فولاد فيدار

منظور از پروفیل کامپوزیتی چیست و انواع آن کدامند؟

منظور از پروفیل کامپوزیتی چیست و انواع آن کدامند؟

پروفیل کامپوزیتی به نوعی پروفیل صنعتی به شمار می ‌آید و البته گاهی اوقات نیز از آن به عنوان پروفیل ساختمانی یاد می ‌کنند. این محصول از ترکیب دو یا چند ماده مختلف به وجود آمده و برای ساخت آن از روش پالتروژن و استفاده می ‌شود. همچنین، برای ساخت این پروفیل از چوب، رزین، فایبرگلاس، شیشه و...، استفاده کرده و در فرایند تولید از ماشین ‌های مختلفی یاری می‌ گیرند. پروفیل کامپوزیتی از نظر ساختار و مواد اولیه انواع مختلفی دارد که شامل: پروفیل کربنی، پروفیل شیشه‌ ای و آلومینیومی می‌ باشند. وزن سبک، مقاومت مکانیکی بالا، مقاومت در برابر حرارت، قابلیت شکل دهی بالا، عایق الکتریکی بودن و...، از جمله مزایا و ویژگی ‌های پروفیل کامپوزیتی به شمار می ‌آیند. برای آشنایی بیشتر با این محصول در ادامه مطلب همراه ما باشید.

 

پروفیل کامپوزیتی چیست؟


پروفیل کامپوزیتی محصولی است که از ترکیب چوب، رزین، فایبر گلاس و...، تشکیل شده و دو ماده اصلی تشکیل دهنده آن رزین و الیاف شیشه هستند. این پروفیل وزن سبکی دارد اما؛ در عین حال از مقاومت بالایی در برابر تنش ‌ها، حرارت‌ ها و عوامل دیگر برخوردار می‌ باشد. این محصول از نظر شکل ظاهری، انواع مختلفی دارد که شامل: مقاطع دایره ‌ای، مقاطع مربعی، مستطیلی، کانال میله ‌ای و یا حتی مقطع H شکل است. علاوه بر این که پروفیل کامپوزیتی در اشکال مختلفی تولید می ‌شود، دارای رنگ‌ های مختلفی مثل: سبز، آبی، قرمز و زرد نیز است. این محصول، به نوعی یک جایگزین مناسب برای چوب، فولاد، بتن و...، است. از پروفیل کامپوزیتی معمولاً برای ساخت انواع نبشی ‌ها، انواع تسمه ‌ها، قوطی ‌ها، ناودانی ‌ها، لوله ‌ها و میلگردها استفاده می‌ کنند. برای ساخت این محصول معمولاً رزین‌ ها را در داخل قالب ‌های مخصوص ریخته و سپس آن ها را به اشکال مورد نظر تبدیل می ‌کنند. سپس، از طریق یک سیستم کشش آن ها را به بیرون هدایت کرده و در نهایت قطعاتی را به تولید می ‌رسانند. در مرحله آخر، قطعات خارج شده را در اندازه ‌های مشخص برش زده و در بازارهای مختلف عرضه می‌ کنند.

پروفیل کامپوزیتی – فولادفیدار

آشنایی با انواع پروفیل کامپوزیتی


پروفیل کامپوزیتی از نظر مواد اولیه و تشکیل دهنده آن و همچنین از نظر ساختار و اشکال، به انواع مختلفی تقسیم شده است. انواع متداول پروفیل‌ های کامپوزیتی شامل موارد زیر هستند:

پروفیل کامپوزیتی کربنی


پروفیل کربنی یکی از رایج ‌ترین نوع کامپوزیتی ‌ها به شمار می‌ آید و همان طور که از نامش مشخص است، دارای میزان زیادی کربن می باشد. البته، علاوه بر کربن، از پلیمر، شیشه و مقدار کمی فولاد نیز در ساخت آن استفاده شده است. پروفیل کامپوزیتی کربنی، وزن بسیار سبکی دارد و به همین خاطر جابجایی و نصب آن آسان است. برخلاف باور عموم افراد این محصول در عین حال که وزن کمی دارد، مقاومت بالایی در برابر فشار، ضربه، خمش و هر نوع تنش و کشش دارا است. این مقاومت سبب شده تا اغلب از این پروفیل در صنعت هوافضا، در صنعت خودروسازی، در ساخت برخی از ماشین آلات کشاورزی و گاهی اوقات در صنعت ساختمانی نیز استفاده کنند. قیمت پروفیل کربنی در مقایسه با دو نوع شیشه ‌ای و آلومینیومی، کمی بیشتر است.

پروفیل کامپوزیتی شیشه ای


پروفیل شیشه ‌ای نوع دیگری از این محصولات به شمار می ‌آید و معمولاً از چندین لایه شیشه و فیبر ساخته شده است. میزان کربن مورد استفاده در پروفیل شیشه ‌ای، بسیار کم است. همچنین، مقاومت پروفیل شیشه ‌ای نیز در برابر فشار و کشش کم بوده و به همین خاطر نمی ‌توان از آن در صنایع مختلف استفاده کرد. در واقع، از این محصول فقط در ساخت بخشی از ماشین آلات و یا قسمتی از ساختمان ‌ها که به نماهای شیشه ‌ای نیاز دارند، استفاده می‌ کنند.

پروفیل کامپوزیتی آلومینیومی


نوع سوم پروفیل ‌های کامپوزیتی آلومینیومی نام دارند که مقاومت زیادی در برابر دمای بالا و آتش سوزی دارند. این پروفیل شامل: بخش‌ های فلزی ضخیم در درون و پوششی کامپوزیتی در ساختار بیرونی خود می ‌باشد. پروفیل کامپوزیتی آلومینیومی، قابلیت بازیافت دارد و می‌ توان از آن چندین سال استفاده کرد. زیرا، این محصول دارای یک نوع پوسته محافظ بوده و دچار آسیب نمی ‌شود. به همین خاطر نیز از این پروفیل در صنعت فضانوردی، در ساخت ماشین آلات سنگین، ساخت کشتی‌ ها، ساخت برخی از قایق ‌ها و...، استفاده می ‌نمایند.

انواع پروفیل کامپوزیتی چه کاربردی دارد؟


هر یک از انواع این پروفیل ها در صنایع مختلف، کاربرد زیادی دارند که تعدادی از مهم ترین آن ها عبارتند از:

در صنعت ساختمانی
در ساخت نماهای ساختمان های بلند
در ساخت پل ‌ها و بزرگراه ها
ساخت تجهیزات نرده کشی
در محوطه سازی
در صنعت خودروسازی
در صنعت هوافضا و ساخت هواپیماها
در صنایع دریایی و ساخت کشتی ها و قایق ها
صنایع الکترونیکی
برای حفاظت از محیط زیست
ویژگی ها و محدودیت های پروفیل کامپوزیتی


هر یک از انواع پروفیل‌ های کامپوزیتی، دارای ویژگی ‌ها و همچنین معایبی هستند که تعدادی از مهم ترین این ویژگی ‌ها عبارتند از:

پروفیل‌ های کامپوزیتی به خاطر مواد شیمیایی و تشکیل دهنده ‌ای که دارند، از وزن بسیار پایینی برخوردار هستند. اما، سبک بودن وزن آن ها بیانگر کم بودن مقاومتشان نمی ‌باشد. در واقع، این پروفیل ‌ها در عین حال که وزن سبکی دارند و جابجایی آن ها راحت است، از مقاومت بالایی نیز برخوردار هستند. همچنین، استفاده از آن ها در صنعت ساختمان سازی و خودروسازی موجب می ‌شود که وزن نهایی یک خودرو یا سازه تا حد زیادی کاهش پیدا کند.
مقاومت مکانیکی این پروفیل ‌ها نیز بالا بوده و این به خاطر متریال ‌های استفاده شده در زمان تولید آن ها می‌ باشد. در واقع، انواع پروفیل ‌های کامپوزیتی در برابر هر نوع شکستگی، آسیب، پارگی، ضربه، فشار، تنش و...، مقاومت زیادی دارند. به همین دلیل، از آن ها به عنوان یک محصول با خواص مکانیکی ایده‌ آل در صنایع مختلف استفاده می ‌نمایند.
مقاومت پروفیل ‌های کامپوزیتی در برابر حرارت بالا و آتش سوزی نیز زیاد است. در واقع، اگر در یک محیط آتش سوزی رخ دهد و یا دما تا حد زیادی افزایش پیدا کند، این پروفیل ‌ها دچار هیچ مشکلی نمی‌ شوند. به همین خاطر از آن ها در ساخت هواپیماها، خودروها و در بخشی از قسمت‌ های سازه‌ ها استفاده می ‌کنند.
پروفیل ‌های کامپوزیتی عایق الکتریکی بوده و توانایی ایجاد عایق الکترونیکی را به خوبی دارند. همچنین، قابلیت شکل دهی آن ها بالا بوده و می‌ توان آن ها را به هر شکلی تبدیل کرد.
پروفیل‌ های کامپوزیتی در برابر پوسیدگی، زنگ زدگی و هر نوع خوردگی نیز مقاوم هستند. همچنین، در برابر اشعه ‌های ماوراء بنفش و اشعه‌ های مضر آفتاب نیز مقاومت کرده و دچار هیچ نوع آسیبی نمی ‌شوند‌.
یکی دیگر از ویژگی ‌های این پروفیل ‌ها هزینه پایین آن ها می ‌باشد. فرایند ساخت این پروفیل ‌ها نیز در کمترین زمان ممکن انجام می ‌شود و از موادی با هزینه ‌های پایین استفاده می‌ کنند که تمامی این موارد سبب می ‌شوند تا قیمت نهایی پروفیل ‌های کامپوزیتی کم باشد.
این پروفیل ‌ها دارای دو عیب هستند که یکی مربوط به محدودیت در قالب بوده و دیگری مربوط به عدم جوشکاری و سوراخ کاری بر روی آن ها می ‌باشد. در واقع، پروفیل ‌های مختلف فولادی را می ‌توان با هر روشی و در هر قالبی به تولید رساند. اما، پروفیل ‌های کامپوزیتی دارای محدودیت قالب هستند و برای ساخت آن ها فقط باید از روش پالتروژن و از ماشین ‌های مخصوصی استفاده کرد. همچنین، انجام عملیات جوشکاری و سوراخ کاری بر روی این پروفیل ‌ها غیرممکن است و انجام این عملیات ‌ها بر روی پروفیل ‌ها ممکن است مشکلات زیان باری را به بار بیاورد.
خلاصه مطلب

ما در این بخش از مطلب تلاش کردیم تا شما را با پروفیل کامپوزیتی و انواع آن آشنا کنیم. این پروفیل همواره به خاطر قیمت مناسبی که دارد، متقاضیان زیادی برای خرید دارد. پروفیل ‌های کربنی، شیشه ‌ای و آلومینیومی هر یک در صنایع مختلف استفاده می‌ شوند و به خاطر تفاوت در نوع ساختارشان قیمت متنوعی دارند. مزیت ‌ها و ویژگی ‌های هر یک از این پروفیل ‌ها تقریباً یکسان بوده و همچنین محدودیت‌ های آن ها نیز کاملاً یکسان می ‌باشد. برای اطلاع از قیمت پروفیل و یا خرید هر یک از انواع پروفیل‌ های صنعتی و ساختمانی، می ‌توانید با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار کنید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ