فولاد فيدار

روش های پیشگیری از خوردگی تیرآهن

روش های پیشگیری از خوردگی تیرآهن

تیرآهن یکی از محصولات پرکاربرد در صنایع مختلف مخصوصاً در صنعت ساختمان سازی می ‌باشد. اغلب از این محصول برای افزایش استحکام و مقاومت یک سازه استفاده می ‌کنند که نگهداری آن از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار است. زیرا، اگر تیرآهن به درستی نگهداری نشود؛ دچار خوردگی یا زنگ زدگی می ‌شود که در این صورت استحکام آن تا حد زیادی کاهش پیدا می ‌کند. خوردگی تیرآهن، انواع مختلفی دارد که شامل: خوردگی یکنواخت، گالوانیکی، حفره ‌ای، شکافی، تنشی و...، می ‌باشند. روش‌ های مختلفی برای پیشگیری از زنگ زدگی تیرآهن وجود دارند که شامل: اجرای ایمن و اصولی، گالوانیزه کردن یا ایجاد پوشش‌ های آلی بر روی سطح تیرآهن، نگهداری صحیح و اصولی و...، هستند. برای آشنایی بیشتر با این موضوع در ادامه مطلب همراه ما باشید. 


منظور از خوردگی تیرآهن چیست و انواع آن کدامند؟


 تیرآهن از جمله محصولاتی است که اگر در معرض آب، رطوبت، اکسیژن و عواملی از این قبیل، قرار بگیرد؛ دچار خوردگی یا زنگ زدگی می ‌شود. همچنین، این محصول اگر با آب شور یا محیط ‌های خورنده ارتباط مستقیمی داشته باشد، فوراً دچار زنگ زدگی می ‌شود. زمانی که یک تیرآهن 14 دچار زنگ زدگی شود، استحکام و دوام خود را از دست داده و اگر در صنعت ساخت و ساز از آن استفاده کنند؛ سازه در آینده دچار مشکلات مختلفی می‌ گردد. به صورت کلی تمامی تیرآهن ‌ها از اتم ‌های آهن و کربن تشکیل شده‌ اند که در لایه‌ هایی به اسم فریت و سیمنتیت به هم متصل می ‌شوند. 
به همین خاطر زمانی که این لایه ‌ها با اکسیژن یا آب تماس پیدا کنند، دچار واکنش شیمیایی به نام اکسیداسیون شده و سطح آن ها دچار زنگ زدگی می‌ گردد. بنابراین، توصیه می ‌شود که تمامی تیرآهن‌ ها در محیطی خشک و بدون هیچ گونه رطوبت و آب نگهداری شوند تا دچار واکنش شیمیایی یا همان اکسیداسیون نشوند. البته، گاهی اوقات مناطق باد خیز و یا تغییرات دمایی نیز دچار ایجاد خوردگی یا زنگ زدگی بر تیرآهن‌ ها می ‌شوند. زنگ زدگی و یا خوردگی هر یک از تیرآهن‌ ها با هم متفاوت بوده و این مشکل انواع مختلفی دارد که شامل موارد زیر می‌ باشند:
•    خوردگی یکنواخت همانطور که از نام این نوع مشخص است، سر تا سر تیرآهن به صورت کاملاً یکنواخت دچار زنگ زدگی می ‌گردد. در واقع، واکنش شیمیایی یا همان اکسیداسیون به صورت کاملاً یکنواخت بر تمامی سطوح تیرآهن توزیع شده و این نوع رایج ‌ترین شکل خوردگی می ‌باشد. به خاطر این که سر تا سر تیرآهن به صورت یکنواخت دچار زنگ زدگی می ‌شود، بیشترین تخریب را به بار آورده و تمامی سطوح تیرآهن نازک شده و در نتیجه استحکام خود را از دست می ‌دهد. 
•    نوع دوم خوردگی گالوانیکی است و زمانی رخ می ‌دهد که دو فلز غیر هم جنس تشکیل پیل خوردگی دهند. دلیل اصلی خوردگی گالوانیکی بر روی تیرآهن، اختلاف پتانسیل الکتروشیمیایی بین این دو فلز می ‌باشند. 
•    نوع سوم، خوردگی شکافی است که تا حد زیادی شباهت به نوع حفره ‌ای دارد. خوردگی شکافی، معمولاً در شکاف‌ ها و زیر سطوح لایه محافظت کننده تیرآهن ‌ها ایجاد می ‌شود. البته، گاهی اوقات نیز این خوردگی در زیر واشرها و میخ ‌ها و یا حتی محل تکیه‌ گاه ‌ها و موقعیت‌ های مشابه نیز رخ می ‌دهد. 
•    خوردگی حفره ‌ای نیز که با نام موضعی آن را می ‌شناسند، نوع دیگری از زنگ زدگی تیرآهن است که سبب ایجاد حفره در سطح تیرآهن شده و اگر سریعا رفع نگردد؛ عمیق ‌تر شده و سوراخ ‌هایی را در سطح تیرآهن‌ ها ایجاد می ‌کند. وجود ناخالصی در تیرآهن، وجود ناهمگنی ساختاری و شیمیایی در سطح تیرآهن و...، از جمله دلایل بروز خوردگی حفره ‌ای می‌ باشند. 
•    خوردگی تنشی یکی دیگر از انواع خوردگی ‌ها است که شباهت زیادی به نوع گالوانیکی دارد و زمانی رخ می ‌دهد که یک ماده در محیطی نسبتاً سالم اما مخرب، نگهداری شود. به طوری که ممکن است زمانی که عملیات جوشکاری بر روی تیرآهن ایجاد می ‌شود، حفره یا ناپیوستگی بر روی سطح آن به وجود آید که این خوردگی در آن حفره نفوذ کرده و سبب گسترش آن می‌ گردد. خوردگی تنشی ابتدا قابل مشاهده و تشخیص نیست و اگر رفع نگردد، منجر به از بین رفتن کامل تیرآهن می‌ شود.

قیمت تیرآهن | فولادفیدار
روش ‌های پیشگیری از زنگ زدگی و خوردگی تیرآهن کدامند؟


 روش ‌های مختلفی برای پیشگیری از وقوع زنگ زدگی و خوردگی تیره هم وجود دارند که از جمله مهم ترین آن ها عبارتند از:


گالوانیزه کردن یا ایجاد پوشش ‌های آلی بر روی سطح تیرآهن 


برای این کار باید از طریق فرایندی یک پوشش از جنس روی را بر روی سطح تیرآهن ‌ها ایجاد کرده تا با ایجاد پوشش ‌های آلی یا ارگانیک روی بر سطح تیرآهن مانعی را برای نفوذ از آب ایجاد کند. برای ایجاد پوشش ‌های آلی از عناصر و پوشش ‌های پودری مختلفی مثل پوشش ‌های ارگانیک استفاده می ‌کنند. پودر به صورت الکترواستاتیک بر روی سطح تیرآهن قرار داده شده و از طریق حرارت بر روی آن می ‌چسبد. لذا، می ‌تواند به عنوان مانعی بین فولاد و عناصر خورنده شناخته شود.


اجرای ایمن و اصولی سازه 


یکی دیگر از راه‌هایی که می ‌توان از طریق آن خوردگی تیرآهن را تا حد زیادی کاهش داد، اجرای ایمن و اصولی ساخت تیرآهن می ‌باشد. اجرای ایمن و نصب صحیح تیرآهن نیز تاثیر زیادی در جلوگیری از خوردگی تیرآهن دارد. به طور مثال: زمانی که تیرآهن را در فونداسیون یک سازه استفاده می ‌کنند، باید به گونه آن را نصب کنند که رطوبت به راحتی به تیرآهن‌ های مستقر نرسد. همچنین، می ‌توان برای اتصال تیرآهن‌ ها به یکدیگر، به جای استفاده از پیچ، از فرایند جوشکاری استفاده کرد تا خوردگی و زنگ زدگی تیرآهن به حداقل میزان ممکن برسد. 


نگهداری صحیح و اصولی تیرآهن 


یکی دیگر از روش ‌های پیشگیری از زنگ زدگی تیرآهن، نگهداری صحیح و اصولی تیرآهن می ‌باشد که در مقایسه با دو نوع قبلی، از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است. اغلب خریداران، تیرآهن ‌ها را به میزان زیاد تهیه کرده و در محلی انبار می ‌کنند. به همین خاطر، اگر نحوه نگهداری آن ها صحیح نباشد؛ تیرآهن دچار خوردگی یا زنگ زدگی می‌ شوند. لذا، باید آن ها را در محیطی بدون رطوبت و عاری از هرگونه آلودگی، نگه داشت و همچنین باید آن ها را به صورت مداوم بررسی کرد تا اگر نشانه ‌ای از زنگ زدگی وجود داشته باشد، در سریع‌ ترین زمان ممکن برای رفع آن اقدام نمود.
خلاصه مطلب 
ما در این بخش از مطلب تلاش کردیم تا  شما را با خوردگی تیرآهن و انواع و روش ‌های پیشگیری از زنگ زدگی تیرآهن آشنا کنیم. اگر خوردگی یا زنگ زدگی تیرآهن در سریع ‌ترین زمان ممکن رفع نشود، ضخامت آن کاهش پیدا کرده و در نتیجه مقاومت خمشی و برشی تیرآهن تا حد زیادی، کاهش پیدا می ‌کند. زمانی که ضخامت بال ‌های تیرآهن کم شود، منجر به افزایش انحراف تیر شده و در نتیجه استحکام و مقاومت و دوام تیرآهن را کاهش می ‌دهد. لذا، پیشنهاد می ‌شود تا از طریق روش‌ های پیشگیری ذکر شده، تیرآهن را از هرگونه خوردگی و زنگ زدگی محافظت کرد. برای اطلاع از قیمت روز تیرآهن و یا خرید انواع آن در سایز‌ها و ضخامت ‌های مختلف، می ‌توانید با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار کنید. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ