فولاد فيدار

نحوه استفاده از چسب کاشت میلگرد چگونه است؟ 

نحوه استفاده از چسب کاشت میلگرد چگونه است؟ 

روش های مختلفی برای کاشت میلگرد وجود دارد که یکی از رایج ترین آن ها استفاده از چسب کاشت می باشد. لازم به ذکر است تا بدانید که کاشت میلگرد با استفاده از چسب به معنی حفاری روی بتن، سنگ یا سایر بسترها و سپس، تزریق چسب درون حفره و قرار دادن میلگرد در داخل آن است. در واقع، در این روش فردی متخصص که دانش کافی در این زمینه دارد، باید مراحلی اعم از: شناسایی چسب، موقعیت یابی، حفاری، تمیز کردن حفره و ... را به درستی انجام دهد. انواع مختلفی از چسب کاشت میلگرد وجود دارند که باید متناسب با نوع بستر، نوع و سایز میلگرد و مواردی از این قبیل، آن را انتخاب کرد. برای آشنایی بیشتر با نحوه استفاده از چسب کاشت، مراحل کاشت و... در ادامه مطلب همراه ما باشید. 


چرا از چسب کاشت استفاده می شود؟


روش های زیادی برای قرار دادن میلگرد وجود دارند که یکی از متداول ترین آن ها استفاده از چسب کاشت می باشد. دلایل بسیاری زیادی برای استفاده از این روش وجود دارند که یکی از مهم ترین آن ها مقاومت مکانیکی بالای این چسب است. علاوه بر این، استفاده از این چسب برای کاشت میلگرد، انعطاف پذیری بالایی را به وجود می آورد و همچنین می تواند باعث افزایش مقاومت ساختمان در بخش اسکلت و فونداسیون در برابر بارهای لرزه ای و ثقلی شود. با استفاده از   چسب کاشت میلگرد، می توان میلگرد را در سطوح افقی و عمودی سازه ها، قرار داد. یکی دیگر از دلایلی که موجب شده تا استفاده از چسب رایج شود، اقتصادی بودن این روش می باشد. البته به یاد داشته باشید که چسب کاشت علاوه بر استفاده در کاشت و جای گذاری هر یک از میلگردها، در موارد دیگری نیز مورد استفاده قرار می گیرد. 
در واقع، کاربرد اصلی این چسب، جایگذاری و اضافه کردن میلگرد به سازه برای تقویت آن است. اما، کاربردهای دیگری نیز دارد که شامل موارد زیر می باشند: 
•    پر کردن شکاف های موجود در سقف، دیوار و کف
•    نصب صفحات فلزی روی سطوح عمودی 
•    کاشت بولت و میلگرد روی سطوح عمودی و افقی 
•    برای اتصال بتن جدید به قدیم، اجرای ستون ها، تیر ها و دیوار های برشی

چسب کاشت میلگرد | فولادفیدار
انواع چسب کاشت میلگرد کدامند؟


برخلاف باورهای برخی از افراد، چسب کاشت میلگرد دارای انواع مختلفی می باشد که هر یک از آن ها از نظر: برند تولید کننده، ترکیب شیمایی و نوع عرضه در بازار و.. با هم متفاوت می باشند. برخی از رایج ترین دسته بندی های مربوط به انواع چسب کاشت میلگرد، شامل موارد زیر هستند: 


انواع چسب کاشت از نظر ترکیب شیمیایی


ترکیبات شیمایی، یکی از عواملی است که سبب شده تا چسب کاشت میلگرد دارای انواع مختلفی باشد. به عبارتی ساده تر می توان بیان کرد که این چسب، از نظر ترکیبات شیمیایی به سه دسته کلی تقسیم می شود و هر کدام از آن ها مشخصات مکانیکی و کاربرد متفاوتی دارند. اما، بدانید که همگی منجر به افزایش مقاومت میلگرد نسبت به خوردگی و همچنین سبب چسبندگی بهتر میلگرد به بتن می گردند. تعدادی از چسب های کاشت که از نظر ترکیبات شیمیایی و مکانیکی با هم متفاوت هستند، شامل موارد زیر می باشند: 


1.    چسب کاشت میلگرد با پایه اپوکسی 
2.    چسب کاشت میلگرد با پایه پلی استر 
3.    چسب کاشت بولت با پایه پلی استر بدون استایرن

 از بین موارد ذکر شده، چسب اول یعنی بر پایه اپوکسی، از نظر میزان قدرت و استحکام رتبه اول را دارد. پس از آن پلی استر و پلی استر بدون استایرن هستند. علاوه بر این، چسب‌ های کاشت اپوکسی، قدرت گیرش فوق ‌العاده بالایی داشته و به همین سریعا می‌ گیرند و فاسد می‌ شوند.


انواع چسب کاشت از نظر نوع عرضه در بازار


یکی دیگر از دسته بندی های انواع چسب کاشت مربوط به نوع عرضه آن ها در بازار می باشد که از این نظر نیز به دسته های مختلفی تقسسیم می شوند و عبارتند از: 
1.    چسب کاشت میلگرد کپسولی: این محصول همواره جزء خانواده رزین های پلی ‌استر  و اپوکسی وینیل استر به شمار می آید و در حجم و اندازه های مختلف و در داخل ظروف شیشه ای، در بازار عرضه می شوند. همین موضوع نیز سبب شده تا برخی از افراد آن ها را با نام چسب بولت شیشه ‌ای و پیچشی نیز بشناسند. 
2.    چسب کاشت میلگرد حجمی: این محصول، اغلب در بازار به صورت دو یا سه جزئی، عرضه می شود که نوع سه جزئی آن بر پایه پلی آمید، رزین اپوکسی بیسفنول A و هاردنر بتن و... ساخته شده است. به صورت کلی، چسب میلگرد حجمی دارای مقاومت بالای کششی، خمشی و چسبندگی می باشد. 
3.    چسب کاشت میلگرد کارتریجی: این محصول نسبت به دو نوع قبلی کمتر شناخته شده است و به صورت دو جزئی و بر پایه رزین اپوکسی و سخت کننده پلی آمین ساخته شده و روانه بازار می گردد. این محصول، دارای سهولت اجرا، خطای کمتر و کیفیت بالایی می باشد و به همین خاطر قیمت آن نیز بیشتر از سایرین است. 


انواع چسب کاشت بر اساس برند

چسب کاشت میلگرد چیست؟ انواع آن - آهنگر
یکی دیگر از دسته بندی های مربوط به چسب کاشت میلگرد، در رابطه با برندهای تولیدکننده این محصول می باشند. در ایران، تولیدکنندگان بسیاری مشغول ساخت این نوع چسب هستند که به طور کلی به دو دسته اروپایی و آسیایی تقسیم می شوند. چسب کاشت میلگرد اروپایی: مانند برندهای هیلتی (HILTI) و فیشر (FISCHER)و چسب کاشت میلگرد آسیایی: مانند برند سیکا (SIKA) و ممو (MEMO) هستند. لازم به ذکر است تا بدانید که برند هیلتی در مقایسه با سایرین در ایران محبوب تر است و طرفداران زیادی دارد که به خاطر خواص فیزیکی، شیمیایی و قیمت این چسب می باشد. 


نحوه استفاده از چسب کاشت میلگرد چگونه است؟ 


برای استفاده از چسب کاشت میلگرد، فرد متخصص باید مراحلی را به درستی طی نماید که این مراحل شامل موارد زیر می باشند:


مراحل قبل از کاشت میلگرد


قبل از این که فرد بخواهد عملیات کاشت میلگرد را با استفاده از چسب انجام دهد، باید مراحلی را طی کند که شامل: شناسایی چسب و موقعیت یابی می باشند. در مرحله اول یعنی شناسایی چسب، وی باید چسب مورد استفاده را به درستی شناسایی کرده و محصول مورد نیاز را انتخاب نماید. زیرا، چسب باید کاملاً مطابق با نسبت مورد نیاز و با اندازه گیری دقیق انتخاب و خریداری شود و به محض تهیه، بدون هیچ گونه تاخیری از آن استفاده شود.

در این مرحله، باید به برند تولیدکننده توجه ویژه ای شود؛ زیرا، نحوه استفاده از انواع چسب کاشت در برندهای مختلف، متفاوت می باشد. به طور مثال: استفاده از محصولات اروپایی و آسیایی، هر یک دارای اصول و قواعد خاصی هستند که این قواعد در کاتالوگ آن ها درج شده است. در شناسایی چسب، علاوه بر توجه به برند، باید به نوع آن یعنی مشخصات مکانیکی و شیمیایی آن باید توجه داشت. زیرا، در سیستم کارتریجی باید با کمک یک ابزار تزریق، سوراخ ایجاد شده با چسب پر گردد. 
در این روش، دو جزء سازنده چسب، در زمان تزریق به صورت خودکار ترکیب شده و سپس، بعد از پرکردن سوراخ ها نیز میلگردها با یک حرکت پیچشی به داخل سوراخ وارد می شوند. در نوع چند جزئی، همواره دو جزء A و B وجود دارند که باید در ظرفی مجزا با هم ترکیب شوند. برای این کار به یک ظرف تمیز و ترازو نیاز است که میزان استفاده از آن ها اندازه گیری شده و هرگز بیش از ۵ کیلوگرم نباشند.

فرد متخصص در زمان هم زدن این چسب ها باید آن ها را در یک جهت هم زده و با این کار از مخلوط شدن هوا و تشکیل حباب در چسب پیشگیری کنند. بعد از انتخاب و آماده سازی چسب، نوبت به موقعیت یابی فرا می رسد که محل و مدل سوراخ ها را با توجه به الزامات طراحی و نقشه ساختمان، باید تعیین شوند. اغلب متخصصین در این مرحله از تجهیزات و دستگاه های مخصوص استفاده می کنند. پس از تعیین موقعیت سوراخ ها و پس از بررسی و تایید مسئول فنی در محل، نوبت به حفاری فرا می رسد که در ادامه آن را بیان خواهیم نمود. 


مراحل حین کاشت میلگرد با چسب


در این مرحله، نوبت به حفاری فرا می رسد که با توجه به تعداد و ابعاد مورد نیاز پروژه، سوراخ ها توسط متخصص ایجاد می شوند. متخصصین همواره قطر سوراخ را حداقل ۲ میلی متر بزرگ تر از قطر میلگرد مورد نظر، ایجاد می کنند. این حفره یا سوراخ ایجاد شده باید همواره عمود بر عضو سازه بوده و شیب آن نیز بیش از ۸ درجه نباشد. فراموش نکنید که عملیات حفاری هرگز نباید خیلی سریع به اتمام برسد زیرا، در این صورت مشکلاتی را برای بتن به بار خواهد آورد. علاوه بر این، حین حفاری، گرد و خاک در سوراخ جمع می شوند که باید به صورت مرتب تمیز شود. زیرا، اگر این اتفاق رخ ندهد، به مته فشار زیادی وارد شده و ممکن است عملیات حفاری به درستی انجام نشود. 
فرد متخصص، پس از اتمام حفاری، عمق سوراخ و قطر آن را بررسی نموده و با دمیدن هوا، هر گونه گرد و غبار را از حفره، خارج می کند. سپس، دیواره سوراخ را برس کشیده و این کار را ۳ تا ۵ بار تکرار می کند تا هیچ گرد و غباری در سوراخ باقی نماند. برای این کار به جز دمیدن هوا می توان از برس سیمی نیز استفاده کرد. البته، باید سطح میلگرد نیز از هر گونه آلودگی، زنگ زدگی و مواردی از این قبیل، پاک شود. پس از آن، چسب باید در اسرع وقت به سوراخ تزریق شود تا حباب های هوا وارد حفره نشوند. متخصص این کار را باید از انتهای سوراخ آغاز کرده و به مرور، دست خود را عقب بیاورد تا تقریبا دو سوم حفره از چسب پرد شود. پس از آن، میلگرد را دورن سوراخ قرار داده و باید برای این کار، میلگرد را به آرامی درون حفره چرخانده و این چرخش را در جهت عقربه های ساعت و رو به پایین انجام دهد. 


مراحل پس از کاشت میلگرد 


پس از به اتمام رسیدن مراحل کاشت، باید 48 ساعت صبر کرده و منتظر ماند تا چسب پخته شود که منظور از پخته شدن، قرار دادن آن محیط در دمای ۲۰ درجه سانتی گراد، به مدت ۴۸ ساعت می باشد. در این صورت، چسب به استحکام مورد نظر می رسد و نکته ای که باید به آن توجه داشت، مربوط به عدم تکان خوردن میلگردها می باشد. در واقع، متخصص باید قبل از این که چسب سخت شده و به حالت جامد درآید، از میلگردها محافظت کرده تا نچرخند، تکان نخورند یا جسمی به آن ها برخورد نکند. پس از آن، باید متخصص مواردی را به طور کامل ثبت کند؛ به طور مثال: باید موقعیت، مدل و قطر میلگرد کاشته شده، ثبت شده و یک نقشه آزمایشی از مقادیر به دست آورده نیز تهیه نماید. 
خلاصه مطلب
 امروزه، استفاده از چسب کاشت، محبوبیت و کارایی زیادی دارد و انتخاب بهترین چسب، اهمیت زیادی دارد. فراموش نکنید که ساختار ساختمان های بتنی و چسب ها هر یک، با هم متفاوت هستند؛ لذا، برای تعیین میزان میلگرد و نوع  چسب، به محاسبه تخصصی نیاز می باشد. اگر سوالی در این زمینه دارید و یا می خواهید تا برای خرید انواع مقاطع فولادی مثل: انواع میلگرد، تیرآهن و... اقدام کنید و یا از قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی مطلع شوید می توانید با ما تماس بگیرید. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ