فولاد فيدار

منظور از وال مش چیست و چه تفاوتی با وال پست دارد؟

منظور از وال مش چیست و چه تفاوتی با وال پست دارد؟

یکی از جدیدترین روش ‌های مهار لرزه ‌ای دیوارهای غیر سازه ‌ای، وال مش می‌ باشد که از آن به عنوان جایگزینی مناسب برای وال پست استفاده می ‌کنند. وال مش به نوعی یک سیستم نوین برای مهار لرزه ‌ای دیوارهای سازه ‌ها است که متشکل از توری فایبرگلاس با چشمه ‌ها و گرماژ‌های مختلف بوده و اجزای مختلفی دارد. استفاده از وال مش مزیت ‌های بسیار زیادی دارد که تعدادی از مهم ترین آن ها مثل: مقاومت بالا، نصب آسان و سریع، کاهش وزن نهایی سازه، مقاومت در برابر عوامل محیطی، مقاومت در برابر هر گونه خوردگی و...، هستند. اجرا و نصب وال مش ‌ها دارای مراحلی است که برای آشنایی با آن ها و کسب اطلاعات کامل در این زمینه در ادامه مطلب همراه ما باشید. 


وال مش چیست و چه مزایایی دارد؟ 


به سیستمی جدید که برای مهار کردن لرزه دیوارهای غیر سازه‌ ای در ساختمان ‌های مختلف از آن استفاده می ‌کنند، وال مش می‌ گویند. در واقع، وال مش دارای سیستمی است که از توری‌ های فایبرگلاس با چشمه‌ های مختلف تشکیل شده و بر صورت عمودی بر روی دیوارهای غیر سازه ‌ای نصب می ‌شود. امروزه وال مش ‌ها انواع مختلفی دارند و هر یک از آن ها جایگزین مطلوبی برای وال پست‌ های سنتی شده‌ اند. وال مش‌ ها با کمک نوارهای الیاف شیشه ‌ای و پلاسترهای سیمانی و گچی پوشش داده می ‌شوند تا استحکام آن ها افزایش پیدا کند. 

وال پست چیست | وال مش | قیمت میلگرد | فولادفیدار
نصب وال مش به مهارت و دانش زیادی نیاز دارد و هر فردی باید بر اساس ضوابط پیوست ۶ آیین نامه ۲۸۰۰ آن را نصب نماید. استفاده از انواع وال مش ‌ها باعث افزایش یکپارچگی و استحکام سازه شده و برای نصب آن ها هیچ محدودیت طولی وجود ندارد. استفاده از انواع وال مش‌ ها مزایای بسیار زیادی دارد که شامل موارد زیر هستند: 

  •  
  •     پیشگیری از جمع شدن ملات بر روی دیوار و ترک خوردگی 
  •     مقاومت در برابر هرگونه خوردگی و حرارت و دمای بالا 
  •     دوام و طول عمر طولانی مدت 
  •     مقاومت در محیط ‌های قلیایی و در برابر عوامل محیطی 
  •     مقاومت در برابر هر گونه کشش و فشارهای وارده 
  •     مقابله در برابر زلزله و پس لرزه ‌ها 
  •     کاهش وزن نهایی سازه 
  •     نصب آسان و سریع 
  •     امکان اجرا و نصب بر روی انواع دیوارهای غیر سازه ‌ای و سازه‌ ای 
  •     انعطاف پذیری بالا و سازگاری با انواع دیوارها 
  •     مقرون به صرفه بودن و کاهش هزینه‌ های نهایی 


اجزای انواع وال مش ‌ها کدامند؟ 


وال مش از اجزای مختلفی تشکیل شده است و برای نصب آن به مصالح مختلفی نیاز است که تعدادی از مهم ترین آن ها شامل موارد زیر می ‌باشند: 


توری ‌های فایبرگلاس 


مهم ترین اجزا و مصالحی که برای نصب وال مش نیاز است، توری‌ های فایبرگلاس هستند. توری‌ های فایبرگلاس دارای دو نوع می ‌باشند که شامل: مقاوم به قلیا و معمولی هستند. استفاده از انواع این توری ‌های فایبرگلاس با توجه به جزئیات اجرای سازه متفاوت است و باید با در نظر گرفتن عوامل مختلف، یکی از این دو مورد انتخاب شوند. 


پلاسترهای سیمانی و گچی 


پلاستر به ماده ‌ای گفته می‌ شود که از آن اغلب برای نصب توری‌ های فایبرگلاس استفاده می ‌کنند. پلاسترها انواع مختلفی دارند که دو نوع اصلی آن ها سیمانی و گچی هستند. پلاستر گچی همان طور که از نامش مشخص است برای مکان ‌هایی که گچ‌ کاری شده است، کاربرد دارد و همواره از ترکیب پودر گچ به مواد معدنی و مواد افزودنی با آب به تولید می ‌رسد. از پلاستر گچی به عنوان اندود بر روی سطوح مختلف استفاده می‌ کنند و گاهی اوقات نیز از این پلاستر برای زیبایی و مراقبت از سطوح در برابر آسیب ‌ها و عوامل مخرب محیطی مصرف می‌ کنند. 
پلاستر گچی دارای چسبندگی بالا، گیرش سریع، عایق صوتی و حرارتی، تثبیت کامل توری ‌های فایبرگلاس و مقاومت در برابر خوردگی می باشد. نوع دوم پلاستر سیمانی است و اغلب از آن برای مکان ‌هایی که با دوغاب سیمان سنگ‌ کاری و کاشی کاری شده است؛ استفاده می‌ کنند. استفاده از پلاستر سیمانی منجر به کاهش ترک خوردگی دیوار شده و می ‌تواند مقاومت دیوار را تا حد زیادی افزایش دهد. این نوع پلاستر اغلب برای سطوح بتنی، بلوک ‌ها، دیوارهای آجری و مواردی از این قبیل، مورد استفاده قرار می ‌گیرد و می ‌تواند مانع از نفوذ رطوبت حرارت و عوامل محیطی شود. 


پروفیل نبشی و ناودانی و چسب پایه اپوکسی 


از دیگر اجزای مهم وال مش استفاده از پروفیل ‌های نبشی و ناودانی است. در وال مش ها معمولاً به خاطر مهار لبه ‌های دیوارها، از پروفیل ‌های نبشی و ناودانی در ابعاد و اندازه‌ های مختلف استفاده می‌ کنند. برای تثبیت انواع این پروفیل‌ نبشی و ناودانی نیز از چسب پایه اپوکسی بر روی دیوارها کمک می ‌گیرند. البته گاهی اوقات نبشی ها و ناودانی هایی که ابعاد بزرگ و وزن زیادی دارند؛ برای اتصال آن ها نیاز است که به جز چسب پایه اپوکسی، از میخ تفنگ نیز استفاده شود. 


مراحل نصب و اجرای وال مش بر دیوارهای غیر سازه ‌ای

وال پست | وال مش | فولادفیدار
 اجرای وال مش ها، در ساختمان‌ های مختلف دارای مراحلی هستند. در مرحله اول باید دیوار چینی و دیوارکشی ساختمان‌ ها به صورت اصولی و درست انجام شود. چیدمان دیوارها را می ‌توان با کمک بلوک‌ های بتنی و آجر و..، مانند سایر سازه‌ ها انجام داد. در مرحله دوم باید بر اساس نقشه اجرایی و محل نصب توری‌ های فایبرگلاس را بر روی دیوارها انتخاب کرد. پس از آن باید از پلاسترهای سیمانی یا گچی بر روی محل مورد نظر استفاده کرد. پس از استفاده از پلاستر باید عملیات نازک کاری بر روی دیوار انجام شود تا هیچ گونه مشکلی در آینده به وجود نیاید. در این مرحله نوبت به نصب انواع توری ‌های فایبرگلاس فرا می ‌رسد که این کار باید بر اساس نقشه انجام شود. معمولاً توری ‌های فایبرگلاس یا به صورت نواری یا فواصل مشخص بر روی دیوارها نصب می ‌شوند. 
گاهی اوقات توری‌ های فایبرگلاس می ‌توانند به صورت سرتاسری بر روی دیوارها نصب شوند. اگر از توری ‌های فایبرگلاس به صورت نواری استفاده گردد، باید حداقل ۱۰۰ گرم بر متر مربع مورد استفاده قرار گیرند و در حالت سرتاسری توری باید حداقل ۵۰ گرم بر متر مربع در هر سمت دیوار وجود داشته باشند. در مرحله بعدی برای افزایش حداکثر گیرایی توری‌ها باید لایه دوم پلاستر نیز مورد استفاده قرار گیرد پس از آن نوبت به استفاده انواع پروفیل ‌های نبشی و ناودانی فرا می ‌رسد که می‌ توان آن ها را با کمک چسب‌ های پایه پوکسی یا ابزارهای دیگر محکم کرد. این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر به درستی به سقف ستون تیر و....، متصل نشود؛ خسارت ‌های مالی و جانی زیادی را در آینده به بار خواهد آورد. 


تفاوت وال مش و وال پست چیست؟ 


وال مش و وال پست تفاوت‌ های بسیار زیادی با هم دارند که اصلی ‌ترین آن ها مربوط به هزینه نهایی می ‌باشد. هزینه ‌های نصب و اجرا و به طور کلی تمامی هزینه ‌های وال مش، در مقایسه با وال پست کمتر است. زیرا، به مصالح کمتری نیاز دارد و این مسئله به نوبه خود باعث کاهش هزینه ‌ها می ‌شود. نحوه اجرای وال مش و وال پست نیز با هم متفاوت بوده و همواره نصب وال پست سخت ‌تر بوده و زمان زیادی برای این کار باید صرف شود. استحکام دیوارها و مهار لرزه ‌ای در وال مش ‌ها در مقایسه با وال پست ‌ها بیشتر است و به همین خاطر امروزه وال مش ‌ها به عنوان جایگزینی برای وال پست ها به شمار می آیند. 


خلاصه مطلب 
ما در این بخش از مطلب تلاش کردیم تا شما را با وال مش آشنا کرده و به تفاوت ‌های آن با وال پست بپردازیم. وال مش از اجزای مختلفی مثل: توری ‌های فایبرگلاس، پلاسترهای سیمانی و گچی، پروفیل‌ های نبشی و ناودانی و چسب پایه اپوکسی تشکیل شده است و در مقایسه با وال پست ‌ها از ابزار مصالح کمتری برخورد است. اجرا و نصب وال مش‌ ها بسیار راحت ‌تر و سریع ‌تر از وال پست‌ ها بوده و به همین خاطر هزینه این کار نیز کمتر می ‌باشد. اگر در این زمینه سوالی دارید و یا از قیمت میلگرد و یا دیگر محصولات فولادی مطلع شوید، می ‌توانید با همکاران ما در فولادفیدار ارتباط برقرار کنید. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ