فولاد فيدار

رتبه ایران در تولید جهانی فولاد در سال 2022

رتبه ایران در تولید جهانی فولاد در سال 2022

ایران یکی از کشورهایی است که فولاد را تولید کرده و به کشورهای دیگر صادر می کند که همین امر موجب می شود تا افراد سوال کنند که ایران هم اکنون چه رتبه ای در تولید جهانی فولاد دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بیان کنیم که کشور ما در سال 2022 در تولید جهانی فولاد در جایگاه هفتم قرار گرفته است. در واقع، ایران با 2.9 میلیارد تن فولاد، برای اولین بار در این جایگاه قرار گرفت و یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان محسوب شد. برای کسب اطلاع بیشتر در رابطه با این موضوع، می توانید در ادامه با ما همراه باشید. 


کسب رتبه هفتم ایران در تولید جهانی فولاد


همان طور که در بخش ابتدایی مقاله بیان کردیم، ایران در سال 2022 توانست با تولید 2.9 میلیارد تن فولاد، برای اولین بار جایگاه هفتم را کسب کند. بنا به گزارشاتی که به دست ما رسیده است می توانیم بیان کنیم که به نقل از انجمن جهانی فولاد، رشد ۹/ ۳ درصدی تولید فولاد ایران در نوامبر ۲۰۲۲ درحالی اتفاق افتاد که همه تولید فولاد جهان در ماه نوامبر ۷/ ۳‌ درصد و میزان تولید فولاد در کشور آمریکا ۵/ ۱۰ درصد کاهش یافت. به همین خاطر و بر اساس همین گزارش، تولید فولاد در کشورمان ایران ماه نوامبر، از کشور آلمان که یکی از بزرگ ‌ترین تولیدکنندگان فولاد در اروپا به حساب می آید نیز بیشتر بود. علاوه بر آلمان، تولید کشورمان از تولید فولاد کشور برزیل و کشور ترکیه هم بیشتر بوده است. 
به نحوی که تولید فولاد کشور آلمان در نوامبر 2022،  ۹/ ۱۷‌ درصد کاهش یافته و میزان آن حدودا به ۸/ ۲میلیون تن رسیده است. همچنین، تولید فولاد کشور برزیل نیز در نوامبر 2022، ۳/ ۱۶‌ درصد کاهش یافته و این میزان تقریبا به ۶/۲ میلیون تن رسیده است. کشور ترکیه هم همانند آلمان و برزیل دارای افت تولید شده به نحوی که ۴/ ۲ میلیون تن فولاد در ماه نوامبر تولید نموده که این میزان با افت ۷/ ۳۰ درصدی همراه بوده است که این میزان بسیار کمتر از سال های گذشته بوده است. بر خلاف این سه کشور، چین، هند و ایران توانستند میزان تولید فولاد را گسترش داده و با افزایش تولید فولاد در نوامبر ۲۰۲۲ مواجه شوند. به طوری که تولید فولاد در کشور چین دارای رشد ۳/ ۷ درصدی شد و میزان تولید آن در سال 2022 تقریبا به ۵/ ۷۴ میلیون تن رسید. همچنین، میزان تولید فولاد کشور هند  نیز با رشد ۷/ ۵ درصدی به ۴/ ۱۰ میلیون تن رسیده است.

مقایسه جایگاه ایران در تولید فولاد با سایر کشورها

فولاد چیست ؟ ویژگی ها و خصوصیات فولاد در صنعت | فولادفیدار


لازم به ذکر است تا بدانید که بر اساس گزارش های انجمن جهانی فولاد، از ابتدای ماه ژانویه 2022 سال میلادی تا پایان ماه اکتبر کارخانه های فولاد سازی سر تا سر دنیا، توانستند یک میلیارد و ۵۵۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کنند. با دانستن این میزان می توانیم پی ببریم که تولید در سال 2022 نسبت به سال گذشته با کاهش 4 درصدی همراه بوده است.  علاوه بر این، بهتر است تا بدانید که در اکتبر سال 2022 میلادی، 64 کشور در سر تا سر دنیا توانستند فولاد را تولید کنند که میزان تولید همه آن ها ۱۴۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تن فولاد خام شد که این میزان نسبت به سال 2021 میلادی، تغییری نکرده است. 
در رابطه با همین حوزه بهتر است تا بدانید که از ابتدای ماه ژانویه تا پایان ماه اکتبر ۲۰۲۲ میلادی، بیشترین میزان تولید فولاد خام جهان مربوط به کشور چین است که این کشور توانسته ۸۶۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد را تولید کند که با این حال میزان بیان شده نسبت به سال گذشته دچار کاهش 2.2 درصدی می باشد. اما، به جز کشور چین که رتبه اول را کسب کرد، کشورهای دیگری که توانستند رتبه دوم تا پنجم را کسب کنند به شرح زیر می باشند: 

 

  •    کشور هند با تولید به میزان ۱۰۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن فولاد خام که با رشد ۶.۱ درصدی همراه بوده است. 
  •     کشور ژاپن با تولید به میزان ۷۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن فولاد خام که با افت ۶.۵ درصدی همراه بوده است. 
  •     کشور آمریکا با تولید حدودا ۶۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تن فولاد خام با کاهش ۴.۸ درصدی
  •     روسیه با تولید ۶۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تن فولاد خام که با کاهش ۶.۶ درصدی همراه بوده است.


همان طور که متوجه شدید، اغلب کشور ها در سال 2022 نسبت به سال 2021 میلدادی، دچار افت تولید شده اند. به طور مثال: کشور کره جنوبی با تولید ۵۵ میلیون و۷۰۰ هزار تن فولاد خام، دچار افت پنج درصدی تولید فولاد شده است. علاوه بر کره جنوبی، کشورهای دیگری نیز دچار افت تولید شده اند که تعدادی از مهم ترین آن ها به شرح زیر می باشند: 

 

  •    کشور آلمان با تولید ۳۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تن ۶.۹ درصدی شده است. 
  •     کشور ترکیه با تولید ۳۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تن ۱۰.۱ درصدی شده است.
  •     کشور برزیل با تولید ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تن فولاد خام که دچار افت به میزان ۵.۲ درصدی شده است.


اما، در این میان، کشور عزیزمان ایران توانسته در با تولید 25 میلیون و 100 هزار تن فولاد خام، دارای رشد 9 درصدی باشد. در واقع، افزایش تولید فولاد در کشورمان ایران و مقاطع فولادی در زمانی رخ داد که نوسانات ارزی زیاد شدند و وضعیت قیمت گذاری محصولات مختلف اعم از: قیمت تیرآهن، قیمت ورق آهنی، قیمت میلگرد و قیمت فولاد را در بازار متزلزل شده بود.


افزایش تولید فولاد خام ایران

تولید فولاد | قیمت تیر اهن


بر اساس آمارهای و گزارشات وزارت صمت از فروردین ماه سال 1400 تا پایان بهمن ماه همان سال، شرکت های بزرگ تولید کننده فولاد در ایران موفق شدند که ۲۵ میلیون و ۵۲۴ هزار و ۵۰۰ تن فولاد خام را تولید کنند. البته لازم به ذکر است تا بدانید که کشورمان ایران در تولید محصولات معدنی و صنایع معدنی همچون: کاتد و شمش آلومینیوم و ... نیز دارای رشد چشمگیری شده است به نحوی که در تولید کاتد مس با رشد ۲.۸ درصدی همراه بود که این میزان به ۲۷۲ هزار و ۸۰۰ تن رسیده است. علاوه بر این، تولید شمش آلومینیوم کشورمان هم با رشد ۲۵.۸ درصدی همراه بوده و به ۵۲۰ هزار و ۱۰۰ تن رسیده است. 
بهتر است بدانید که فولاد ایران به کشورهای مختلفی صادر می شود که برخی از مهم ترین وارد کنندگان فولاد ایران که کشورهای خاور دور آسیا هستند شامل: کشور مالزی، کشور سنگاپور، کشور میانمار، کشور تایوان، کشور تایلند، کشور فیلیپین، کشور اندونزی و ... می باشند. علاوه بر این، بهتر است در جریان باشید که پیش از سال 2017 مقداری از تولید فولاد ایران به بازارهای اروپایی نیز صادر می شد که پس از آن سال، بنا به دلایل مختلفی ایران امکان صادرات به این بازارها را از دست داد. 


خلاصه مطلب
ما در این بخش تلاش کردیم تا شما عزیزان را با رتبه و جایگاه ایران در تولید فولاد خام آشنا کرده و هر آن چیزی که باید در رابطه با این موضوع بدانید را برای شما عزیزان بیان کردیم. لذا، به خاطر بسپارید که در سال 2022 اکثر کشورها بنا به دلایل مختلفی دچار افت تولید شدند و فقط کشور ایران و دو الی سه کشور دیگر دارای رشد تولید بودند. لذا، اگر هم اکنون می خواهید در رابطه با این مسئله اطلاعات بیشتری را کسب کنید و یا با قیمت روز هر یک از محصولات فولادی به خوبی آشنا شوید، می توانید با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار کنید. آن ها اطلاعات کاملی را به شما در این زمینه ارائه کرده و شما عزیزان را در این حوزه به خوبی راهنمایی خواهند کرد. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ