فولاد فيدار

پروفیل در و پنجره

پروفیل در و پنجره

پروفیل به معنی سطح مقطعی ثابت باطول زیاد است. البته در صنعت فولاد، این نام شامل کلیه مقاطع فولادی از قبیل تسمه، میلگرد، تیرآهن، لوله، نبشی، قوطی و.... میشود ولی در بازارآهن اصطلاح پروفیل بیشتر برای مقاطع چهارگوش بسته توخالی به کار میرود که پروفیل دروپنجره یکی از آنهاست. در این مقاله سعی میشود انواع پروفیل در و پنجره، روش تولید آنها، استاندارد آن و کاربرد آنها خدمت عزیزان معرفی شود. 


پروفیل در و پنجره را نیز مانند دیگر مقاطع فولادی میتوان براساس معیارهای مختلف دسته بندی کرد مانند:

  • جنس پروفیل
  •  ساختار فیزیکی و شیمیایی 
  • نوع کاربرد آن ها 


انواع پروفیل در و پنجره براساس جنس


شامل پروفیل چوبی، آهنی، آلومینیومی، گالوانیزه و یو پی وی سی میشود. هرکدام از انواع پروفیل ویژگیهای خاص خود را داراست که بنابر کاربرد و مورد مصرف آن میتوان نوع آن را انتخاب کرد. 

 

  1. پروفیل دروپنجره فلزی: این نوع به علت وجود فولاد در ساختارش از مقاومت بالایی برخوردار است و همچنین قابلیت جوش پذیری این نوع پروفیل باعث شده که بتوان در ابعاد و مقاطع گوناگون از آن استفاده کرده و بنابراین کاربرد وسیعی در صنعت ساختمان سازی و به طور کلی سازه های فلزی دارد. ازآنجایی که وزن پروفیل برمبنای سه مولفه ضخامت، ارتفاع و عرض سطح مقطع آن تعیین میشود بنابراین هرکدام از این موارد بر قیمت پروفیل تاثیرگذار است.
  2. پروفیل یوپی وی سی: بیشترین کابرد این محصول در پنجره های دوجداره است. ویژگی خاص این محصول وجود حفره یا کانالهایی در ساختار فیزیکی این نوع پروفیل است که باعث عایق شدن آن در برابر صوت و تغییرات دما شده است و امروزه به علت وجود آلودگیهای صوتی و هوایی در شهرهای بزرگ، استقبال خوبی از این نوع پروفیل شده است. 
  3. پروفیل گالوانیزه: با داشتن قابلیت مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی و استحکام بالا در مواجهه مستقیم با رطوبت و فشارهوا و تغییرات دمایی و جوی متفاوت، کاربرد فراوانی دارد. 

 

 انواع پروفیل در و پنجره براساس جنس

 


انواع پروفیل در و پنجره براساس شکل ظاهر 


پروفیل های در و پنجره معمولا به روش نورد سرد بر اساس استاندارد DIN 2395, JIS G3131 G3132 و ST37 6 متری در طولهای اصولا از ورق روغنی تولید میشود. به همین دلیل قیمت ورق روغنی در قیمت نهایی آنها تاثیرگذار است. ضخامت پروفیل های در و پنجره بین 0.9 تا 2.5 میلیمتر است ولی بیشترین کاربرد آن در ایران ضخامت 2 میل است. بنابراین تنها تفاوت آنها در شکل ظاهرآنهاست.

 

  1. پروفیل سپری: همانطور که از نامش پیداست این نوع پروفیل شبیه سپری فولادی است با این تفاوت که سطح مقطع آن در یکی از سطوع به صورت چهارگوش بسته توخالی درآمده که عمود بر دوسطح دیگر است. این نوع پروفیل اصولا به صورت  فابریک و پرسی تولید میشود ولی گاهی نیز با استفاده از تیرآهن به روش جوشکاری تولید میشود که البته از استحکام کمتری برخوردار است. نام دیگر آن پروفیل 507 است که کد تولید آن در کارخانه است. 
  2. پروفیل لنگه دری یا پروفیل 508 : تفاوت بارز این نوع پروفیل با دیگر پروفیل ها، بازبودن سطح مقطع آن است. 
  3. پروفیل چهارچوبی یا پروفیل 509 : این پروفیل شامل دونوع پروفیل چهارچوبی معمولی و چهارچوب فرانسوی است. 
  4. پروفیل در و پنجره: بیشترین کاربرد پروفیل های دروپنجره در ساخت در و پنجره در ساختمان سازی، نرده های فلزی، ساخت خرپاها و ستونها، اسکلت سازه های فلزی، سقفها و اتصال پلها به ستونهاست.  

برای اطلاع از قیمت نبشی و قیمت ناودانی به صفحات این محصولات مراجعه نمایید یا با کارشناسان فولاد فیدار تماس بگیرید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ