نقدینگی است برای حل این مشکل دولت باید سیاست ‌های پولی و مالی را در پیش بگیرد و همچنین برای ساماندهی معاملات اعتباری شمش نظارت و کنترل بیشتری داشته باشد. 
خلاصه مطلب
ما در این بخش از مطلب تلاش کردیم تا شما عزیزان را با وضعیت کنونی قیمت ‌ها در بازار آهن و مشکلات اساسی پیش روی بازار آهن و بورس کالا آشنا کنیم. قیمت ‌ها در شرایط کنونی در بازار آهن روند افزایشی دارند و از ابتدای اسفند تا به امروز نرخ اغلب محصولات مخصوصاً میلگرد و تیرآهن افزایش چشمگیری را تجربه کردند. با این حال مشکلات مختلفی در بازار آهن و بورس کالا وجود دارند که اصلی ‌ترین آن کمبود نقدینگی است. برای این که قیمت‌ ها در بازار آهن یک روند ثابت و واقعی را در پیش بگیرند، دولت باید سیاست ‌های پولی و مالی را اعمال نماید. با این کار هم مشکل کمبود نقدینگی رفع می‌ شود و هم سایر موانع موجود بر سر راه قیمت‌ ها رفع می ‌گردد. اگر سوالی در این زمینه دارید و یا می ‌خواهید اطلاعات بیشتری در رابطه با قیمت محصولات فولادی به دست آورید، می ‌توانید با همکاران ما در فولادفیدار ارتباط برقرار کنید. 


 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ