فولاد فيدار

گیج یا اندازه گیری قطر میلگرد چیست؟

گیج یا اندازه گیری قطر میلگرد چیست؟

آیا می دانید گیج یا اندازه گیری قطر میلگرد چیست؟ در صنعت های ساختمان سازی، پل سازی، صنعت نفت و... یکی از پرکاربرد ترین املاح را می توان میلگرد معرفی کرد، اما میلگرد ها دارای انواع متنوعی هستند و شما می توانید با استفاده از ابزار مختلف به گیج یا اندازه گیری قطر میلگرد بپردازید. به خاطر داشته باشید قطر میلگرد بر روی  قیمت میلگرد و وزن آن تاثیر میگذارد و میلگردهای قطور تر گران تر هستند.


گیج یا اندازه گیری قطر میلگرد

گیج یا اندازه گیری قطر میلگرد دارای شیوه های متنوعی است که شما می توانید با استفاده از آنها سایز میلگرد را با استفاده از واحد میلی متر گزارش کنید، معمولا سایز هر میلگرد بین 8 میلی متر تا 50 میلیمتر می باشد، سایز میلگرد + طول میلگرد + قطر میلگرد تعیین کننده وزن آن می باشد، از هر سایز میلگرد برای کاربرد های متنوع در ساختمان سازی و... استفاده می شود.

شاید عجیب باشد اما اگر شما مدتی اندازه گیری قطر میلگرد را انجام دهید، پس از مدتی می توانید با استفاده از بند انگشت خود به اندازه گیری بپردازید.

البته قابل ذکر است که این روش برای مواقعی مورد استفاده قرار می گیرد که شما قصد تعیین قطر تقریبی را داشته باشید. برای مثال اگر شما تجربه بالا در اندازه گیری داشته باشید، می توانید تفاوت قطر های 20 میلی متری را با 50 میلی متری تشخیص دهید.

میلگرد آجدار

روش های گیج یا اندازه گیری سایز میلگرد

1- اندازه گیری میلگرد به وسیله طناب:

استفاده از طناب برای اندازه گیری برای زمانی استفاده می شود که وسیله های اصلی اندازه گیری مانند کولیس وجود نداشته باشد و شما مجبور به استفاده از تجهیزات سطحی باشید، برای استفاده از طناب شما باید نسبت به محاسبه محیط دایره اطلاعات کافی را داشته باشید.

2- استفاده از کولیس برای اندازه گیری میلگرد:

آیا تا به حال از کولیس برای اندازه گیری قطر میلگرد استفاده کرده اید؟ کولیس وسیله ای است که برای اندازه گیری قطر میلگرد ، طول میلگرد، طول داخلی، عرض داخلی، عمق میلگرد، طول خارجی و... ساخته شده است.

با استفاده از این وسیله اندازه گیری میلگرد برای شما، درصورتی که نسبت به خواندن نتیجه توسط کولیس اطلاع داشته باشید، تنها چند دقیقه زمان بر خواهد بود.

نحوه خواندن نتیجه اندازه گیری کولیس سخت نیست، تنها باید با توجه به اندازه و مدل کولیس روش خواندن آن را در اینترنت مطالعه کنید. برای مثال استفاده از کولیس های کوچک برای اندازه گیری میلگرد 8 میلی متر با استفاده از کولیس های بزرگ برای اندازه گیری میلگرد 50 میلی متر متفاوت می باشد.

اندازه گیری قطر میلگرد با کولیس

3- اندازه گیری قطر میلگرد به کمک وزن آن

یکی از شرط های نحوه تشخیص سایز میلگرد ، اطلاع از وزن میلگرد برای هر متر می باشد، زیرا در محاسبه مورد نظر شما برای به دست اوردن نتیجه باید وزن میلگرد را برای هر متر در اختیار داشته باشید.

برای مثال ممکن است وزن هر متر از میلگرد یک کیلوگرم باشد، شما می توانید با جای گذاری یک کیلوگرم در محاسبه به راحتی اندازه سایز میلگرد را به دست آورید.

میلگرد بسته بندی شده

فرمول محاسبه سایز میلگرد به کمک وزن آن

4L(3.14*d^2)   *  قطر و سایز میلگرد = وزن مخصوص یک متر از میلگرد * 7890

روش های متنوع اندازه گیری گیج یا اندازه گیری قطر میلگرد

برای اندازه گیری قطر یک میلگرد شما در ابتدا باید تعیین کنید که میلگرد مورد نظر آجدار است یا بدون آج است، در اندازه گیری میلگرد شما باید سه نوع قطر را تشکیل شده از قطر اسمی، قطر زمینه ای و قطر داخلی را به دست آورید.

این قطر ها باهم در ارتباط هستند و شما می توانید با به دست آوردن قطر اسمی بقیه را نیز محاسبه کنید، به هر میزان که شما قطر اسمی داشته باشید یک درجه کمتر قطر زمینه ای دارید و دو درجه بیشتر قطر داخل خواهید داشت.


1- اندازه گیری میلگرد با بند انگشت :

زمانی که اندازه گیری خیلی حساس نباشد شما می توانید از بند انگشت خود برای اندازه گیری استفاده کنید،هر بند انگشت مشخص کننده یک میلگرد خاص می باشد که بر اثر تجربه به دست خواهد آمد.


2- اندازه گیری میلگرد با شابلون:

شابلون های مورد استفاده برای اندازه گیری میلگرد را می توانید از بازار به صورت آماده در مدل های متنوع خریداری کنید.

شابلون میلگرد

3- استفاده از ریسمان در اندازه گیری میلگرد :

ریسمان های اندازه گیری میلگرد به عنوان ریسمان های بنایی در بازار فروخته می شوند، شما برای اندازه گیری با این ریسمان ها باید از محاسبات محیط دایره استفاده کنید.
 

4- استفاده از آچار فرانسه در اندازه گیری  :

آچار فرانسه های مورد استفاده برای اندازه گیری گیج به عنوان آچار فرانسه های مدرج در بازار وجود دارند.

 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ