فولاد فيدار

دلایل ایجاد نوسان در بازار آهن و فولاد

دلایل ایجاد نوسان در بازار آهن و فولاد

با بررسی هایی که در روزهای گذشته انجام دادیم، هر یک از شما عزیزان را از وضعیت کلی بازار آهن مطلع کردیم. در حال حاضر، در بازارهای مالی مختلف الخصوص در بازار آهن و فولاد، ثبات وجود ندارد به نحوی که با آغاز این هفته، فعالیت بازار آهن با نوسانات محدودی رو به رو شده است. در واقع، نرخ محصولات فولادی ثابت نیستند و تعدادی از مبادی های فروش قیمت را بدون هیچ تغییری اعلام می کنند. اما، در سمت مقابل، تعدادی از کارخانه های تولید کننده و همچنین شرکت ها نرخ محصولات فولادی را با کاهش یا افزایش به فروش می رسانند. علاوه بر این، در بازار ارز نیز نوساناتی جزئی مشاهده می شود به طوری که قیمت دلار در ابتدای روز گذشته به کانال ۵۰ هزار تومان رسید. اما، نرخ دلار مجددا دچار افزایش شد و تقریبا به کانال  ۵۱ هزار تومانی رسید و در نهایت، در انتهای روز گذشته در بازار آزاد ۵۱ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد. تمامی این نوسانات دارای دلایلی می باشند که اگر می خواهید با آن ها آشنا شوید، در ادامه همراه ما باشید. 


بررسی قیمت های نوسانی محصولات فولادی در بازار آهن


پیش از این که بخواهیم شما عزیزان را با دلایل ایجاد نوسان در بازار آهن و فولاد آشنا کنیم، بهتر است تا با قیمت های نوسانی محصولات فولادی در این بازار آشنا شوید. در رابطه با بررسی قیمت های نوسانی محصولات فولادی در بازار آهن لازم به ذکر است تا بدانید که نرخ روز میلگرد ساده و همچنین نرخ روز میلگرد آجدار در اغلب شرکت ‌ها و کارخانه های تولید کننده، با ثابت همراه بود. البته، این ثبات مختص تمامی کارخانه ها نبود و چند کارخانه قیمت میلگرد آجدار را با 100 الی 500 هزار تومان کاهش، به فروش رساندند. این در حالی است که پیش بینی می شد تا نرخ این محصول در روزهای آینده افزایشی باشند. نرخ انواع تیرآهن نیز در قسمت شاخه‌ فروشی از این قاعده مستثنی نبودند و نوسانات متعددی را تجربه می کنند. به نحوی که نرخ تیر ذوبی و فایکو تقریبا بین ۵۰ الی ۱۵۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است. نرخ تیرآهن کرمانشاه، نرخ تیرآهن ظفربناب و نرخ تیرآهن فولاد یزد نیز همگی، بدون هیچ گونه تغییری عرضه شدند.  اما، برخلاف آن ها، قیمت تیرآهن کوثر اهواز تقریبا ۵۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. 
لازم به ذکر است تا بدانید که نوساناتی قیمتی فقط مختص میلگرد و تیرآهن نیست و تقریبا، شامل حال تمامی مقاطع فولادی شده است. به طوری که نرخ روز انواع نبشی، نرخ روز انواع ناودانی ایرانی، نرخ روز انواع اروپایی و نرخ روز انواع سپری ها نیز تقریبا در تمامی شرکت‌ ها یکسان نبودند. در واقع، برخی از شرکت ها محصولات را با کاهش نرخ به فروش می رساندند و در سمت مقابل، برخی دیگر محصولات را با افزایش قیمت به فروش می رساندند. علاوه بر شرکت ها، مبادی های فروش نیز نرخ ثابتی نداشتند و تعدادی از آن ها این محصولات را با کاهش 100 الی 400 هزار تومانی به فروش می رساندند و تعدادی دیگر با افزایش قیمت همراه بودند. علاوه بر موارد فوق، قیمت روز پروفیل آهنی، نرخ روز پروفیل مبلی، نرخ روز پروفیل صنعتی و نرخ روز انواع قوطی نیز در اغلب شرکت‌ ها ثابت بیان شدند. اما، بر خلاف آن ها، نرخ روز پروفیل نیکان و قیمت روز پروفیل کیان پرشیا تقریبا با ۱۰۰ تومان کاهش همراه بودند. 
به خاطر بسپارید که قیمت روز قوطی پروفیل ساختمانی در کارخانه مبارکه در سایز، ۲ میلی متری تقریبا ۳۷ هزار تومان اعلام شده است. قیمت روز انواع لوله های داربستی، قیمت روز انواع لوله های صنعتی، قیمت روز انواع لوله های مبلی، قیمت روز انواع لوله های درزدار و بدون درز هم از این قاعده نوسانی پیروی نکرده و تقریبا در تمامی شرکت ‌ها بدون هیچ گونه تغییری به فروش رسیدند. نرخ روز ورق گرم آهنی نیز در تعداد کثیری از مبادی های فروش بدون تغییر قیمت همراه بود؛ اما؛ نرخ روز ورق سیاه در کارخانه فولاد مبارکه در برخی ضخامت ‌ها و ابعاد، با افزایش ۲۰۰ تومانی همراه بوده است. علاوه بر ورق گرم آهنی و ورق سیاه، قیمت روز انواع ورق های سرد گالوانیزه، قیمت روز انواع ورق های روغنی و قیمت روز انواع ورق های رنگی هم، تقریبا در تمامی بنگاه ‌ها با ثابت نرخ همراه بوده اند.
در حال حاضر که با نوسانی بودن نرخ محصولات فولادی آشنا شدید، می توانید به صورت کلی این بازار را تحلیل کنید. به عبارتی بر اساس نوساناتی که در روز گذشته در بازار آهن وجود داشت، می توانیم بیان کنیم که بازار، در حال کف‌ زنی می باشد. لذا، ممکن است که با توجه به سهمیه ‌بندی و اعمال محدودیت ها در رابطه با برق صنایع فولادی، موج ریزی در هفته دوم خرداد مشاهده شود. البته، این مسئله یک احتمال است و نمی ‌توانیم به صورت قطعی وقوع آن را بیان کنیم. در واقع، عملی شدن این جریان به عوامل مختلف، سیاسی و همچنین، سایر مسائل بستگی دارد. به خاطر بسپارید که به جز محدودیت در صنایع برق و کمبود انرژی، موارد دیگری هم وجود دارند که اگر تمامی آن ها به وقوع بپیوندند ، به احتمال غریب به یقین، در خرداد ماه با افزایش قیمت ها به صورت غیر قابل پیش بینی، رو به رو خواهیم بود. البته، وقوع این اتفاقات، علاوه بر قیمت محصولات فولادی، بر نرخ ارز نیز اثر گذار خواهد بود و احتمال افزایش نرخ ارز، احتمال افزایش نرخ جهانی فولاد، احتمال افزایش نرخ محصولات صادراتی ایران و کاهش تولید را تجربه خواهیم کرد. 

قیمت آهن آلات | فولادفیدار
دلایل و عوامل اثر گذار بر نوسانی شدن قیمت فولاد 


هم اکنون که به طور کامل و مفصل با نوسانی بودن نرخ محصولات فولادی آشنا شدید، در این بخش تصمیم داریم تا هر یک از شما عزیزان را با دلایل و عوامل اثر گذار بر نوسانی بودن نرخ این محصولات آشنا کنیم. بر اساس گزارشاتی که به دست ما رسیده است، می توانیم خدمت شما عزیزان بیان کنیم که قیمت ‌های جهانی، حاکی از آن هستند که روند کاهشی محصولات فولادی در برخی از کارخانه ها، همچنان ادامه خواهند داشت . در این رابطه بهتر است تا بدانید که نرخ میلگرد صادراتی چین در هر تن فوب، تقریبا به ۵۶۰ دلار رسیده است و نرخ میلگرد بورس شانگهای نیز در هر تن، تقریبا ۵۲۰ دلار اعلام شده است. علاوه بر این، نرخ میلگرد صادراتی کشور ترکیه نیز با افزایش ۵ دلاری همراه بوده و نرخ هر یک تن آن تقریبا به ۶۲۰ دلار رسیده است. همچنین، نرخ ورق گرم فوب دریای سیاه حدودا ۶۱۵ دلار بیان شده که نشان دهنده افزایشی بسیار جزئی می باشد. 
به یاد داشته باشید که نرخ ورق صادراتی کشور چین  با کمی کاهش همراه بوده و هر تن آن به ۵۵۹ تا ۵۷۵ دلار رسیده است. علاوه بر این، بیلت صادراتی دریای سیاه نیز از ۵۲۴ تا ۵۲۹ دلار در هر تن به ۵۲۵ دلار رسیده است که این محصول در بازار چین در هر تن، با کمی کاهش ۴۸۸ دلار اعلام شده است. اما، نرخ محصولات فولادی صادراتی ایران در مقایسه با سایر کشورهای ذکر شده، پایین تر می باشد.  به عنوان مثال : قیمت اسلب فوب ایران در هر تن تقریبا، ۴۸۰ دلار اعلام شده است و این در حالی می باشد که قیمت اسلب برزیل در هر تن، حدودا ۶۸۰ دلار معامله شده است. علاوه بر اسلب فوب، بیلت صادراتی کشورمان ایران نیز تقریبا، ۱۹۷ دلار ارزان تر از بیلت صادراتی کشور ترکیه فروخته شده است. لذا، ممکن است که سوال کنید چرا نرخ محصولات صادراتی ایران، کمتر از سایر کشورها می باشد؟ در پاسخ به سوال شما باید بیان کنیم که دلایل مختلفی و.جود دارند که هم باعث ایجاد نوسان در بازار داخلی شده اند و هم باعث شده اند تا نرخ محصولات ما در بازارهای خارجی، کمتر باشد. 
در رابطه با بررسی دلایل ارزان تر بودن محصولات کشورمان ایران در مقایسه با سایرین، باید خدمت شما عزیزان بیان کنیم که این مسئله همواره یکی از چالش‌ های صنعت فولاد ایران بوده است که بنا به دلایل مختلفی می باشد که تعدادی از آن ها را در این بخش معرفی خواهیم کرد.  یکی از اصلی ترین این دلایل، بالا بودن تعداد واحدهای فولادی و ناهماهنگی بین واحدها می باشد. این امر به نوبه خود باعث ایجاد رقابت منفی در بازارهای هدف صادراتی شده است. علاوه بر این، عامل دیگری وجود دارد که مربوط به مشتریان محدود صادراتی می باشد و این عامل نیز به نوبه خود باعث کاهش نرخ محصولات صادراتی ایران و همچنین نوسانی شدن قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی شده است. به یاد داشته باشید که تمرکز صادرات فولاد بر محصولات میانی، رقابت جهانی و فروش اعتباری آن نیز یکی دیگر از عوامل اثر گذار بر نرخ محصولات فولادی در بازار داخلی و کاهش قیمت فولاد صادراتی ایران می باشد. البته، این عوامل در این جا به پایان نمی رسد و محدودیت دسترسی تولیدکنندگان ایرانی به ابزارهای نوین مالی در بازارهای جهانی نیز شامل این دلایل می باشد. 
خلاصه مطلب
ما در این بخش تلاش نمودیم تا شما را با دلایل ایجاد نوسان در بازار داخلی و همچنین در بازار صادراتی آشنا کنیم. به یا داشته باشید که همواره چندین عامل سبب بروز چنین اتفاقاتی می شوند و فقط یک یا چند عامل جزئی نمی تواند باعث بروز چنین اتفاقاتی شود. اگر نیاز دارید تا اطلاعات دیگری در این زمینه دریافت کنید و یا سوال دیگری در رابطه با این موضوعات دارید، می توانید از متخصصین ما در این حوزه یاری بگیرید. علاوه بر این، اگر می خواهید به صورت روزانه از نرخ هر یک از محصولات فولادی اعم از: انواع میلگرد، انواع تیرآهن، انواع نبشی و .... مطلع شوید، می توانید با همکاران ما در واحد فروش فولاد فیدار ارتباط برقرار نمایید. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ