فولاد فيدار

فرمول قیمت گذاری محصولات فولادی در سال 1403

فرمول قیمت گذاری محصولات فولادی در سال 1403

با آغاز اردیبهشت ماه بازار آهن و فولاد داخلی در برخی از زیر مجموعه ‌های خود روند ثابت و اصلاحی را در پیش گرفته است. عوامل بسیار زیادی برای این موضوع تاثیرگذار بودند که شامل: کاهش تقاضا برای شمش فولادی، کاهش قیمت دلار و قیمت شمش در بازارهای جهانی، تغییر فرمول قیمت گذاری و...، می‌ باشند. فرمول قیمت گذاری میلگرد و تیرآهن در سال جدید دچار تغییراتی شده است و این موضوع به نوبه خود تاثیر زیادی بر اصلاح قیمت ‌ها گذاشته است. در حال حاضر در بازار فولاد اغلب زیر مجموعه ‌های آهن آلات مخصوصاً میلگرد و تیرآهن 14 روند کاهشی را در پیش گرفتند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و اطلاع از نحوه قیمت گذاری فرمول جدید آن در ادامه مطلب همراه ما باشید. 


قیمت کنونی محصولات فولادی در بازار آهن 


بیان کردیم که در حال حاضر بازار فولاد و آهن داخلی دارای روندی کاهشی بوده و نرخ اغلب زیر مجموعه‌ ها با کاهش و یا ثبات قیمت همراه هستند. به طور مثال: قیمت میلگرد در روز گذشته در اغلب کارخانه‌ های تولید کننده و شرکت ‌ها و مبادی‌ های فروش با کاهش ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومانی همراه بوده است. قیمت میلگرد در کارخانه ذوب آهن اصفهان در سایز ۱۶ و ۱۴ در هر کیلو حدوداً ۲۰۰ الی ۴۰۰ تومان کاهش پیدا کرده و به ۲۸ هزار تومان رسیده است. در کارخانه میلگرد میانه نیز نرخ انواع محصولات محصولات خود را در سایزهای مختلف با ثبات اعلام کرد و حدوداً در محدوده ۲۶۵۰۰ الی ۲۶۸۰۰ تومان به فروش رساند.

برخی از فعالان بازار آهن اعتقاد دارند که قیمت میلگرد در وضعیت کنونی در کف خود قرار دارد و هیچ گونه حباب منفی در رابطه با قیمت میلگرد وجود ندارد. در واقع، این افراد کانال ۲۶ هزار تومانی قیمت میلگرد را به علاوه ارزش افزوده را معقول می‌ دانند. با بررسی و مقایسه قیمت میلگرد آجدار در بازار داخلی و قیمت شمش صادراتی ایران می‌ توانیم پی ببریم که قیمت میلگرد در ایران با نرخ ارز واقعی چندان همخوانی ندارد و تفاوتی بین آن ها وجود دارد. 
زیرا، اگر ۱۰ درصد مالیات ارزش افزوده و همچنین ۱۱ درصد حداقل مارجین نورد را از نرخ نهایی میلگردها کم کنیم و آن را با قیمت شمش ۴۵۰ الی ۴۷۰ دلار درب کارخانه یا فوب نسبت دهیم، به نرخ معادل ۴۶ الی ۴۶ هزار تومان برای هر دلار خواهیم رسید. این موضوع به راحتی بیانگر این است که قیمت میلگرد در بازار داخلی به طور قابل توجهی بیشتر از قیمتی است که با توجه به نرخ شمش و نرخ ارز واقعی باید وجود داشته باشد. لذا، در وضعیت کنونی نوسانات جزئی در قیمت میلگرد به راحتی قابل مشاهده است و تاثیرات بسیار زیادی نیز و نرخ نهایی تیرآهن گذاشته است.

قیمت میلگرد | قیمت میلگرد | فولادفیدار

در سمت مقابل، برخی افراد اعتقاد دارند که قیمت میلگرد در کف خود قرار دارد و ضروری است که برای بررسی دقیق ‌تر وضعیت بازار عوامل مختلف تاثیرگذار بررسی شوند. برخی از مهم ترین عوامل اثرگذار بر قیمت میلگرد در وضعیت کنونی شامل: قیمت شمش نرخ ارز، هزینه ‌های تولید و تقاضای بازار می ‌باشند. در حال حاضر قیمت تیرآهن نیز یا با ثبات همراه بوده یا با کاهش جزئی مواجه شده است. به طوری که قیمت تیرآهن لانه زنبوری و هاش در روز گذشته تغییر چندانی را تجربه نکرده ‌اند و در اغلب کارخانه ‌ها و مبادی ‌های فروش با ثبات همراه بودند. 
قیمت تیرآهن در کارخانه ذوب آهن اصفهان نیز حدوداً بین ۵۰ الی ۱۰۰ هزار تومان کاهش و تجربه کرده است و در سایر کارخانه ‌ها نیز یا با ثبات یا با روند نزولی همراه بوده است. به تبعیت از جو کلی بازار قیمت نبشی و ناودانی نیز در اکثر کارخانه ‌های تولید کننده و شرکت‌ ها و مبادی ‌های فروش با ثبات نرخ همراه بودند. نرخ روز پروفیل‌ های آهنی، نرخ روز پروفیل ‌های سبک، نرخ روز پروفیل ‌های صنعتی و ساختمانی و...، در تعداد زیادی از کارخانه‌ های تولید کننده با ۵۰۰ تومان کاهش همراه بودند.

نرخ روز انواع لوله ‌های گازی، انواع لوله ‌های مانیسمان، انواع لوله ‌های داربستی و...، نیز در تعداد زیادی از کارخانه ‌های تولید کننده و شرکت ‌ها با ۵۰۰ تومان کاهش همراه بودند. انواع ورق ‌های سرد و گرم در روز گذشته با روند نزولی همراه بودند. به طور مثال: قیمت روز انواع ورق گالوانیزه، قیمت روز انواع ورق ‌های آلومینیومی، قیمت روز انواع ورق ‌های رنگی و ورق ‌های روغنی در اکثر شرکت ‌ها و کارخانه ‌های تولید کننده بین ۵۰۰ الی ۶۰۰ تومان کاهش پیدا کردند. اما، قیمت انواع ورق ‌های سیاه در کارخانه ‌های تولید کننده با ثبات همراه بودند و کاهش قیمتی برای ورق سیاه گزارش نشده است. 


تغییر فرمول قیمت گذاری آهن و فولاد 


در اخبار روزهای گذشته ابلاغیه جدید بورس کالا مبنی بر تغییر فرمول قیمت گذاری آهن گزارش شده است که نحوه محاسبه نرخ پایه ارز مقاطع فولادی را تغییر داده است. بر اساس این ابلاغیه به جای استفاده از میانگین معاملات شمش در هفته گذشته از میانگین نرخ پایه عرضه شمش همان هفته استفاده کردند. تغییر در فرمول گذاری نرخ محصولات فولادی تاثیر زیادی بر معاملات اعتباری در قیمت گذاری مقاطع فولادی و...، گذاشته است. بر اساس فرمول قبلی میانگین معاملات شمش معاملات نقدی و اعتباری بودند. اما، در فرمول جدید از میانگین نرخ پایه عرضه شمش استفاده می‌ کنند که فقط شامل معاملات نقدی همان هفته می ‌شود. این تغییر در شفافیت بیشتر بازار فولاد و کاهش نوسانات قیمتی تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. 
البته، برخی از فعالین حوزه بازار آهن اعتقاد دارند که تغییر در فرمول قیمت گذاری می ‌تواند تا حد زیادی به ضرر خریداران باشد. زیرا، آن ها مجبور می ‌شوند که قیمت‌ های بالاتری را برای محصولات پرداخت نمایند. همچنین، تغییر در فرمول قیمت گذاری تاثیر بسیاری بر بازار این محصولات خواهد گذاشت. البته، هنوز در ابتدای فرمول تغییر هستیم و برای قضاوت در مورد مزایا و معایب این تغییر کمی زود است و باید منتظر تاثیر آن بر بازار بود. تغییر نرخ پایه از ۱۱ درصد بالاتر از میانگین نرخ معاملاتی شمش هفته گذشته به ۱۶ درصد بالاتر از نرخ پایه ارز شمش همان هفته باعث افزایش آن شده است. بنابراین، بازنگری در تعیین قیمت میلگرد بورسی به ثبات بیشتر نرخ پایه عرضه این محصول و همچنین به تعدیل نوسانات موجود در بازار منجر می‌ گردد. 

قیمت میلگرد | فولادفیدار
از سمتی دیگر افزایش ۵ درصدی مارجین نورد و همچنین افزایش فاصله نرخ کف و سقف بازار از جمله مهم‌ ترین معایب تغییر فرمول گذاری قیمت آهن آلات هستند. برخی از افراد اعتقاد دارند که ۱۶ درصد مارجین میلگرد واقعی به نظر نمی ‌رسد و در مقایسه با بازارهای جهانی بسیار بالاتر می ‌باشد. مشخص کردن قیمت بر اساس نرخ پایه ارزی شمش همان هفته در واقع اقدامی مثبت و مطلوب به نظر می ‌رسد. اما، نوردکاران با پیشخور کردن این دستورالعمل می ‌توانند باعث افزایش فاصله نرخ در بازار شوند. در واقع، بازار در سطوح پایین قیمتی خود صرفه اقتصادی را دارا بوده و در مقابل نوسانات دستورالعمل ‌ها و...، بی تفاوت عمل می ‌کند. 


وضعیت کنونی محصولات فولادی در بورس کالا 


در شرایط کنونی در کشورمان ایران انتظارات تورمی تا حدودی فروکش کرده و احتمال تشدید تنش در منطقه به خاطر اتفاقات نظامی نیز کاهش پیدا کرده است. لذا، چه در بورس کالا و چه در بازار آهن نوردکاران به امید کاهش قیمت ‌ها در هفته‌ های آینده از خرید شمش فولادی تا حد زیادی اجتناب می ‌کنند. به نحوی که در روز گذشته حدوداً ۵۸ درصد از شمش فولادی عرضه شده در بورس کالا به فروش نرسیدند و بدون متقاضی باقی ماندند. با وجود کاهش تقاضا نرخ میلگرد در روز گذشته به خاطر معاملات ال سی و رقابت برای استفاده از مزیت ‌های این معاملات تا حد زیادی افزایش پیدا کرده به طوری که می ‌توان گفت کف قیمت میلگرد در روز گذشته در بورس کالا حدوداً ۲۷۶۰۰ تومان اعلام شده است. در روز گذشته تقاضا برای آهن اسفنجی برخلاف شمش فولادی پررونق بوده و حدوداً تقاضا برای آهن اسفنجی ۱۸۷ هزار تن و عرضه آن ۱۵۳ هزار تن بوده است. 
نرخ آهن اسفنجی نیز به ازای هر یک کیلوگرم ۱۳۳۰۰ تومان بوده که به دلیل نبود توازن در زنجیره آهن فولاد آهن اسفنجی مستعد نوسانات قیمتی می ‌باشد. در روز گذشته در بورس کالا حدوداً ۳۱۵ هزار و ۹۴۱ تن محصول فولادی عرضه شده‌ اند. از این میزان حدوداً ۲۴۲ هزار و ۹۴۱ تن به شمش بلوم اختصاص داده شده که قیمت پایه آن نیز حدود ۲۱۳ هزار تومان بوده است. همچنین ۷۰ هزار تن تختال با قیمت ۲۴۵ هزار ریال عرضه شده و ۳۰۰۰ تن ورق سرد نیز با قیمت پایه ۴۲۵ تومان به فروش رسیده است.

بر اساس ابلاغیه بورس کالا مبنی بر بهین‌ یابی خرید و فروش آهن اسفنجی از عرضه هفته جاری حذف خواهد شد. همچنین، عرضه های هفته آینده حداقل قیمت پایه میلگرد ۱۶ درصد و تیرآهن و قیمت نبشی و قیمت ناودانی ۱۹ درصد بالاتر از آخرین میانگین نرخ پایه عرضه شده خواهند بود. در وضعیت کنونی بازار میلگرد در بورس کالا مشتری آنچنانی ندارد و تقاضا برای آن همچنان در رکود به سر می ‌برد و فقط ۱۰ الی ۲۰ درصد از عرضه‌ های میلگرد به فروش می ‌رسند. 
خلاصه مطلب 
ما در این بخش از مطلب تلاش کردیم تا شما را با جدیدترین اخبار مبنی بر تغییر فرمول قیمت گذاری آهن و فولاد آشنا کنیم. در شرایط کنونی نرخ اغلب محصولات چه در بازار آهن داخلی و چه در بورس کالا دارای روندی نزولی هستند و تغییر فرمول قیمت گذاری نیز تاثیر بسیار زیادی بر این موضوع گذاشته است. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با قیمت روز آهن آلات و یا خرید انواع محصولات فولادی، می ‌توانید با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار کنید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ