فولاد فيدار

عقب نشینی قیمت محصولات آهنی و فولادی در بازار

عقب نشینی قیمت محصولات آهنی و فولادی در بازار

محصولات آهنی و فولادی در طی هفته دوم و سوم ابان، دچار نوسانات قیمتی شدند. علت اصلی این اتفاقات، افزایش قیمت دلار بود. اما، از روز گذشته شاهد بودیم که برخی از محصولات در بازار آهن با کاهش قیمت مواجه شدند. این کاهش قیمت جزئی بود اما، سبب شد تا فعالان این حوزه عقب نشینی کرده و از خرید دست بکشند. اگر تصمیم دارید تا هر یک از محصولات بازار آهن را خریداری کنید، بهتر است که با تحلیل های مربوط به این حوزه در چند روز اخیر آشنا شوید. برای آشنایی با این تحلیل ها و علت های عقب نشینی قیمت آهن در بازار، در ادامه مقاله با ما همراه باشید. 


تحلیل وضعیت بازار آهن در طی روز گذشته


بر اساس گزارش هایی که از چند روز اخیر بازار آهن و فولاد به دست ما رسیده است، برخی از محصولات در این بازار با کاهش قیمت مواجه بودند. این کاهش قیمت پس از چندین روز افزایش قیمت است که موجب شده برخی از افراد از خرید دست بکشند. البته، این اتفاق برای تمامی محصولات نبوده و فقط برخی از آن ها روندی کاهشی داشتند. در واقع، قیمت مابقی محصولات هیچ تغییری نکرده و ثابت بودند. در رابطه با این حوزه بهتر است بدانید که بازار ارز تا ابتدای روز گذشته، دچار نوسانات اندکی بود و نرخ دلار نزدیک به 35 هزار تومان بود. اما در اواسط روز نرخ دلار تقریبا 500 تومان افزایش داشت و در پایان روز گذشته، 35 هزار و 420 تومان معامله شد. 


تحلیل نرخ آهن آلات در روز گذشته 

قیمت اهن آلات، قیمت میلگرد ، قیمت نبشی، قیمت ناودانی
 روند کاهشی قیمت آهن در روز گذشته نیز کاملا مشهود بود به نحوی که در بازار، قیمت میلگرد 50 الی 500 تومان کاهش یافت. به عبارتی دیگر می توان گفت که کف قیمت پیشنهادی این محصول در روز گذشته در بازار آهن، نسبت به اواخر هفته گذشته، تقریبا 16 هزار تومان بود که این اتفاق نشان دهنده عقب نشینی قیمت میلگرد می باشد. در هفته گذشته قیمت میلگرد حدودا 16 هزار و 400 تومان به فروش رفت که در مقایسه با قیمت دیروز، روند کاهشی آن کاملا قابل مشاهده می باشد. لازم به ذکر است تا بدانید که قیمت میلگرد آجدار نیز در روز پیش در بازه ۱۵ هزار و ۶۰۰ الی ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد. همچنین، نرخ متوسط این نوع میلگرد نیز ۱۶ هزار و ۱۱۵ تومان بود که در مقایسه با پنجشنبه هفته گذشته، ۲۲۵ تومان کاهش یافته است.
علاوه بر میلگرد، انواع لوله های گازی، لوله های داربستی، لوله های مانیسمان و ... نیز در روز گذشته روندی کاهش داشتند. تمامی این لوله ها به طور میانگین 100 الی 300 تومان کاهش قیمت را تجربه کردند. در طی روز گذشته، قیمت پروفیل نیز در تعدادی از کارخانه های تولید کننده، حدودا 100 الی 250 تومان کاهش یافتند. اما، کاهش قیمت پروفیل در همه کارخانه ها قابل مشاهده نبودند و برخی از آن ها محصولات خود را بدون هیچ تغییری به فروش رساندند.  علاوه بر این، قیمت نبشی و قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی، در اغلب کارخانه های تولید کننده، نرخ ثابتی داشتند. 
نرخ انواع ورق ‌های سرد و گرم نیز، در طی روز گذشته بدون هیچ تغییری بودند. اما، این ثبات قیمت برای تمامی ورق ها نبود و نرخ ورق آهن دچار تغییراتی شد. این ورق، دیروز با 100 الی 300 تومان کاهش قیمت معامله شد. لازم به ذکر است تا بدانید که قیمت ورق روغنی نیز همانند سایر ورق های سرد و گرم، نرخی ثابت داشتند. اما، در مقابل تمامی این ها، قیمت ورق گالوانیزه روندی افزایشی داشت به نحوی که این محصول روز گذشته با 100 الی 200 تومان افزایش قیمت مورد معامله قرار گرفت. 
که یکی از پر فروش ترین محصولات آهنی است نیز دچار کاهش قیمت شد. به طوری که در روز گذشته قیمت هر شاخه تیرآهن 10 الی 100 تومان کاهش یافت. اما، این کاهش قیمت برای تمامی کارخانه ها نبود و چند کارخانه پر فروش، تیرآهن های خود را با 20 الی 30 تومان بیشتر به فروش رساندند. بنا به بررسی ها و گزارش هایی که از بازار آهن و فولاد به دست آمده می توانیم بیان کنیم که امروز تقریبا ۳۸۱ هزار و ۷۵ تن شمش بلوم تختال C و ورق گرم در بورس کالا و بازار عرضه خواهند شد. لذا، بهتر است بدانید که نرخ پایه شمش تقریبا ۱۳ هزار و ۵۲۰ تومان در نظر گرفته شده که این نرخ، دارای افزایشی 2 درصدی است. به همین دلیل، حجم عرضه این محصول، نسبت به هفته های گذشته حدودا 13 درصد کاهش یافته است. 


قیمت گذاری محصولات آهنی و فولادی بر اساس عرضه و تقاضا

قیمت آهن آلات
معاون بازرگانی گروه ملی فولاد صنعتی یزد، محمدرضا صادقی، در رابطه با قیمت گذاری های محصولات آهنی و فولادی بیان کرد:« دخالت دولت در زمینه تعیین قیمت محصولات آهنی و فولادی کارآمد نبوده و بهتر است که دولت، در این زمینه دخالتی نکند. لذا، برای تعیین قیمت آهن و فولاد باید به میزان عرضه و تقاضا بسنده کنیم و قیمت آن ها را بر این اساس، کاهش یا افزایش دهیم.» وی در ادامه گفت:« ما می توانیم با بررسی کردن بازارهای مالی، بازار ارز و .... متوجه شویم که بهترین روش قیمت گذاری محصولات، بر اساس سیستم بازار می باشد. در واقع، باید بازار تعیین کننده قیمت محصولات آهنی و فولادی شود.» 
در ادامه محمد رضا صادقی با تاکید کردن قیمت گذاری بر اساس عرضه و تقاضای محصولات بیان کرد:« اگر در هر یک از واحدهای مختلف زنجیره فولادی، میزان تقاضا و عرضه کاهش یا افزایش یابند، سیستم قیمت گذاری نیز از آن تاثیر می گیرند. زیرا، زمانی که تقاضا بالا باشد، قیمت ها نیز ناگزیر افزایش خواهند یافت. در مقابل، زمانی که عرضه کم باشد، قیمت آن ها نیز ارزان تر خواهد شد. لذا، تعیین قیمت دستوری از سمت دولت، کار ساز نمی باشد. » 
این شخص در ادامه بیان کرد:« قیمت گذاری های دستوری به طور معمول بر مبنای تقاضا محصولات هستند. بنابراین، اگر تقاضا برای خرید مواد اولیه همچون: سنگ آهن افزایش یابد، به ‌ناچار قیمت ‌های محصولاتی که از این ماده تولید می شوند نیز افزایش خواهند یافت. البته، گاهی این موضوع بلعکس نیز رخ می دهد؛ به طور مثال: زمانی که مواد اولیه ارزان شوند، محصول نهایی نیز ارزان تر می شود. در واقع، تولیدکننده برای اینکه سرمایه خود را به چرخه تولید برگرداند، مجبور است که محصول خود را با قیمتی ارزان تر به فروش برساند و یا تولید را متوقف کند که با این کار کاهش عرضه ایجاد خوهد شد.»


خلاصه مطلب
ما در این بخش سعی داشتیم تا شما عزیزان را با تحلیل های قیمت آهن آلات و فولاد در روز گذشته آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که اگر نیاز جدی به این محصولات ندارید، بهتر است تا آرام شدن اوضاع بازار از خرید دست بکشید. اما، اگر نیاز جدی به هر یک از محصولات آهنی و فولادی دارید، می توانید آن ها را از سایت ها و فروشگاه های معتبری خریداری کنید. برای این کار می توانید با همکاران ما در واحد فروش فولاد فیدار در ارتباط باشید و با کیفیت ترین محصولات آهنی و فولادی را با قیمتی مناسب، خریداری کنید. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ