فولاد فيدار

بررسی قیمت آهن و فولاد در بازار جهانی

بررسی قیمت آهن و فولاد در بازار جهانی

از گذشته تا به امروز، قیمت جهانی آهن و فولاد بر بازار داخلی فولاد کشورهای مختلف تاثیر بسیار زیادی می گذارد به نحوی که با تغییر قیمت در این بازار، قیمت ها در بازارهای داخلی نیز دچار تغییر می شوند. لازم به ذکر است تا بدانید که اثر گذاری این تغییرات در بازار بر روی همه بخش ها از قیمت مواد اولیه گرفته تا فولاد تمام شده مانند: میلگرد، ورق و انواع پروفیل و .... می باشد. البته میزان تاثیر پذیری کشورهای مختلف، از این بازار با هم متفاوت می باشند. برای بررسی بیشتر تاثیر قیمت جهانی آهن و فولاد بر بازارهای داخلی، در ادامه با ما همراه باشید. ما در ادامه هر ان چیزی که باید در رابطه با این موضوع بدانید را به طور کامل برای شما عزیزان بیان خواهیم کرد. 


منظور از قیمت آهن و فولاد در بازار جهانی چیست؟


پیش از آن که بخواهیم شما را با تاثیر قیمت جهانی فولاد بر بازارهای داخلی آشنا کنیم، بهتر است بدانید که منظور از قیمت جهانی آهن و فولاد چیست. در واقع، منظور از قیمت جهانی آهن و فولاد همان قیمت ‌های صادراتی کشورهایی هستند که تأمین ‌کننده بازارهای داخلی و خارجی محسوب می شوند. همه این کشورهای صادرات کننده، علاوه بر تأمین نیازهای محصولات فولادی در بازارهای خود، نقش بسیار زیادی در مصرف آهن آلات و خرید و فروش این محصولات، در کشورهای دیگر ایفا می نمایند.
یکی از مهم ترین این کشورها ایران است که از سالیان دور علاوه بر تامین محصولات فولادی بازارهای داخلی، این محصولات را به خارج از کشور نیز صادر می کند. همین امر موجب شده است تا ایران هم در این زمینه از سالیان دور تاکنون دخیل بوده و سهمی زیادی در تعیین این قیمت ‌ها داشته باشد. لازم به ذکر است تا بدانید که هم ‌اکنون نیز محصولاتی در کشورمان ایران وجود دارند که برای تعیین قیمت جهانی فولاد به ‌عنوان یک معیار در نظر گرفته می ‌شوند که شامل بیلت و اسلب می باشند. البته، پیش از این که کشورمان تحریم شود، محصولات دیگری نیز شامل این مبحث می شدند که از جمله مهم ترین آن ها مقاطعی چون ورق گرم و میلگرد بودند. اما، پس از تحریم دیگر کشور ما تعیین کننده قیمت این محصولات در بازارهای جهانی نیست. 

قیمت آهن
نحوه تعیین قیمت جهانی آهن آلات چگونه است؟


در بخش پیشین بیان کردیم که برخی از کشورها تعیین کننده قیمت در بازارهای جهانی هستند که کشورمان نیز جزء آن ها بود. اما، هم اکنون بهتر است در جریان باشید که عوامل زیادی وجود دارند که برای تعیین قیمت جهانی آهن آلات مورد بررسی قرار می گیرند. از جمله مهم ‌ترین و اصلی ترین پارامترهای تاثیر گذار بر تعیین قیمت جهانی آهن و فولاد، میزان عرضه و تقاضا کشورهای مختلف می باشد. علاوه بر این موضوع، سیاست‌ های داخلی و خارجی کشورها نیز در تعیین قیمت جهانی آهن و فولاد تاثیر زیادی دارند که این مسئله برای هر کشوری، متفاوت و منحصر به فرد می باشد. 
به طور مثال: قیمت جهانی میلگرد ایران ( همان قیمت صادراتی میلگرد)، در حال حاضر به ازای هر یک تن تقریبا 520 دلار ارزش دارد که این میزان بر اساس گزارش سایت متال بولتین، در مقایسه با قیمت میلگرد سایر کشورها بسیار کمتر است. لذا، برای تعیین قیمت جهانی هر یک از محصولات آهنی و فولادی، معیارهای مختلفی وجود دارند که برای اطلاع دقیق باید تمامی آن ها بررسی شوند. 


تفاوت قیمت جهانی آهن با قیمت داخلی


هم اکنون که با قیمت جهانی آهن و فولاد و نحوه تعیین آشنا شدید، مطمئنا متوجه شدید که قیمت ها در بازارهای خارجی با بازارهای داخلی هر کشور، متفاوت می باشند. لذا، دلیل اصلی این تفاوت قیمت در بازار جهانی با بازار داخلی، در سال 1387 واردات کشور چین اعلام شد. زیرا محصولات وارداتی کشور چین قیمت ‌های بالاتری از محصولات اروپایی داشت و این کشور به دامپینگ اقدام کرده بود. لازم به ذکر است تا بدانید که در خرداد و تیر ماه همان سال، شمش آهن در هر تن با قیمت حدودا 1150 دلار وارد کشور چین شد و چین از آن به عنوان تولید محصولاتی فولادی همچون: میلگرد و تیرآهن و .... استفاده کرد. این اتفاق سبب شد تا در آن سال قیمت هر یک کیلو میلگرد حدودا 3 هزار و 400 تومان شود.  
به یاد داشته باشید که علاوه بر واردات کشورها، برخی موانع دیگر نیز وجود دارند که سبب تفاوت قیمت در بازارهای داخلی و جهانی می شوند که تعدادی از مهم ترین آن ها شامل: تحریم ‌های اقتصادی، نرخ ارز، قیمت مواد اولیه و ... می باشند که تمامی این عوامل به نوبه خود منجر به فاصله قیمت ها در هر دو بازار می شوند. لذا، دولت ها تدابیری مختلفی را برای این مسئله در نظر گرفته اند که یکی از مهم ترین این تدابیر، افزایش تولید داخلی به ‌منظور کاهش واردات می باشد که این موضوع به نوبه خود می ‌تواند این تفاوت را کاهش دهد.


بالا رفتن قیمت جهانی آهن و فولاد

آهن آلات اصفهان | قیمت آهن آلات اصفهان امروز | بهترین نمایندگی آهن آلات
با بررسی گزارشاتی که به دست ما رسیده است، می توانیم بیان کنیم که بالا رفتن میزان قیمت جهانی نفت، بالا رفتن قیمت مواد اولیه و مصنوعات فولادی در جهان و ... همگی سبب شده اند تا نرخ جهانی محصولات آهنی و فولادی بالا برود. هر چند قیمت این محصولات در بازار جهانی آمریکا و اروپا دچار تغییرات زیادی نشده اند اما این محصولات در کشورهای آسیایی دچار افزایش قیمت چشم گیری بوده اند. علت اصلی این تفاوت قیمت آهن و فولاد در کشور های آسیایی و اروپایی، تغییر در میزان نرخ دلار در این کشورها می باشد. در واقع، ما بر اساس گزارشاتی که داریم می توانیم یکی از دلایل گران بودن آهن و فولاد را در ایران به خصوص پس از تحریم ها بالا بودن نرخ دلار بیان کنیم. 


بررسی اثرگذاری قیمت جهانی آهن بر بازار داخلی ایران


در بخش های پیشین خدمت شما عزیزان بیان کردیم که قیمت آهن و فولاد در بازارهای جهانی به طور کامل بر بازارهای داخلی تمامی کشورها از جمله کشور عزیز خودمان ایران نیز اثر می گذارد. علاوه بر این، بهتر است تا بدانید که هم عوامل درونی و هم عوامل بیرونی، قیمت آهن و فولاد را در بازار داخلی ایران تغییر می دهند. در واقع، قیمت این محصولات در ایران هم از عوامل درونی تاثیر می گیرند و هم از عوامل بیرونی و دچار افزایش یا کاهش می شوند. یکی از مهم ترین عوامل بیرونی، قیمت جهانی آهن می باشد. 
اما، عوامل بیرونی دیگری نیز وجود دارند که بر این تامر اثر می گذارند که تعدادی از آن ها شامل: قیمت سکه و دلار، قیمت جهانی نفت، تحریم های اعمال شده علیه ایران، رکود اقتصادی، میزان عرضه و تقاضای جهانی و ... می باشند. لذا، هر یک از افراد برای این که بخواهد قیمت حدودی هر یک از محصولات آهنی و فولادی را در بازارهای داخلی تخمین بزند، باید هم عوامل بیرونی ذکر شده و هم عوامل درونی همچون : هزینه رفت و آمد، قیمت مواد اولیه، میزان عرضه و تقاضا در بازارهای داخلی، میزان واردات و ... را بررسی کند. 


خلاصه مطلب
ما در این بخش تلاش کردیم تا شما عزیزان را به طور کامل و مفصل با بررسی قیمت آهن و فولاد رد بازار جهانی آشنا کرده و به شما بگوییم که تغییر قیمت در این بازار، چه تاثیری بر قیمت بازارهای داخلی می گذارد. علاوه بر این تلاش کردیم تا با عواملی که سبب تغییر قیمت در این بازار می شوند شما را آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که برای اطلاع از جدیدترین و دقیق ترین نرخ قیمت محصولات آهنی و فولادی چه در بازارهای جهانی و چه در بازار های داخلی، بهتر است که به سراغ سایت های معتبری همچون فولاد فیدار بروید. از طریق این سایت می توانید هم به صورت دقیق و صحیح از قیمت ها مطلع شده و هم هر یک از محصولات مورد نیاز خود را با قیمتی ارزان تر خریداری کنید. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ