فولاد فيدار

کوپلر میلگرد چیست و انواع آن کدامند؟

کوپلر میلگرد چیست و انواع آن کدامند؟

شاید تا به امروز نام کوپلر میلگرد را تا به امروز نشنیده باشید و یا حتی ندانید که چیست و چه کاربردی دارد. در واقع، منظور از کوپلر میلگرد قطعه ای است که می تواند دو میلگرد را در جهت طولی به هم وصل کند؛ لذا، برخی از افراد از کوپلر به عنوان وصله مکانیکی یاد می کنند. لازم به ذکر است تا بدانید که بهترین گزینه برای کاهش تراکم میلگردها در فضاهای محدود و صرفه جویی در طول آن ها، کوپلر میلگرد می باشد. این محصول می تواند جایگزین سایر وصله ها الخصوص اورلپ شده و خود دارای انواع مختلفی می باشد. هر یک از انواع این محصولات، دارای ویژگی های متفاوتی اعم از: ظرفیت کششی، استحکام، سهولت در مونتاژ و... هستند که برای آشنایی بیشتر با آن ها بهتر است تا در ادامه مطلب همراه ما باشید. 


کوپلر میلگرد چیست و استفاده از آن چه مزیت هایی دارد؟


بیان کردیم که کوپلر میلگرد، به نوعی یک وصله مکانیکی میلگرد و قطعه ای توخالی می باشد که دارای شیارهایی پیچ مانند بوده و می تواند طول دو میلگرد را به هم وصل کند. اغلب اوقات از کوپلر میلگرد در سازه های بتن و به عنوان جایگزین سایر وصله ها و همچنین در ستون ها و دیوارهای بتنی، استفاده می کنند. البته، این اتصال کوپلر میلگرد از سنگین شدن آرماتوربندی تا حد زیادی پیشگیری کرده و جایگزین مناسبی برای وصله های سنتی نظیر: اورلپ میلگرد می باشد. این روش در مقایسه با سایر وصله ها، دارای مزیت ها و معایب بسیار زیادی است که تعدادی از اصلی ترین آن ها شامل موارد زیر هستند: 

انواع کوپلر میلگرد و مشخصات فنی آن - سامانه متمرکز آهن آلات دی
کاهش ازدحام میلگرد


یکی از اصلی ترین مزیت های استفاده از کوپلر میلگرد، کاهش ازدحام بین میلگردها می باشد. زیرا، اغلب اوقات استفاده از اتصالات جوشی و پوششی، منجر به ازدحام میلگرد در یک ناحیه از سازه می شود که این ازحام، می تواند باعث ایجاد فضای ناکافی برای بتن ریزی و عدم تراکم صحیح بتن گردد. اما، استفاده از کوپلر میلگرد، سبب کاهش میزان قابل توجهی تراکم میلگرد می شود. 


ایمنی بالای استفاده از کوپلر میلگرد 


گاهی اوقات برای افزایش استحکام یک سازه، به میلگرد اضافی نیاز است که استفاده از میلگرد اضافه ممکن است منجر به ایجاد برخی از مشکلات شود. اما، می توان برای این کار از اتصالات مکانیکی استفاده نمود؛ زیرا، اتصالاتی مثل کوپلر هیچ مشکلی را ایجاد نکرده و بلکه ایمنی سازه را نیز تا حد زیادی افزایش می دهند. 


سهولت و افزایش سرعت ساخت


یکی دیگر از مهم ترین مزایای خرید و استفاده از کوپلر میلگرد، افزایش سرعت ساخت و ساز و همچنین سهولت در مصرف آن می باشد. به عنوان مثال: با استفاده از این وسیله به راحتی می توان دیوارهای پیش ساخته را در محل مورد نظر به هم متصل نموده و در این صورت هیچ نیازی به فرایند جوشکاری نیست. علاوه بر این، سرعت بتن ریزی نیز با استفاده از این وسیله، افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد؛ زیرا، در اتصال میلگرد به روش کوپلر، دیگر نیازی به آرماتوربندی نیست. 


کاهش میزان مصرف میلگرد


میزان مصرف میلگرد نیز با استفاده از کوپلر به شدت کاهش پیدا کرده و در نهایت می تواند می توان گفت که این محصول، یک گزینه سازگار با محیط زیست و پایدارتر از سایر وصله ها می باشد. لذا، کاهش مصرف میلگرد، به نوبه خود می تواند منجر به کاهش هزینه مورد نیاز برای خرید محصولات فولادی باشد. علاوه بر این، استفاده از کوپلر میلگرد باعث صرفه جویی در طول میلگرد شده و قابلیت اجرای سریع و آسان تری را نیز به همراه دارد. بنابراین، نیاز به نیروی متخصص و پرداخت دستمزد بالا نخواهد بود و در کل تمامی هزینه ها به طرز چشمگیری کاهش پیدا می کنند. به طور کلی می توان مزایای کوپلر میلگرد را به صورت خلاصه بیان کرد که شامل موارد زیر می باشند: 


•    تنوع بالا و استفاده از آن در تمامی بخش های بتن 
•    اجرای آسان و سریع
•    سهولت در اجرا
•    افزایش اطمینان و ایمنی کار 
•    ایجاد یکپارچگی در سازه 
•    دارای انسجام بیشتر
•    از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بودن
•    سبک‌ تر شدن سازه 
•    افزایش مقاومت در برابر حوادث طبیعی و زلزله و سیل و...
•    کاهش هزینه‌ دستمزد کارگران 

کوپلر تبدیل | ایران کوپلر
معایب استفاده از کوپلر میلگرد


این نوع از وصله مکانیکی همانند سایز محصولات، دارای معایبی نیز می باشد که هر یک از شما عزیزان باید پیش از خرید با آن ها آشنا شوید که عبارتند از:
•    احتمال ناهماهنگی در اتصال دو طرف میلگرد و ایجاد نیروی بیش از حد روی کوپلینگ و سایش زودرس شیارها 
•    دشوار بودن تهیه کوپلری با قطر بیش از ۳۲ میلی متر کاری یا بیشتر
•    عدم استفاده از کوپلر برای میلگردهایی با قطر بیش از 36 میلی متر 


انواع کوپلر میلگرد کدامند؟


در بخش ابتدایی بیان کردیم که کوپلر میلگرد دارای انواع مختلفی می باشد و هر یک از آن ها از نظر نوع اتصال میلگردها به هم، جهت رزوه کوپلر، سایز میلگردهای قابل اتصال و … با هم فرق دارند. هر یک از انواع کوپلرها، مناسب شرایط خاصی بوده و اصلی ترین آن ها شامل موارد زیر می باشند:
1.    کوپلرهای استاندارد
2.    کوپلرهای گروتی
3.    کوپلرهای جوشی میلگرد
4.    کوپلرهای انتهایی
5.    کوپلرهای پیچی دو طرفه (با رزوه چپ و راست)
6.    کوپلرهای تبدیل
7.    کوپلرهای پیچی قفل شونده
8.    کوپلرهای مخصوص آرماتور فشاری
9.    کوپلرهای موقعیت
 کوپلر استاندارد (رزوه راست گرد)
یکی از رایج ترین نوع کوپلر، نوع استاندارد (Standard Coupler) است که برخی از افراد آن را با نام رزوه راست ‌گرد نیز می شناسند. به این منظور که شیارهای پیچی شکل داخل آن، راست گرد می باشند. از این محصول می توان در هر بخشی از یک سازه بدون هیچ مانعی، استفاده کرد و می تواند میلگردهایی با سایز 16 الی 50 را به هم متصل کند. 


کوپلر گروتی


نوع دیگری از کوپلر میلگرد، گروتی (Grout Coupler) نام دارد که می توان از آن در انواع سازه های پیش ساخته و همچنین در سازه های بتنی، دیوار، تیر و ستون و... نیز استفاده کرد. لازم به ذکر است تا بدانید که در اتصال میلگرد به روش گروتی باید در قطعه اول، قسمتی از سر محصول بیرون از بتن قرار داده شود و سر آن رزوه نصب گردد. در قطعه دوم، میلگردهایی که یک سر آن ها کوپلر د باید به طور کامل در درون بتن قرار داده شده و زیر آن دفن شوند. پس از آن، قطعه دارای میلگردهای رزوه شده، باید به درستی بر روی قطعه میلگردهای کوپلردار قرار داده شده و از این طریق به هم متصل شوند. 


کوپلر جوشی و انتهایی میلگرد


برخی از افراد با شنیدن نام این محصول فکر می کنند که نیاز است تا بارها از فرایند جوشکاری استفاده شود که این تفکر نادرست است. زیرا، با استفاده از کوپلر جوشی، دیگر نیازی به استفاده از جوشکاری نیست و به جای آن، کوپلر به سازه فلزی جوش داده می شود. نوع دیگری از کوپلر نوع انتهایی است که استفاده از (End Coupler) منجر به ایجاد فضای بیشتری برای بتن ‌ریزی می شود. اهمیت استفاده از کوپلر انتهایی میلگرد به خاطر وجود قوانین جدید در بتن می باشد که طراحان برای قراردادن میلگردهای بیشتر، از مقاطع کوچک استفاده می نمایند. به طور کلی  برای رفع مشکلات مختلف در یک سازه و همچنین برای کاهش ازدحام میلگردها در بتن، به جای خم کردن آن ‌ها می توان از کوپلر انتهایی استفاده کرد.  


 کوپلر پیچی دو طرفه (با رزوه چپ و راست)


کوپلر پیچی دو طرفه، همان طور که از نامش مشخص است قابلیت استفاده در چرخش های چپ و راست را دارا می باشد. اغلب اوقات از این محصول زمانی که امکان چرخاندن میلگردها در هیچ کدام از سمت ها وجود نداشته باشد، استفاده می کنند. 


 کوپلر تبدیل


کوپلر تبدیل برای وصله کردن دو میلگرد با قطر مختلف، کاربرد دارد و به همین خاطر، قطر سوراخ در هر سمت از کوپلر متفاوت، می باشد. لذا، این محصول امکان اتصال دو میلگرد با قطرهای متفاوت را به راحتی می تواند فراهم کند. این محصول، همواره برای میلگرد سایز ۲۰ تا ۵۰ مناسب بوده و  در فرآیند اجرای آن ابتدا میلگردی که قطر بیشتری دارد به کوپلر بسته شده و سپس، میلگرد با قطر کمتر به سر دیگر کوپلر اضافه می شود. 


کوپلر پیچی قفل شونده


کوپلر پیچی قفل شونده، نوع دیگری از وصله های مکانیکی است که استفاده از آن اغلب برای مقاوم سازی، تعمیر بتن و ادامه دادن میلگردهای انتظار برای مقاوم سازی بتن و مواردی از این قبیل می باشد. این فرآیند، منجر به یکپارچه شدن میلگردها شده و به همین خاطر می توان از آن در سازه ‌های پیش ساخته، شمع‌ ها، ستون‌ ها و تیرها نیز استفاده کرد. این محصول اغلب برای میلگردهایی با طول حداکثر 20 سانتی متر مصرف می شود و می توان فرایند نصب آن را با کمک یک آچار استاندارد، به پایان رساند.


 کوپلر مخصوص آرماتور فشاری


کوپلر مخصوص آرماتور فشاری، همان طور که از نامش مشخص است سبب می‌ شود که بار فشاری بین میلگردها به طور یکسان تقسیم گردد. بنابراین، برای میلگردهای تحت فشار و معمولاً برای ساخت شبکه مش میلگرد، از این محصول استفاده می کنند. این نوع کوپلر برای میلگردهایی با سایز پایین کاربرد ندارد و فقط برای محصولاتی با سایز 20 الی 50 میلی متر مناسب می باشد. 


کوپلر موقعیت


کوپلر موقعیت، نوع نهایی کوپلرها می باشد که همواره دارای یک مهره قفل کننده و یک قسمت نر و ماده است. از این محصول برای آرماتورهایی که حرکت دادن آن ها ممکن نیست یا در سازه بتن به صورت مجزا قرار دارند، استفاده می شود. 


نکاتی که هنگام خرید کوپلر میلگرد باید دانست


هر یک از شما عزیزان پیش از خرید انواع کوپلرهای میلگرد، باید به نکاتی توجه کنید که اصلی ترین آن ها شامل موارد زیر هستند:
•    به کیفیت کوپلر میلگرد توجه کنید، زیرا، کیفیت آن در افزایش یا کاهش اتصالات سازه اثر زیادی می گذارد. 
•    هر یک از شما عزیزان پیش از خرید این محصول، باید مطمئن شوید که مقاومت کششی مناسبی داشته باشد. زیرا، با انتخاب کوپلر مناسب می توانید یکپارچگی و تدام سازه خود را تضمین نمایید. 
•    لازم به ذکر است تا بدانید که همواره قابلیت اطمینان و دوام کوپلرها باید به نحوی باشد که میلگردها به طور موثر و طولانی بتوانند به هم متصل شده و از یکدیگر جدا نشوند. 


انواع کوپلر میلگرد چه کاربردی دارند؟ 


کوپلر میلگرد اغلب در صنعت ساختمان سازی یا صنایع مشابه، کاربرد دارد که بخش های متنوع استفاده از این محصول، به شرح زیر می باشند: 
•    در سازه های مرتفع
•    در دیوارهای دیافراگمی  
•    در زیرسازی سقف و فونداسیون 
•    برای ساخت تونل و مترو 
•    در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی
•    برای ساخت بیمارستان ها، برج ها، هتل ها و 
•    در صنعت سدسازی و پل ها
•    در بازسازی خانه ها و سازه های عظیم 
خلاصه مطلب
کوپلر میلگرد نوعی اتصال مکانیکی به شمار می آید که همواره برای متصل کردن میلگردها در ساخت و ساز کاربرد دارد. انواع کوپلر میلگرد توسط تولیدکنندگان ساخته شده و در بازار عرضه می شوند که رایج ترین آن ها شامل: نوع استاندارد، گروتی، جوشی، انتهایی، تبدیل و... می باشند. از جمله کاربردهای انواع کوپلر میلگرد می توان به ساخت تونل های طولانی، سدسازی، ساخت پل ها، سقف و فونداسیون و... اشاره کرد. اگر سوالی در این زمینه دارید و یا می خواهید برای خرید انواع کوپلر میلگرد اقدام کنید و یا از قیمت میلگرد و انواع محصولات فولادی مطلع شوید، می توانید با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار کنید. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ