فولاد فيدار

مقاومت اسکلت فلزی در برابر زلزله

مقاومت اسکلت فلزی در برابر زلزله

خطرناک ترین نوع زمین لرزه ها، زلزله هایی هستند که باعث حرکت افقی می شوند، این حرکات زمین می تواند در عرض چند دقیقه به پایه های ساختمان آسیب برساند و باعث صدمات شدید و مرگ شود. ساخت سازه ای برای مقاومت در برابر امواج لرزه ای با مصالح مناسب با خواص مناسب شروع می شود و فولاد تا حد زیادی پرکاربردترین مصالح برای ساخت ساختمان های مقاوم در برابر زلزله است.

اهمیت فولاد در دفع امواج زلزله

طبق گفته انجمن فولاد، سازه های شکل‌پذیر از آنجایی که انرژی امواج لرزه‌ای را دفع می‌کنند، ایمن‌تر هستند. یک سازه اغلب دارای قطعه هایی است که می‌توانند بدون شکست ساختاری کامل در هنگام زلزله دچار تغییر شکل شوند. فولاد متداول ترین نوع ماده برای چنین قطعاتی است.

همچنین با توجه به قانون اینرسی، هر چه ساختمان سبکتر باشد، امواج لرزه ای نیروی کمتری به ساختمان وارد می کنند. به همین دلیل، به خصوص برای ساختمان‌های بلندتر، مهم است که از مواد سبک و انعطاف‌پذیر مانند فولاد ساخته شوند که با حرکت زلزله‌ها خم شوند. به طور متوسط، ساختمان های فولادی چند طبقه 60 تا 70 درصد سبک تر و 10 برابر ساختمان های بتنی با همان اندازه هستند.

هنگامی که ساخت سازه ساختمانی به یک مهندس معمار پیشنهاد می‌شود، او باید در وهله نخست از میان دو نوع اسکلت فلزی و بتنی دست به انتخاب بزند. 

از یک سو، اساس و بنیان «اسکلت‌های بتنی» بر پایه بتن است و اجرا و‌ پیاده‌سازی آن مستلزم آرماتوربندی و بتن‌ریزی است و از سوی دیگر «اسکلت‌های فلزی» که از تیر، ستون و فولاد تشکیل شده، باید ستون‌هایش به صورت عمودی و افقی قرار بگیرند. 

اهمیت فولاد در دفع امواج زلزله

 

مزیت‌های اسکلت‌های فلزی ساختمان‌ها نیز این چند مورد محسوب می‌شوند: انعطاف‌پذیری مثال‌زدنی، تعمیر آسان و کم‌خرج اسکلت، عدم فرسایش سازه با بالا رفتن سن آن و سرعت بالا در نصب و اجرا. 

میزان مقاومت اسکلت فلزی در برابر زلزله

اما اگر می‌خواهید بدانید که میزان مقاومت و تاب‌آوری ساختمان‌های دارای اسکلت‌ فلزی یا همان اسکلت فولادی در برابر زلزله چقدر است چند دقیقه وقت بگذارید و این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. 

همانطور که در مطالب و مقالات پیشین برای شما مخاطبان گرامی فولاد فیدار بیان کردیم که هر کدام از سازه‌ها و اسکلت‌های بتنی و فلزی دارای ویژگی‌ها و مزایای مختلفی هستند، حالا نیز باید بگوییم که رفتار‌پذیری و واکنش هر کدام از این دو نوع اسکلت در مواجهه با زلزله متفاوت است. 

کاربرد اسکلت فلزی در مناطق زلزله خیز

توجه به مقوله «مقاوم سازی سازه در برابر زلزله» یکی از عواملی است که مهندسان ساختمانی در انتخاب سازه مدنظر خود توجه ویژه‌ای به آن دارند؛ به احتمال فراوان این سوال در ذهن بسیاری از افراد وجود دارد که چرا در مناطق زلزله‌خیز عمدتاً اسکلت‌های ساختمانی را سازه‌های فلزی تشکیل داده‌اند و درصد سازه‌های بتنی نسبت به سازه‌های فلزی در این مناطق بسیار کمتر است. 

یکی از مزایای بسیار مهم و برجسته سازه های فلزی نسبت به سازه های بتنی که همواره مد نظر مهندسان ساختمانی قرار دارد، این نکته است که مقاومت و استحکام اسکلت‌های فلزی با افزایش عمر آنها کاهش نمی‌یابد.

موردی که متاسفانه در خصوص سازه های بتنی صدق نمی کند و طبق برآوردهای صورت گرفته و حسب تجارب موجود، می‌توان عمر مفید سازه های بتنی را بین ۵۰ یا ۶۰ سال تخمین زد. 

توجه داشته باشید که زلزله بر اسکلت‌های عمودی و سازه،‌ سنگینی وارد می‌کند و آن را به شکل افقی تکان می‌دهد و چنانچه در این شرایط، سازه از استحکام و مقاومت‌پذیری بالایی برخوردار نباشد، ناگزیر فرو می‌ریزد. 

جوش‌کاری‌ها، برش‌کاری‌ها و اتصالات اسکلت‌های فلزی باید به گونه‌ای باشند که نیروی جنبشی ناشی از زلزله، نتواند بر آن تاثیر بگذارد. اتصالات سازه‌های فلزی باید به‌گونه‌ای پیاده‌سازی و اجرا شوند که بتوانند نیروی ناشی از زلزله را به زمین منتقل کنند. 

این نکته را مدنظر داشته باشید که چنانچه اسکلت ساختمان‌های فلزی بر مبنای استانداردهای مورد نیاز ساخته شوند، توانایی مقاومت در برابر زلزله‌های ۷ ریشتری را هم دارا هستند. 

کاربرد اسکلت فلزی در مناطق زلزله خیز

 

حساسیت های ساخت اسکلت فلزی

همچنین سرعت در اجرای سازه‌های فلزی از دیگر مزیت‌های این نوع سازه نسبت به سازه‌های بتنی محسوب می‌شود؛ این سرعت را زمانی می‌توان به خوبی مشاهده کرد که عملیات ساخت چندین طبقه در سازه‌های فلزی به صورت همزمان انجام می‌شود. 

از سوی دیگر نباید فراموش کنیم که پیاده‌سازی اسکلت فلزی به دلیل حساس بودن جوش‌کاری‌ها و برش‌کاری‌ها نیازمند دقت‌نظر و حساسیت بیشتری در‌ قیاس با سازه‌های بتنی است. 

سعی ما در این مقاله آن بود که به صورت خلاصه و موجز، شما مخاطب گرامی را با چگونگی مقاومت‌پذیری بالای ساختمان‌های دارای اسکلت‌ فلزی در‌ برابر زلزله آشنا کنیم. هدف ما از این کار در سایت فولاد فیدار جلب نظر و رضایت شما بازدید کننده محترم است.

همچنین در سایت قیمت نبشی، قیمت میلگرد به صورت لحظه ای وجود داشته که می‌توانید محصول مدنظر را مشاهده و یا خریداری نمایید. همچنین با مراجعه به صفحه ناودانی و پروفیل میتوانید از قیمت ناودانی و قیمت پروفیل هم اطلاع یابید.

 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ