فولاد فيدار

حباب قیمتی محصولات فولادی در بازار آهن

حباب قیمتی محصولات فولادی در بازار آهن

سال ۱۴۰۳ به نحوی آغاز شده که نوسانات قیمتی مختلفی را در بازار آهن به وجود آورده است.  دلایل مختلفی بر این موضوع اثر گذار بوده ‌اند و هر یک از آن ها به نوبه خود باعث ایجاد نوسانات زیادی در بازار آهن و فولاد در ابتدای سال جدید شده اند. از جمله مهم ترین این دلایل شامل: ترس از افزایش قیمت دلار تا ۶۵ هزار تومان و عدم تناسب قیمت مواد اولیه با نرخ روز میلگرد و...، می‌ باشند. هر یک از این دلایل علاوه بر این که نوسانات قیمتی را در بازار ایجاد کرده ‌اند، بلکه باعث شده ‌اند تا فعالین بازار با احتیاط رفتار کرده و بسیاری از معاملات به تعلیق بیفتند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه در ادامه مطلب همراه ما باشید.

وجود حباب ۱۵ درصدی قیمت محصولات فولادی


بازار آهن و فولاد داخلی کشورمان ایران در نخستین روزهای فعالیت کاری خود در سال ۱۴۰۳ در وضعیتی نابسامان و آشفته قرار دارد. بیان کردیم که دلایل مختلفی برای این آشفتگی و نوسان وجود دارند که اصلی ‌ترین آن ها شامل: ترس از افزایش قیمت دلار تا ۶۵ هزار تومان و عدم تناسب قیمت مواد اولیه با نرخ روز میلگرد می ‌باشد. این عوامل سبب شده ‌اند که فعالین بازار با احتیاط رفتار کرده و همچنان معاملات در رکود به سر ببرند. شایعاتی که در بازار وجود دارند نیز باعث شده‌ اند تا نرخ ارز و طلا التهابات بیشتری داشته و به نوعی تشدید شود که شایعاتی مثل آمادگی ایران برای پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی می ‌باشند.

این شایعات موجب شده‌ اند که قیمت دلار در بازار آزاد به بیش از ۶۴ هزار تومان برسد و این موضوع سبب شده تا در بازار آهن و فولاد فعالین عقب گرد کرده و همچنین نرخ محصولات فولادی افزایش پیدا کند. فروشندگان در حال حاضر در بازار آهن و فولاد با احتیاط فراوان حاضر می ‌شوند و تمایلی به عرضه محصولات خود با نرخ پایین ‌تر از کف بازار ندارند. در سمت مقابل، خریداران نیز از خرید محصولات فولادی با قیمت ‌های بالا خودداری می ‌کنند و برای خرید این محصولات منتظر ثبات قیمت ‌ها می ‌باشند.

قیمت میلگرد | فولادفیدار | خرید میلگرد

نیمه دوم سال گذشته تقاضای خرید آهن بخش قابل توجهی از تقاضای معمول بهار را پوشش داده بود و پس از آن در روزهای پایانی سال شاهد رکود تقاضای مصرفی سرمایه ‌ای بوده ‌ایم. این رکود تقاضای خرید آهن از روزهای پایانی سال گذشته آغاز شده و تا به امروز نیز ادامه دارد و در حال حاضر نیز شاهد رکود در بازار آهن و فولاد می ‌باشیم. میزان زیادی از میلگردهای ساده و آجدار خریداری شده در فصل زمستان هنوز هم به دست مصرف کنندگان نهایی خود نرسیده ‌اند که این موضوع به نوبه خود باعث تشدید رکود در بازار می ‌شود.

در هفته گذشته که به نوعی به صورت جدی هفته اول کاری در فروردین ماه به شمار می ‌آمد، علی الخصوص در پایان هفته؛ قیمت ‌ها به صورت جدی افزایش پیدا کرده و پیشخور شدن هیجانات نیز از انتظار افکار عمومی برای اقدام ایران در برابر حمله اسرائیل موجب شده تا این شیب تندتر شود. در پایان روز کاری پنجشنبه در بازار آهن کف قیمت میلگرد ۲۶۵۰۰ تومان بود که این قیمت بیانگر افزایش نرخ ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی قیمت میلگرد می ‌باشد. قیمت میلگرد ۱۰ در برخی از کارخانه ‌ها با قیمت ۲۸ هزار تومان به فروش رسید. با این حال به طور میانگین امکان خرید میلگرد با قیمت حدودی ۲۷ هزار تومان تا ۲۷۵۰۰ تومان بوده است.

قیمت میلگرد در پایان روز پنجشنبه در تمامی مبادی ‌های فروش و شرکت‌ ها و کارخانه ‌های تولید کننده مثل: کارخانه ابرکوه، کارخانه میانه، کارخانه ذوب آهن اصفهان، کارخانه آناهیتا گیلان و... با افزایش اعلام شدند. در واقع، هیچ نوع ثبات و کاهش قیمتی برای میلگرد گزارش نشده است. سایر محصولات فولادی مثل: تیرآهن نیز همین گونه بوده و قیمت آن ها از پایان هفته گذشته تا به امروز، روندی افزایشی را در پیش گرفتند.

به طور مثال: قیمت تیرآهن ۱۴ و قیمت تیرآهن ۱۶ و قیمت تیرآهن ۱۸ با کف نرخ میلگرد فاصله ۲۵ درصدی را دارا می‌ باشد که می ‌توان گفت دارای حباب ۱۵ درصدی است. قیمت تیرآهن سایز ۱۴ در کارخانه ذوب آهن اصفهان در هر شاخه حدوداً ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بیان شده و قیمت تیرآهن سایز ۲۰ ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برابر شده است. با بررسی ‌هایی که در این زمینه انجام شده است به راحتی می ‌توان گفت که نرخ میلگرد از حد معین بازار حدوداً ۱۵ درصد بالاتر است و پیش‌ بینی می ‌شود که در روزهای آتی این روند ادامه داشته باشد.

تحلیل وضعیت کنونی بازار آهن

آهن چیست و چه کاربردهای دارد؟ |سورا صنعت
قیمت سایر محصولات فولادی مثل انواع ورق‌ های آهنی، انواع ورق ‌های سیاه، انواع ورق ‌های روغنی، انواع ورق‌ های رنگی و...، به تبعیت از نرخ میلگرد و تیرآهن با افزایش قیمت همراه بودند. انواع پروفیل ‌های صنعتی و ساختمانی، انواع قوطی‌ ها و...، نیز در روز گذشته و همچنین در پایان هفته گذشته با افزایش همراه بودند. عرضه ‌های مهندسی شده و کاهش حجم عرضه و همچنین تاخیر در زمان تحویل محصول، هر یک موجب تحریک روانی خریداران شده ‌اند.

همچنین، تمامی آن ها موجب ایجاد حباب قیمتی برای تیرآهن گشته ‌اند. اغلب مقاطع فولادی در اغلب بازارهای مالی محصولات در سقف قیمتی خود قرار دارند و فقط در بازار بورس و بازار ساخت و ساز یا همان مسکن فعلاً با روند دلار همسو نشده‌ اند و ساخت و ساز با مصالح قیمت جدید با تاخیر ۶ ماهه در بازار عرضه می‌ گردند. اما، سایر بازارها علی الخصوص بازار آهن، به تبعیت از روند دلار دارای روند افزایشی می‌ باشد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد بیان کرده که برآورد تولید ۳۲ تا ۳۵ میلیون تن فولاد در سال ۱۴۰۳ باید امکان‌ پذیر شود و همچنین افزایش دو برابری قیمت برق و کاهش حاشیه سود فولادسازان را در سال ۱۴۰۳ شاهد خواهیم بود. در واقع، برخلاف سال گذشته امسال افزایش دو برابری قیمت برق را تجربه خواهیم کرد و با توجه به این که افزایش قیمت فولاد همواره کمتر از بهای تمام شده می‌ باشد؛

امسال حاشیه سود فولاد فولادسازان نیز کاهش پیدا خواهد کرد. این در حالی است که برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که با توجه به قیمت‌ های جهانی در سال جدید، روند قیمتی فولاد نیز افزایش پیدا خواهد کرد. به همین خاطر، هر نوع افزایش قیمتی می‌ تواند تبعاتی را برای بخش‌ های وابسته به فولاد و همچنین صنایع پایین دستی داشته باشد.

بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد در ادامه بیان کرد: این امر طبیعی است که زمان وقتی سال جدید آغاز می‌ شود، نرخ گاز برق و...، گران شود که هر یک از این ‌ها می‌ توانند به نوبه خود باعث افزایش قیمت تمام شده فولاد گردند. به همین خاطر پیش بینی می‌ شود که امسال نرخ محصولات دو برابر شده و هم اکنون نمی ‌توان به صورت کاملاً دقیق بیان کرد که نرخ محصولات فولادی چند درصد افزایش خواهند یافت.

این موضوع اصلاً به نفع شرکت‌ های کوچک نخواهد بود و اگر جهش قیمت بر روی محصولات تولیدی خود نداشته باشند؛ ممکن است دچار تعطیلی شوند. امسال هم به تبعیت از سال ‌های گذشته تولید فولاد باید به ۳۰ تا ۳۲ میلیون تن برسد و این که چقدر حاشیه سود پایین بیاید، امری است که باید در روزهای آتی به آن پرداخت.

خلاصه مطلب

در وضعیت کنونی، قیمت اغلب محصولات فولادی مخصوصاً میلگرد و تیرآهن روند افزایشی را در پیش گرفته ‌اند. قیمت تیرآهن در شرایط کنونی دارای حباب حدوداً ۱۵ درصدی می ‌باشد و پیش بینی می ‌شود بنا به دلایل مختلف، در روزهای آینده و در سال جاری شاهد افزایش قیمت بیشتر محصولات فولادی باشیم. اگر سوالی در این زمینه دارید و یا می‌ خواهید به صورت روزانه از اخبار بازار آهن مطلع شده و یا برای خرید محصولات فولادی اقدام کنید، می ‌توانید با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار کنید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ