فولاد فيدار

دلیل وجود نوسان قیمتی در بازار آهن

دلیل وجود نوسان قیمتی در بازار آهن

قیمت محصولات فولادی در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ نوسانات مختلفی را پشت سر گذاشتند. به طوری که برخی از محصولات در تعدادی از کارخانه‌ ها روند افزایشی و در سمت مقابل در مبادی ‌های فروش روندی کاهشی را در پیش گرفته ‌اند. همچنین، برخی دیگر از محصولات فولادی با ثبات همراه بوده و در برخی از کارخانه ‌ها با افزایش جزئی همراه بودند. دلایل مختلفی برای وجود این نوسانات در بازار آهن وجود دارند که اصلی ‌ترین آن ها محدودیت مصرف گاز صنایع فولاد و افزایش قیمت دلار و...، می‌ باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از قیمت روز محصولات فولادی در ادامه مطلب همراه ما باشید. 


قیمت کنونی محصولات فولادی در بازار آهن 


در شرایط فعلی بازار آهن و فولاد، قیمت ‌ها به طور مداوم در حال تغییر هستند و با نوسانات قابل ملاحظه‌ ای همراه می‌ باشند. به طوری که در لحظه ‌ای شاهد افزایش قیمت‌ ها و در لحظه ای دیگر شاهد کاهش قیمت ‌ها هستیم. قیمت دلار نیز در وضعیت کنونی که روزهای پایانی سال به شمار می‌ آید، نوسانات افزایشی را همچنان در پیش گرفته است. البته شدت این نوسانات کاهش پیدا کرده و مثل روزهای اول نیست. قیمت میلگرد در روز پنجشنبه هفته گذشته در اغلب کارخانه ‌های تولید کننده با افزایش اعلام شده است. قیمت میلگردهای مختلف در سایز و ضخامت ‌های مختلف، در روز پنجشنبه علاوه بر کارخانه ‌های تولید کننده در مبادی‌ های فروش و شرکت ‌ها نیز با افزایش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی همراه بوده است. به طوری که نرخ میلگرد در کارخانه آناهیتا گیلان تقریبا ۲۷۵۰۰ تومان، در کارخانه امیرکبیر خزر تقریباً ۲۵۵۰۰ تومان، در کارخانه ذوب آهن اصفهان تقریباً ۲۷ هزار تومان و در سایر کارخانه‌ ها نیز با افزایش قیمت اعلام شده است. میانگین قیمت میلگرد در پایان روز پنجشنبه هفته گذشته بین ۲۶۲۰۰ الی ۲۷۵۰۰ تومان گزارش شده است. این میزان بیانگر افزایش قیمت میلگرد نسبت به هفته گذشته می ‌باشد. 

قیمت تیرآهن | قیمت میلگرد | فولادفیدار
تیرآهن نیز که یکی از اصلی ‌ترین محصولات بازار آهن به شمار می‌ آید، همواره نرخ آن به تبعیت از قیمت میلگرد بوده است. به طوری که اگر قیمت میلگرد افزایش پیدا کند؛ نرخ تیر آهن نیز به تبعیت از آن روند صعودی را در پیش می ‌گیرد و بالعکس در صورتی که میلگرد کاهش قیمت را تجربه کند، نرخ این محصول نیز به تبعیت از آن کاهش پیدا می ‌کند. در روز پنجشنبه هفته گذشته نیز تا پایان روز نرخ انواع تیرآهن‌ ها در سایزهای مختلف با افزایش ۱۰ الی ۶۰ هزار تومانی در هر شاخه همراه بودند. به طوری که نرخ این محصول در اغلب کارخانه ‌های تولید کننده و شرکت ‌ها و حتی مبادی ‌های فروش نیز با این میزان افزایش همراه بودند. البته در بعضی از کارخانه ‌های تولید کننده تیرآهن مثل ذوب آهن اصفهان، کاهش قیمت جزئی گزارش شده است و در کارخانه دیگری نیز برای این محصول، ثبات قیمت‌ ها ثبت شده است. انواع ورق ‌های سرد و گرم مثل ورق سیاه که یکی از مهم‌ ترین محصولات به شمار می ‌آید، در پایان هفته گذشته با افزایش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی همراه بوده است. به طوری که قیمت این محصول در اغلب کارخانه ‌های تولید کننده و حتی مبادی ‌های فروش با افزایش گزارش شده و هیچ کاهشی برای ورق سیاه در پنجشنبه هفته گذشته ثبت نشده است. 
سایر ورق ‌ها نیز مثل: قیمت ورق‌ گالوانیزه ، قیمت روز ورق ‌های روغنی، قیمت روز ورق ‌های رنگی و...، در اکثر کارخانه ها به ازای هر کیلوگرم بین ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومان افزایش یافتند. اما، در سمت مقابل برخی از کارخانه ‌های تولید کننده ورق سرد و گرم مثل فولاد مبارکه، افزایش قیمتی را برای محصولات خود اعمال نکرده است. قیمت انواع نبشی‌ ها و ناودانی ‌ها برخلاف نرخ محصولات فولادی، در روز پنجشنبه با کاهش همراه بودند. البته این کاهش شامل حال تمامی کارخانه‌ ها نبوده و این میزان حدوداً بین ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان می‌ باشد و مابقی کارخانه ‌های تولید کننده نبشی ناودانی و حتی سپری، نرخ محصولات خود را بدون تغییر اعلام کردند. انواع پروفیل‌ ها مثل قیمت پروفیل درب و پنجره، قیمت پروفیل مبلی، قیمت انواع پروفیل ‌های ستونی، قیمت انواع پروفیل‌ های ساختمانی و صنعتی و...، در تعدادی از کارخانه ‌ها در هر شاخه بین ۵۰۰ الی ۶۰۰ تومان افزایش را تجربه کردند. اما نوسانات قیمتی در پروفیل ‌ها نیز گزارش شده است و برخی از کارخانه ‌ها قیمت این محصول را بدون افزایش و یا حتی با کاهش جزئی اعلام کردند. انواع لوله ‌های درزدار و بدون درز نیز در پایان هفته گذشته، بدون تغییر در کارخانه‌ های تولید کننده و همچنین مبادی ‌های فروش عرضه شدند. 


وضعیت کنونی بازار بورس کالا 


علاوه بر بازار آهن در بورس کالا نیز در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ شاهد نوسانات قیمتی هستیم. در ۱۱ ماهه اول سال تولید آهن اسفنجی تقریباً ۹ درصد افزایش یافته است. بر اساس اعلام انجمن تولیدکنندگان فولاد کشورمان ایران، تولید فولاد میانی به طور کلی در ۱۱ ماهه اول سال در مقایسه با سال گذشته با افزایش ۶ درصدی همراه بودند. به طوری که تولید فولاد میانی یعنی بیلت و بلوم و اسلب و آهن اسفنجی و...، در ۱۱ ماهه سال جاری حدد ۲۹ میلیون و ۳۳۴ هزار تن رسیده است. بر این اساس تقریبا ۱۸ میلیون و ۴۵۴ هزار تن سهم تولید بیلت و بلوم و ۱۰ میلیون و ۸۸۲ هزار تومان سهم تولید اسلب می ‌باشد. میزان تولید هر یک از این محصولات با افزایش همراه بودند؛ اما، تولید مقاطع تخت فولادی و همچنین تولید مقاطع طویل فولادی با رشد منفی همراه بودند و می‌ توان گفت که میزان تولیدات آن ها کاهش پیدا کرده است. 
به طوری که تولید مقاطع تخت مثل ورق گرم حدوداً ۸ میلیون و ۳۲۷ هزار تن بوده که امسال به ۷ میلیون و ۸۹۸ هزار تن رسیده است. همچنین، ورق سرد نیز ۲ میلیون و ۱۶۶ هزار تن بوده که امسال به یک میلیون و ۵۳۹ هزار تن رسیده است. در یازده ماهه سال جاری نیز تولید تیرآهن با افزایش همراه بوده؛ به طوری که این افزایش حدوداً به ۳ درصد می‌ رسد. در مدت مشابه سال قبل حدوداً یک میلیون و ۲۰۹ هزار تومان بوده و تولید میلگرد هم با حدوداً ۲ درصد کاهش به ۹ میلیون و ۵۳۸ هزار تومان رسیده است. تولید ناودانی سپری نبشی و سایر مقاطع تحویل فولادی نیز با کاهش حدود ۹ درصدی همراه بودند. اما، تولید آهن اسفنجی بر اساس گزارش‌ های انجمن فولاد ایران با افزایش ۹ درصدی به ۳۱ میلیون و ۴۶۶ هزار تن رسیده و تولید گندله نیز با افزایش شش و نیم درصدی به ۵۳ میلیون و ۱۹۹۹ هزار تن رسیده است. 
 خلاصه مطلب
 ما در این بخش از مطلب تلاش کردیم تا شما را با نوسانات مختلفی که در بازار آهن وجود دارند، آشنا کنیم. در وضعیت کنونی عوامل مختلفی بر روی این نوسانات قیمتی اثر گذار هستند که یکی از مهم‌ ترین آن ها عدم وجود ثبات در بازار ارز می ‌باشد. همچنین هر ساله در روزهای پایانی سال، قیمت محصولات فولادی با نوسانات قیمتی همراه هستند که امسال نیز از این قاعده مستثنا نمی باشد. اگر می ‌خواهید تا با قیمت روز هر یک از محصولات فولادی ذکر شده مثل: میلگرد، تیرآهن و...، آشنا شوید؛ می ‌توانید با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار کنید. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ